Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 104 Mijn liefje

Mijn liefje Het spijt me, mijn eerste liefje, dat ik zo weinig om je heb gegeven, dat ik niet zag hoe puur en ongerept je was en dat je meer van me hield dan ik waard was. Vergeef me dat ik van je pijn niet wilde weten en je verdriet niet wilde delen, maar zelfzuchtig mijn eigen weg ben gegaan. Nooit zal ik onze eerste echte ontmoeting vergeten toen we elkaar gillend na zaten, van boom tot boom, in de fruitwei achter jullie boerderij, hoe we lagen te puberen in het hooi op zolder, onwennig, maar ook heel vertrouwd. Mijn eerste zoen, die was voor jou; ongelooflijk, ik kreeg er de hemel voor terug. We kenden elkaar al vanaf de kleuterjaren, we sprongen touw met ‘in spring de bocht gaat in’ en knikkerden met glazen en knikkers van klei. Zes klassen van de lagere school zaten we zij aan zij, we werden erom geplaagd en ik hakte op ze in als ze je uitscholden voor schele en stomme trut. Ik droom wel eens dat ik jij ben en jij mij, dat mijn pijn ook jouw pijn is en omgekeerd, dat we de hele wereld voor elkaar zijn. Het spijt me, mijn liefje van weleer.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik ben vandaag toevalligerwijze al een beetje emo, en van jouw gedicht ga ik bijna schreien. :crybaby: Je laat je van een ongekende kant zien, een aubade aan je liefje van weleer. Duidelijk en delicaat. Kleien knikkers, bakte je die eerst of liet je ze drogen? Ik vind je epos geweldig.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach wat een lief gedicht van een man, die later zoveel meer van het leven begrepen heeft. Prachtig, breng deze zienswijze dagelijks in praktijk en geluk zal je ten deel vallen! Onweerstaanbaar, graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, Janp, Mili en Marie, dank voor jullie warme reacties. Jan, en niet te vergeten 'in spring de bocht gaat in'. Wordt er überhaupt nog touw gesprongen? Lijkt me moeilijk, samen met bezigheden op het mobieltje. Och Mili, ook dat spijt me. Jou tot scheien aanzetten was niet mijn bedoeling. Eerst drogen, dan bakken. Marie, ik heb over geluk niet te klagen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat lief Dos, jij aandoenlijke aap. Was ze echt scheel? Het heeft zoiets charmants. 'In spring de bocht gaat in' vond ik heerlijk. Alleen zakten mijn sokjes er altijd van af. Maar dat kon me niet echt deren. Aan knikkeren durfde ik nooit mee te doen. Ik heb geen balgevoel. Je spijtbetuiging is zo ontroerend en een kusje waard. :{}

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat lief Dos, jij aandoenlijke aap. Was ze echt scheel? Het heeft zoiets charmants. 'In spring de bocht gaat in' vond ik heerlijk. Alleen zakten mijn sokjes er altijd van af. Maar dat kon me niet echt deren. Aan knikkeren durfde ik nooit mee te doen. Ik heb geen balgevoel. Je spijtbetuiging is zo ontroerend en een kusje waard. :{}
Ja Elyse, ze was echt scheel. Als ze recht vooruit keek, was het alsof ze met haar linker oog naar rechts en met haar rechter oog naar links staarde. Als kinderen haar voor schele uitscholden, sloeg ik ze wel op hun bakkes, maar ondertussen dacht ik: groot gelijk hebben jullie. Dank voor dat kusje van je.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook lief. Dat bovenal. Je opent met "het spijt me dat ik zo weinig om je heb gegeven" en vervolgens komt een uitgebreide illustratie hoeveel je wel om haar gaf ... (dat je de schele-schelders in gedachten gelijk gaf, blijft in het gedicht onvermeld) Het zijn prachtige, simpele herinneringen (en 'in spring ...' kennen ze nog steeds, hoor), die tijd, plaats en sfeer tekenen. Het hooi lijkt me een heerlijke plaats om een beetje te gaan liggen puberen, maar misschien zou je gedicht nog beter zijn als de strofen wat meer op volgorde waren. Enerzijds geeft dit wel een gevoel voor de wijze waarop zulke herinneringen zich voordoen, maar anderzijds leidt het mij bij het lezen toch wat af dat ik moet zoeken naar de volgorde der dingen.Geloof ik. Ik weet niet of het komisch effect van het in een adem elkaar gillend nazitten en in het hooi liggen bedoeld is.