Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#109 - Zonderland

Zoals een astronaut, ontsnapt aan de zwaartekracht niet zelf bewegend, de wereld draaiend om hem heen, eindeloos en stil, zweefde ik, de rekstok als mijn ruimteschip. Langzaam kwam het geluid terug alsof de wereld weer geboren werd, nieuw, bijna identiek aan de oude; die ene centimeter het verschil.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo gs, Mooi hoe je hier het geluid en beeld even stilzet, en na de witregel weer langzaam terug laat keren. De letterlijke betekenis van de achternaam wordt hierrdoor benadrukt. Door het gedicht in de ik-vorm te zetten kom ik als lezer heel dichtbij deze ervaring. 'de wereld draaiend om hem heen' -> van deze zin zou ik 'de wereld draait om me heen' maken. Dat is directer en ook in de ik-vorm. Of wilde je van perspectief wisselen? Ik geloof niet dat dat hier werkt. Groetjes van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wilma, bedankt voor het commentaar. In 'de wereld draaiend om hem heen' bedoel ik met 'hem' de astronaut. 'Als een astronaut zweefde ik' is de hoofdzin, regel 2, 3 en 4 horen bij astronaut.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo gs, Dat is dus de mogelijkheid met wisseling van perspectief. Dat kan, maar het is een beetje verwarrend. Wat ik ook bedoel dat werkwoordsvormen als 'draait' en 'beweegt' beter werken, directer zijn dan 'draaiend' en 'bewegend'. Voor als je nog aan het gedicht wilt sleutelen. Groet van Wilma

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, mooi gedicht en vanuit een heel ander perspectief dan we gewend zijn! En inderdaad dat heel kleine verschil heeft zo"n grote gevolgen. Kijk maar naar de gebroeders Borlee, nog net geen medaille met die gebenedijde vierde plaats! :o