Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#101 Nummer 190

3 juli 2016 - 12:38
Uit mijn versleten fietstas pak ik een campingstoeltje, dat ik zojuist bij Blokker heb gekocht met twintig procent korting omdat de kleur zo lelijk is. Ik tel de verdiepingen van de flat als ik omhoog kijk en loop langzaam naar de lift. Uit mijn jaszak pak ik de sleutel, met een grauw kaartje waarop nummer 190 staat. Ik friemel aan het rafelige sisaltouwtje dat aan de sleutel vastzit. In mijn andere jaszak voel ik mijn fietssleuteltje aan die andere sleutel. Ik heb de acht ingedrukt en de lift trekt mij met piepende geluiden omhoog. Als ik uitstap kijk ik naar beneden en in de verte, denk ik aan mijn verleden en mijn toekomst. Acht hoog is hoog, besef ik en realiseer me hoe weinig ik ooit op galerijen heb gelopen. Ik zucht als ik de sleutel in het sleutelgat draai, open de voordeur en stap over een drempel. 'Zo,' zeg ik zacht en proef een verdwaalde traan in mijn mond. Een koude, kille betonnen vloer verwelkomt mij, grauwe muren die misschien kunnen praten laten zien dat de vorige bewoner van sigaretten hield. Ik open deuren van de badkamer en het toilet. Ik kijk in de lege slaapkamers, zie kinderbehang met vogeltjes en raak de Heinekengroene geverfde kozijnen aan. In de verte kan ik Amsterdam zien. En ik zie windmolens. Het balkonnetje is klein. Maar de zon schijnt. Midden in de kamer klap ik het stoeltje open en ga zitten. Ik haal mijn fietssleuteltje van het ringetje af en gooi de andere sleutel op de betonnen vloer. Even sluit ik mijn ogen en glimlach. Dan sta ik op en spreid mijn armen. 'Dag nieuw huis, ik kom in je wonen,' roep ik.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2016 - 21:01
Hoi maddbrug, verhaal leest voor mij als een scheiding en een nieuw begin. Mooi en rustig omschreven. Waarom is de traan verdwaald? Omdat het de laatste traan is? Muren die 'misschien' kunnen spreken vind ik wat vaag, verder graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2016 - 21:29
De Brexit van een nieuwe woonomgeving en een nieuw leven? Mooie wending: Het balkonnetje is klein. Maar de zon schijnt. Dan geeft de hp zich over, lijkt het, aan de nieuwe situatie. Graag gelezen, mooi beschreven

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 juli 2016 - 22:46
[Een koude, kille betonnen vloer verwelkomt mij, grauwe muren die misschien kunnen praten laten zien dat de vorige bewoner van sigaretten hield.] Een -wauw- zin! :thumbsup: ( Is kil en koud overigens niet dubbelop?)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juli 2016 - 0:19
Een eventueel treurige omschrijving van een ontmoeting met een nieuwe leefomgeving. Mooi gedaan. Maar... maar... toch ook niet echt een monoloog?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juli 2016 - 9:58
Anton, een verdwaalde traan vind ik mooi klinken in deze toestand, vandaar. Mw. Marie, inderdaad de overstap naar een ander leven. Marietje, wel dubbelop maar het klinkt zo mooi....beetje drama mag wel af en toe. Annemieke, nee, dat vind ik ook. Het is geen goede monoloog. Dank voor jullie reacties!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 juli 2016 - 13:40
@Madd, je eerste zin is al een boek, zoveel wordt erin gezegd. Ik wil dus heel graag verder lezen. Dan merk ik op: omhoog kijken, langzaam lopen, vastzitten, acht hoog, naar beneden kijken ... Ik voel hier een minidrama. Een wellicht bevochten grote verandering in het leven van de hp. 'Ik kom in je wonen' vind ik een fantastische uitdrukking. Daarom mag het van mij ook daar eindigen. Monoloog of niet, ik las het graag, deze ontroerende tekst. (vastzit/het toilet toch?)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 juli 2016 - 14:34
Heel mooi en ontroerend, Maddbrug, Zo beeldend beschreven dat ik het ja meebeleven. Details als "Heinekengroene geverfde kozijnen" en "kinderbehang met vogeltjes" maken het verhaal af. En mooi slot in deze tweede versie.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juli 2016 - 1:05
Wat altijd zo mooi is, is dat ik in jouw verhalen woon. Je neemt me altijd mee. Een sleutel kan zoveel zeggen, en je zegt het zo eenvoudig. Terwijl het dat niet is. Het zo eenvoudig kunnen zeggen. En kunnen ontroeren met een rafelig sisaltouwtje. Zo heeft iedere wereld een eigen sleutel. Waarin sommige dingen niet veranderen. Zoals de fiets... :{}

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 juli 2016 - 10:31
Elyse, een reactie die ik boven mijn bed wil hangen. Dank je wel! En ja die fiets. De fiets voor de boodschappen, de fiets voor het racen, de fiets voor het bergje op, de oude rammelfiets en een reservefiets. Zo erg is het.