# 98 - Zielsverlangen

’s Nachts weet zij dat hij het is. Een zwarte hand trekt aan haar ingewanden als zij hem ’s morgens leest. Hij vraagt om schoenen omdat hij trouwt. Zij schrijft terug dat hij barrevoets kan gaan. Hij schrijft over onthoofdingen in een provincie; zij vraagt of hij in zijn kerk wil bidden voor haar losgezongen land. Hij heeft zijn dochter, zoals gezegd, niet naar haar vernoemd. Hij smeekt om een foto; zij stuurt hem er een van haar linkeroog. Hij schrijft terug, jtm, dat je t’aime betekent, dat doet hij steeds. Zij woelt in zijn onderbewustzijn, verdrinkt zijn gedachtes, heeft zijn bestaan gemarkeerd. Zo zegt hij. Lichtjaren geleden was zij in zijn land. In gistende mensenmassa’s verloor hij haar nooit uit het oog. Zijn enorme handen en dito lippen brachten haar troost. Zij zwierven over kerkhoven waarna hij haar terugbracht naar het nonnenklooster waar zij sliep. Of dansten in de Matongé waar hij geit at of wormen en zij kip. Voor dag en dauw wachtten zijn twee meter hunkering haar op. Eens huurden zij een kamer in een hoerenkot. Zij verdronk in zijn lippen op het beschaduwde bed. Op haar laatste reis pakte hij haar koffers en nam haar parfum weg. Nu schrijven zij sinds jaren hartstochtelijke berichten. Hij is haar zielenmaat en zij de zijne. Zij vraagt hem president van zijn land te worden. Hij schrijft dat hij komt op een dag.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mill, Mooi en triest verhaal. Zielsverlangen wat zich in dromen en onderbewustzijn manifesteerd. Dat ze elkaars zielenmaat zijn is wel duidelijk, kan eruit denk ik. Het hele verhaal heeft iets stoffig's, warms. Gr, Anton
10 juni 2016 - 23:36

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, Mili. Ik heb niet de indruk dat dit verlangen ooit gestild wordt. Maar dat is ook het mooie van dit verhaal, een pijnlijk soort verlangen. Naar mijn mening erg goed geschreven.
11 juni 2016 - 14:39

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai @Anton, ik heb nagedacht over je opmerking - het zielenmaat zijn - en ben er niet uit. Stoffig heeft voor mij iets oubollig. Bedoel je dat ook zo? @Madd, ja, of hij komt, of zij gaat. Ze maken elkaar gek. ;) Weer vers van de pers jouw feedback. @Willemina, inderdaad, je legt de vinger op de zere plek. Ik moet zeggen dat je het bijzonder goed hebt opgepakt. @Meta, ja, dat is een aanduiding. @gs, het is geenszins een allegorie en dat wist je al. Een compliment van jouw hand is daarom des te waardevoller. Hartelijk dank voor de reacties.
11 juni 2016 - 20:08

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo verwoordt men een niet te stelpen verlangen. Mooi! :nod: Ik ben onder de indruk van zijn twee meter en zijn troostende lippen. Een gistende mensenmassa is prachtig beeldend gevonden. :thumbsup: Je bent op stoom, Mili! Een dikke :{}
11 juni 2016 - 23:34

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zwoel is het juiste woord. Een soort van liefdesgeschiedenis in een warme broeierige omgeving. Zoals vaker Afrika? De laatste twee zinnen vind ik het mooist. De lichtjaren leiden een beetje af. Waarschijnlijk doordat ik soms geneigd ben om woorden te letterlijk te interpreteren. Mooi verhaal.
12 juni 2016 - 9:21

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anton, als er maar geur afkomt, woestijn of niet. ;) @Marietje, ik dacht al dat je de kift zou hebben op mijn twee meter verlangen, gegarneerd met troostlippen. :) Dank voor je stomende reactie. @Tja, je hebt nergens de draak mee gestoken dus je compliment komt echt binnen. @Annemieke, de lichtjaren staan inderdaad niet voor een letterlijke betekenis, meer voor een gevoel en ja, het speelt zich af in Afrika. @Dos, nu ga ik toch aan Mili twijfelen; ze valt op de verkeerde mannen. Ik vond je een hele mooie reactie geven. Merci.
12 juni 2016 - 18:04

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeilijk, Mili. Ik lees iets van wederzijdse opoffering ten behoeve van een hoger doel. En dan toch twijfel. Wat is meer waard: zijn geluk of dat van zijn volk? Strijdige verlangens. Graag gelezen (meerdere malen).
12 juni 2016 - 18:52

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, het is simpeler dan je wellicht denkt. Er vindt een ontmoeting plaats, zij zijn zielsverwant dat heel bijzonder is mee te maken, hun wegen scheiden zich door met name de afstand, hij gaat door met zijn leven zoals zij doet. Alleen kunnen zij niet anders dan met elkaar in contact blijven. De herinneringen aan hun samenzijn hebben hun ziel gekerfd. Hij is intelligent, zij wenst hem toe zijn land uit de drek te trekken. Dankjewel voor je reactie.
12 juni 2016 - 19:49

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mili, ik wilde zinnen citeren, die ik zo mooi vind. Maar ze zijn het nagenoeg allemaal. Ik wil je tekst steeds weer lezen. Afrika... Het laat ons nooit meer los. En dan ook nog een zielsverwant daar, mijn hart scheurt bij de gedachte. 'Een zwarte hand trekt aan haar ingewanden', sterker kan je het gevoel niet verwoorden. En dat zij hem een foto van haar linkeroog stuurt verbaast mij niets. (Ik moet denken aan de foto van haar been ;) ) De contrasten zijn zo typerend, de hartstocht zo eender. Het is zo prachtig verwoord, ik kan wel huilen. Konden wij ook maar barrevoets gaan. Ik trek sinds toen geen dichte schoenen meer.
14 juni 2016 - 20:08