Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#107 - Vergane glorie

Hier sta ik nu, de door hitte geteisterde daken van Rio branden, net zoals mijn ziel brandt. Niets rest mij nog, enkel zelfverwijt en de smaad van mijn volk. Ik heb gefaald. Ik heb mijn omgeving teleurgesteld, maar ik blijf hier om mijn schuldgevoelens te verdrinken in het vuilgroene water van Rio, om mijn hart te laten vertrappelen door topsporters op weg naar hun glorie. Ik was niets en zal ook niets betekenen bij mijn thuiskomst. Maar wie ben ik om te klagen? Binnenkort staat het olympisch dorp op instorten, de gebouwen waar nu zweet, bloed en tranen getuige zijn van de immense inspanningen van mensen boordevol dromen en ambitie zullen onderdak bieden aan zwervers en hun schurftige honden, aan druggebruikers en mensen die het daglicht schuwen. In het beste geval worden een paar gebouwen gebruikt voor sociale bijeenkomsten, een soort dagcentrum misschien, maar herstellingen zullen er niet komen, de fondsen zijn opgedroogd, de interesse is weggeëbd . Jaren heeft Rio gewerkt om de buitenwereld een nieuw gezicht te tonen. Maar ook de stad heeft schromelijk gefaald. Hoeveel mensen hebben hun ziel gegeven om deze gebouwen op te bouwen, om alles op tijd af te krijgen? Hoeveel ongeschoolden zijn behandeld als slaven en gestorven tussen deze muren? Wie kan in alle eerlijkheid zeggen dat alles volgens het boekje gebeurd is? Ik kan niets bewijzen, maar ‘s nachts hoor ik de gebouwen kreunen onder de last van schuldgevoel en doodsangst. Weer een stad getekend na de Spelen, door de ruïnes die mettertijd zullen rieken naar vergane glorie en de verrotte mentaliteit van de moderne beschaving. We willen altijd meer en beter, maar we vergeten één ding: de werkmens die hier zijn hoop vestigde op een nieuwe toekomst door de extra werkgelegenheid, een nieuw begin voor zijn gezin, misschien ooit een eigen huis met tuin net buiten de stad, weg van de drukte en vervuiling, maar wat kreeg hij in de plaats? De media die elk foutje onder de loep neemt en vergeet te kijken naar wat wél goed gaat. Het is hier allemaal een beetje misgelopen, dat kan ik niet ontkennen, maar ligt het aan de stad of aan de verwachtingen van de toekijkende wereld? Hoe groot en spectaculair moet de omgeving zijn voor de volgende Spelen? Ik ben er klaar mee, ik neem mijn nederlaag mee naar huis en zal weer opgaan in de massa, maar wél als mezelf.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie bespiegeling weer gegeven. Misschien worden het woningen voor minder bedeelden? Gelijk mooie sportaccomodaties erbij, je weet maar nooit toch?

Rol

  • Anoniem
Hallo Joke VG,
Weer een stad getekend na de Spelen, door de ruïnes die mettertijd zullen rieken naar vergane glorie en de verrotte mentaliteit van de moderne beschaving.
Ik kan niets bewijzen, maar ‘s nachts hoor ik de gebouwen kreunen onder de last van schuldgevoel en doodsangst.
Met pareltjes van zinnen weet deze sporter de schaduwzijde van het Olympisch dorp te belichten. En inderdaad, hoe groot en spectaculair moet het worden? Schrijfcoach Corrie PS 399 woorden…Ik vind het knap hoe veel van jullie het aantal woorden tot op het randje van de limiet af weten te passen

