Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#99 De creatie

Takjes knappen onder haar schoenzolen. Langzaam omarmt het bos haar. Ergens klopt een specht, het klinkt een beetje hol. Zou haar totem bij haar zijn? Een aantal weken geleden begon ze het dier te creëren. Een wolf. Het voelde zo vertrouwd, waardoor ze meteen wist dat deze bij haar hoorde. Ze veert op en houdt haar pas in. Iets is er veranderd. Haar gedachten zijn nu bij haar onzichtbare vriend. Ze voelt zelfs zijn aanwezigheid en besluit hem te volgen. Al snel slaat hij een ander pad in - meer een spoor - toch laat een innerlijke drang haar achter het dier aanlopen. Het spoor wordt steeds smaller en laaghangende takken striemen in haar gezicht. Het is hier donkerder, de bomen zijn hoger, ze kan de lucht niet meer zien. Ze struikelt over een steen. Met een smak valt ze. Een onnatuurlijke stilte omhult haar. De geur van de blaadjes is indringender, de aarde onder haar levendiger. Ze krabbelt op haar knieën en slaat haar handen voor haar mond om een gil te smoren. Blauwe, intelligente ogen van een wolf nemen haar op. Met zijn vochtige neus besnuffelt hij haar gezicht. In een opwelling slaat ze haar armen om hem heen. Zijn zilvergrijze vacht is warm en stug. Ze voelt hem tot diep in haar wezen. ‘Mevrouw … gaat het wel? Bent u verdwaald?’ ‘Ehh … ik … wolf…’ ‘Ik verzeker u, hier zijn geen wolven. Ik ben boswachter.’ Zijn herdershond ruikt aan haar handen en jankt zachtjes. ‘U hebt geluk. Bobby rook uw spoor, anders was ik nooit in dit gedeelte gekomen. Het wordt al donker.’ Hij helpt haar overeind. Ze opent haar vuist. Een zilvergrijze pluk ligt in haar handpalm. De hond gromt.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta Boonstra, Je wekt goed spanning op in dit verhaal - en het heeft een sterk slot. De openingszin is naar mijn smaak te veel een mededeling, je kan gelijk beginnen met de beleving: 'Takjes knappen onder haar schoenzolen.' en: 'Langzaam merkt ze hoe het bos haar omarmt.' - kan je omdraaien: 'langzaam omarmt het bos haar' (dat maakt het bos actiever).

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, ben zeer benieuwd naar de hp. Een beetje beginnende dementie? Sluit me aan bij janp. Het enige wat ik niet thuis kan brengen, is de laatste zin: de hond gromt. Ik kan me er niets bij voor stellen. Zonder de laatste zin vind ik het krachtiger. Graag gelezen!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Meta, een mens kan inderdaad ver gaan in zijn fascinatie voor iets, in dit geval voor een wolf als totem. De pluk grijs wolvenhaar maakt het verhaal nog mysterieuzer en zelfs de hond heeft door dat er iets gaande is! Knappe details. :o

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal met een spannende opbouw en kloppende, realistische details! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werd direct meegenomen in je verhaal, mooie details die het extra spannend maken. Goede opbouw van de spanning, graag gelezen, Meta!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze creeërt haar totem, ziet hem wanneer anderen hem niet zien. Ze voelt hem tot op haar vel. Dat hij haar besnuffelt, maakt hen een deel van elkaar. De zilvergrijze pluk in de hand, vind ik een schitterende vondst, Meta! Heel knap :thumbsup:

Rol

  • Anoniem
Hallo Meta Boonstra, Met plezier gelezen dit verhaal. In het eerste deel gebruik je veel korte zinnen. Hierdoor voelt het bij het lezen wat hakkelig. Mogelijk kun je daar wat meer variëren in korte en lange zinnen. Leuk hoe je met het plukje grijs haar in haar hand toch nog even meegeeft dat er toch echt meer aan de hand was. De hond weet het ook... Schrijfcoach Corrie