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ja, zo kan het ook. 'Gewoon' een verhaal vertellen in dichtvorm. What you see is what you get. Het klinkt best lief, en toch moet ik er een beetje om lachen. Je hebt mooi speels beelden neergezet van je (wel of niet verzonnen -want dat weet je nooit bij schrijvers) jeugd. ik zou bijna scheel willen zijn als ik dan zo'n voor mij opkomende puber erbij kreeg - bijna - ;)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tedere woorden voor je liefje van toen, in spin de bocht gaat in maar toen...uit spuit de bocht gaat uit. Ik ben geroerd. Mooi Dos, mooi hoor.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn liefje Het spijt me, mijn eerste liefje, dat ik zo weinig om je heb gegeven, dat ik niet zag hoe puur en ongerept je was en dat je meer van me hield dan ik waard was. Vergeef me dat ik van je pijn niet wilde weten en je verdriet niet wilde delen, maar zelfzuchtig mijn eigen weg ben gegaan. Nooit zal ik onze eerste echte ontmoeting vergeten toen we elkaar gillend na zaten, van boom tot boom, in de fruitwei achter jullie boerderij, hoe we lagen te puberen in het hooi op zolder, onwennig, maar ook heel vertrouwd. Mijn eerste zoen, die was voor jou; ongelooflijk, ik kreeg er de hemel voor terug. We kenden elkaar al vanaf de kleuterjaren, we sprongen touw met ‘in spring de bocht gaat in’ en knikkerden met glazen en knikkers van klei. Zes klassen van de lagere school zaten we zij aan zij, we werden erom geplaagd en ik hakte op ze in als ze je uitscholden voor schele en stomme trut. Ik droom wel eens dat ik jij ben en jij mij, dat mijn pijn ook jouw pijn is en omgekeerd, dat we de hele wereld voor elkaar zijn. Het spijt me, mijn liefje van weleer.
Hallo Dos, Een liefdesverklaring achteraf, van een jongen die spijt heeft niet lief genoeg te zijn geweest, maar die zijn vriendinnetje wel vurig verdedigde. Er staan wel wat clichés in, zoals 'puur en ongerept'. Ik zou sowieso wat zinnen schrappen, want de woorden 'pijn' en 'verdriet' zijn echt wel jeukwoorden. Je houdt dan een mooie, eigen essentie over. 'We lagen te puberen' is enig! Door de combinatie van je fotootje met het 'van boom tot boom' achternazitten dacht ik eerst even dat het om apenliefde ging. Dat zou ook een leuk onderwerp zijn om verder uit te werken, niet waar? Succes met dichten, Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook lief. Dat bovenal. Je opent met "het spijt me dat ik zo weinig om je heb gegeven" en vervolgens komt een uitgebreide illustratie hoeveel je wel om haar gaf ... (dat je de schele-schelders in gedachten gelijk gaf, blijft in het gedicht onvermeld) Het zijn prachtige, simpele herinneringen (en 'in spring ...' kennen ze nog steeds, hoor), die tijd, plaats en sfeer tekenen. Het hooi lijkt me een heerlijke plaats om een beetje te gaan liggen puberen, maar misschien zou je gedicht nog beter zijn als de strofen wat meer op volgorde waren. Enerzijds geeft dit wel een gevoel voor de wijze waarop zulke herinneringen zich voordoen, maar anderzijds leidt het mij bij het lezen toch wat af dat ik moet zoeken naar de volgorde der dingen.Geloof ik. Ik weet niet of het komisch effect van het in een adem elkaar gillend nazitten en in het hooi liggen bedoeld is.