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.marie: ik zou het ook zo denken, maar jammer genoeg zie je heel vaak dat de gebouwen nadien gewoon vervallen en niemand er nog tijd en geld in wil steken... Bedankt voor je compliment! @schrijfcoach Corrie: dankje voor het mooie compliment. Het aantal woorden: daar ga ik heel bewust mee om. Ik schrijf mijn tekst, kijk het aantal woorden na en dan ga ik nalezen en aanpassen tot ik onder de grens zit. Op die manier merk ik soms dubbele woorden op die eigenlijk gewoon wegmogen, of vind ik een synonym dat alles veel meer indekt. Dat is voor mij het leuke aan deze limieten: passen en proberen tot het voldoet. :) @Meta Boonstra: dankjewel voor je lieve berichtje Meta, inderdaad de waanzin van nu. Jammer genoeg meer en meer realiteit. Ook bij jonge kinderen merk je al die drang naar prestatie. Soms vraag ik me af waar we het allemaal voor doen. Is presteren echt zoveel beter dan gewoon gelukkig leren zijn?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Joke, dit is een knappe bezinning over de Olympische Spelen en ik ben het helemaal met je eens. Het grenst aan waanzin. Er vallen meer slachtoffers dan dat er grootse kampioenen/personen uit voort komen. Over de slachtoffers wordt weinig nagedacht en nog minder over geschreven! Misschien interesseert het je dat ik als astrologe (45 jaar studie), wellicht een antwoord kan geven op je vraag waarom sommige mensen hiertoe gedreven worden? Een horoscoop bestaat uit 12 levensgebieden, ook wel de 12 huizen genoemd. Huis I - HANDELEN - het doen-het lichaam waarmee we kunnen handelen Huis II - HEBBEN - het handelen om te hebben, zonder materie overleef ik niet (voedsel, onderdak, kleding) Huis III - DENKEN - het brein gebruiken om te leren hoe te handelen om te overleven Huis IV - VOELEN - emoties overvallen ons, vreugde, verdriet, verliefdheid, pijn, teleurstelling Huis V - WILLEN - het willen, zonder een wil staan we nergens, de wil om te overleven, geliefd te zijn, h het vergroot de overlevingskansen Huis VI - WERKEN - het dienstbaar zijn, zonder arbeid geen resultaat om te overleven Huis VII- SAMEN - het samendoen, zonder samenwerking kan er geen overlevingsmogelijkheid zijn Huis VIII - SEKSUALITEIT - zonder seksuele gevoelens geen volgende generatie, geen scheppingskracht Huis IX - INZICHT VERWERVEN - zonder kennis minder overlevingskansen Huis X - STRUCTUUR AANBRENGEN - zonder structuren minder overlevingskansen Huis XI - HET SOCIAAL instinct - zonder sociale contacten minder overlevingskansen Huis XII - HET RELIGIEUZE GEVOEL - zonder religie is de mens verloren, heeft het leven geen zin, we moeten toch ergens vandaan komen en weer teruggaan (re-liga)... Huis V speelt een cruciale rol bij personen die een "groot of zwaar bezet (door planeten) vijfde huis van de Kosmos, toebedeeld te hebben gekregen. Deze personen kunnen niet anders zijn dan ze zijn, gedreven door een wilskracht om geliefd te zijn en tegenwoordig ook om aan Huis twee toe te geven, het hebben van roem en geld om te kunnen overleven. Ook het schrijven valt onder de scheppingskracht. :p

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Blavatsky, dankje voor je lange uitleg, ik wist dit niet. Ik leer elke dag bij hier op het forum! ;) En bedankt voor je compliment, doet altijd deugd om lezen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke, de media hebben veel geschreven over de misstanden rond de bouw en organisatie van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Jij geeft er een beknopte weergave van. Het was onderdeel van de schrijfopdracht. Ik ben het eens met het absurde karakter van deze Spelen. Jammer dat je weinig vertelt over de falende deelnemer (m/vr?) Ik weet niet eens op welke discipline ze onderuit ging. Een enkele opmerkingen: media is meervoud, de erop volgende persoonsvorm behoort dus een meervoudsvorm te hebben. Dus 'onder de loep neemt en vergeet te kijken naar wat wél goed gaat zou ik veranderen in ' onder de loep nemen en vergeten te kijken naar wat wel goed is'.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, zoals je uit mijn tekst al opgemaakt hebt, ik volg de Spelen eigenlijk helemaal niet. Ik heb bewust voor niemand speciaal of bekend gekozen, eender welke verliezer kan zo denken volgens mij. Zeker omdat ik op het einde zeg dat de 'verliezer' terug wil opgaan in de massa. Het leek me dus niet nodig om de persoon meer uit te werken. ;) Dankje voor de opmerking van de media, dat wist ik niet, of misschien wel, maar dan was ik het toch weer vergeten. :p

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel allemaal voor jullie lieve reacties! ik sta versteld dat ik dit gewonnen heb. Ik had eerlijk gezegd niet door dat dit een echte wedstrijd was, maar dat zal wel aan mij liggen. ;)