Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#110 - Zilver

De zin die hij sprak kwam rechtstreeks uit de hemel. Verblindde mij met een licht zo buitenaards. Koortsachtig bezocht ik alle bronnen in mijn wereld Maar de warmte van de zin deed ze droogstaan. Nergens een spoor van het begin van een wederwoord. Ik wist me verslagen, stond op en gaf hem een hand. Mocht ik me laven aan het zilver dat ik behaalde? Na dat eeuwigdurende moment dat die zin mijn wereld vulde Was alles wat ik ooit gemaakt zijn betekenis verloren. Ik zou nooit een mooiere reden vinden om te sterven.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gs, mooie beeldspraak, maar ik viel een beetje over de herhaling van 'wereld' in de tweede en derde regel. Kan je het onwerelds licht niet vervangen door onaards? de laatste drie regels geven me kippenvel: ik wou dat ik zo een mooie omschrijving had kunnen bedenken! graag gelezen!

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zin die hij sprak kwam rechtstreeks uit de hemel. Verblindde mij met een licht zo buitenaards. Koortsachtig bezocht ik alle bronnen in mijn wereld Maar de warmte van de zin deed ze droogstaan. Nergens een spoor van het begin van een wederwoord. Ik wist me verslagen, stond op en gaf hem een hand. Mocht ik me laven aan het zilver dat ik behaalde? Na dat eeuwigdurende moment dat die zin mijn wereld vulde Was alles wat ik ooit gemaakt zijn betekenis verloren. Ik zou nooit een mooiere reden vinden om te sterven.
Hallo gs, Interessant om je eens in de psyche van de tweede-prijswinnaar te verdiepen. Even dacht ik dat het gedicht na 'gaf hem een hand' eindigde. Dat zou een krachtig einde zijn geweest. Het sterven dat je nu als einde gebruikt is dan weer behoorlijk 'over de top'. Een paar dingen die met woordkeuze of smaak te maken hebben: 'weerwoord' is wat minder deftig dan 'wederwoord'. 'Laven' vind ik hier niet zo mooi. Bij 'laven aan' denk ik toch eerder aan eten of drinken dan aan een medaille. Ik ben benieuwd of je nog aan dit gedicht gaat schaven. Groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joke, dankjewel @Wilma, dankjewel voor je commentaar. Misschien ga ik vanavond nog wat schaven (als ik me los kan rukken van mijn gezin). Ik denk wel dat ik het slot erin laat (ik vond trouwens zelf de eerste zes regels ook al behoorlijk over de top).

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog steeds behoorlijk 'over de top': Een zin had nog nooit zo de hemel doen spreken, zo schitterend, stralend, dat ik als een blinde al tastend moest pogen een weerwoord te vinden, snel merkend dat al het idee was geweken, mijn bronnen verdroogd door die gloeiende strofe. Ik moest hem wel feliciteren en loven. Nooit zou ik, hoewel ik het zilver verdiende, vanaf het moment dat die zin mij vervulde - de leegte van alles wat ik deed, onthulde - een mooier moment om te sterven meer vinden.