Schrijvenmaar, de strofen liggen precies op volgorde van herinnering. Zo werken herinneringen nu eenmaal, ze volgen elkaar op en trekken zich van de volgorde niets aan. Tot aan de pubertijd gaf hij veel om haar, zoals vriendjes kunnen doen. Toen de hormonen begonnen op te spelen veranderde hun vriendschap, ieder ging zijns/haars weegs. Het elkaar nazitten in de wei, de eerste kus en hun avontuur op de hooizolder gebeurde aaneensluitend. Het gedicht heb ik niet ontleend aan mijn werkelijkheid, het is dus pure fantasie. Daarom dat ik, uitgelokt door de vraag van Elyse, het scheldend tuig achteraf gelijk kon geven, zonder onze kinderlijke vriendschap te verraden. Ik had nog de vergelijking met een kameleon willen maken, zo scheel keek ze, maar dat vond ik al te gortig. In mijn gedachten droeg ze een wijsneuzig brilletje. Ze had ook sproeten. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn liefje Het spijt me, mijn eerste liefje, dat ik zo weinig om je heb gegeven, dat ik niet zag hoe puur en ongerept je was en dat je meer van me hield dan ik waard was. Vergeef me dat ik van je pijn niet wilde weten en je verdriet niet wilde delen, maar zelfzuchtig mijn eigen weg ben gegaan. Nooit zal ik onze eerste echte ontmoeting vergeten toen we elkaar gillend na zaten, van boom tot boom, in de fruitwei achter jullie boerderij, hoe we lagen te puberen in het hooi op zolder, onwennig, maar ook heel vertrouwd. Mijn eerste zoen, die was voor jou; ongelooflijk, ik kreeg er de hemel voor terug. We kenden elkaar al vanaf de kleuterjaren, we sprongen touw met ‘in spring de bocht gaat in’ en knikkerden met glazen en knikkers van klei. Zes klassen van de lagere school zaten we zij aan zij, we werden erom geplaagd en ik hakte op ze in als ze je uitscholden voor schele en stomme trut. Ik droom wel eens dat ik jij ben en jij mij, dat mijn pijn ook jouw pijn is en omgekeerd, dat we de hele wereld voor elkaar zijn. Het spijt me, mijn liefje van weleer.
Hallo Dos, Een liefdesverklaring achteraf, van een jongen die spijt heeft niet lief genoeg te zijn geweest, maar die zijn vriendinnetje wel vurig verdedigde. Er staan wel wat clichés in, zoals 'puur en ongerept'. Ik zou sowieso wat zinnen schrappen, want de woorden 'pijn' en 'verdriet' zijn echt wel jeukwoorden. Je houdt dan een mooie, eigen essentie over. 'We lagen te puberen' is enig! Door de combinatie van je fotootje met het 'van boom tot boom' achternazitten dacht ik eerst even dat het om apenliefde ging. Dat zou ook een leuk onderwerp zijn om verder uit te werken, niet waar? Succes met dichten, Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal
Wilma, je slaat de spijker op z’n kop. Puur, ongerept en pijn en verdriet zijn inderdaad jeukwoorden en ook nog eens meelijwekkend. Eigenlijk niet des Dos’. Vandaar ook dat ik me een beetje schaam. Gelukkig zie je dat bij mij niet zo goed. Zij die mij beter kennen weten dat mijn lippen dan iets meer kleuren. Ik ga je goede raad met dank opvolgen. Niet zonder meer schrappen, maar anders formuleren. Er zit een symmetrie in de strofen die ik graag wil handhaven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, wat was ik graag je eerste liefje geweest; ik keek niet scheel maar wel droeg ik een bril en had ik sproeten; gelukkig is een en ander bijgetrokken en mijn eerste liefje ja, dat bleef alleen maar bij kijken, achterom kijken in de schoolbank naar die knappe jongen met van die flitsende blauw/groene ogen. Leuk je gedicht, het roept herinneringen op die welkom zijn. :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, wat was ik graag je eerste liefje geweest; ik keek niet scheel maar wel droeg ik een bril en had ik sproeten; gelukkig is een en ander bijgetrokken en mijn eerste liefje ja, dat bleef alleen maar bij kijken, achterom kijken in de schoolbank naar die knappe jongen met van die flitsende blauw/groene ogen. Leuk je gedicht, het roept herinneringen op die welkom zijn. :o
Graag gedaan, Blavatski.