Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 Brief aan mijn zoon

Dag Hans, Als je deze brief leest, ben ik er al lang niet meer. Misschien is er een andere vrouw die je ‘mama’ noemt. Ik heb gevraagd om deze brief te bewaren tot je oud genoeg bent om het te begrijpen, je bent nog veel te klein. Ik wil je vooral zeggen dat mijn liefde voor jou en je vader het enige is dat me zo lang in leven gehouden heeft. Jouw plakkerige handje op mijn wang was me dierbaar, net zoals je natte zoentjes. Ik hoop dat je je iets van me herinnert, iets moois. Zoals die dag dat we samen in de speeltuin waren en je gilde van plezier telkens als de schommel hoger ging. En misschien hoop ik dat je je niets van me herinnert, zonder herinneringen kan je me niet missen en ben je gelukkiger, of dat maak ik mezelf graag wijs. Je zal me wel willen vragen waarom. Daar heb ik lang over nagedacht, waarom is de liefde niet genoeg? De aanvallen van pijn worden alsmaar heviger, ik kan soms dagenlang niet bewegen. Ik heb één keer marihuana gerookt, maar daar werd ik zo misselijk van dat ik het niet nog eens durf te proberen. Daarnaast voel ik dat ik een last word voor jullie. Hoe kan je normaal opgroeien met een moeder die de deur niet uit kan omwille van die helse pijnen? En hoe kan je vader gelukkig leven als ik constante zorg nodig heb? Lieve zoon van me, ik heb lang nagedacht, maar ik ben bang van de alles overheersende pijn die ik straks weer zal voelen. De angst is groter dan de liefde voor jou en je vader. Ik laat jullie los, jullie hebben elkaar. Maak je geen zorgen, het is goed zo.

Rol

  • Anoniem
Hallo Joke VG, Heftige brief die je hebt gepost. Wanneer zal die zoon oud genoeg bevonden worden om deze brief te lezen, dat is de vraag die gelijk door mijn hoofd gaat. Ik voel de mentale pijn van de vrouw bij het schrijven van de brief. Gedreven door fysieke pijn zo'n brief te schrijven, is een nachtmerrie. En later, als de zoon hem gaat lezen, zal het opnieuw een nachtmerrie zijn. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Corrie, het is inderdaad heftig, ik heb dan ook lang getwijfeld of ik dit online zou zetten. Mensen gaan dit soort thema's vaak uit de weg, hoewel álles bespreekbaar zou moeten zijn. Uiteindelijk heb ik het toch gedaan, wetende dat ik hierop óf veel negatieve reacties óf gewoonweg geen reacties zou krijgen. Het was dus bijna het tweede geworden. Mijn doel was inderdaad vooral die verscheurende mentale pijn naar boven te brengen bij de vrouw die het leven niet meer aankan, maar eigenlijk wél een heerlijk gezin heeft. De vraag die je hebt ivm de zoon: wanneer zal hij oud genoeg zijn? Geen idee, maar ik denk dat het belangrijk is voor mensen die voor zulke keuzes staan om hun omgeving, en zeker de mensen waar ze het meest om geven, de kans te geven zich uit te drukken. Misschien wordt de brief wel nooit gelezen, misschien wel 100 keer. Misschien gebruikt de vader hem als energiebron om verder te gaan, dat weet ik niet, dat is aan de lezer om verder in te vullen. Ik dank je dus voor je reactie. Ik neem jouw comment als een positieve bijdrage mee naar mijn volgende schrijfstukje. :)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel heftige "brief" van moeder aan haar zoon. Hoop dat de hp toch kiest om verder te leven, een kind ziet de moeder altijd als moeder en nooit als een ziek mens gelukkig! Heel mooi neer gezet en zeker een heel heftig thema, ik voel het in mijn buik! Blijf schrijven