Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht Verlangen #98

Verlangen. ‘Stilte’, roep ik in de klas, maar merk dat ik niet word gehoord. Ik kom niet boven het geluid van de kinderen uit. Nog een heel uur moet ik het volhouden, dan komt voor mij de verlossende grote vakantie. De vakantie waar ik al het hele jaar naar heb verlangd. Ik draai mij om en schrijf met grote letters STILTE!!! op het bord. Het krijtje piept klagelijk op het groen. ‘Eueueu’, hoor ik in koor achter mij klinken. En het is stil…, zelfs geen stoel hoor ik over de houten vloer schuiven. Ik draai mij voorzichtig om in de hoorbare stilte en kijk naar mijn kinderen, want dat zijn ze na een jaar lesgeven wel geworden. Ik had kunnen zeggen, ’ja, dit bedoel ik nou’, maar ik doe het niet, bang om deze rust met mijn eigen geluid te verstoren. Met de lippen krachtig op elkaar geperst en de armen over elkaar gekruist, zitten ze met een kaarsrechte rug op hun stoel en kijken mij met glinsterende ogen aan. Het is nog steeds stil… Even lijkt het of ik niet echt in het moment ben. Het lokt mij bijna uit het alsnog te zeggen, dat ik dit bedoel. We horen de vogels buiten door het open raam fluiten en de wind door de bladeren waaien. Ik draai mij om en schrijf op het bord zonder het krijtje te laten piepen: Een fijne vakantie kinders. Het oorverdovend lawaai van mijn kinderen klonk mij toen even heel fijn.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lesgeven aan kinderen is niet makkelijk zoals je schrijft. M.i. komt je echte verlangen naar die zomervakantie niet zo uit de verf. Wat maakt het voor jou zo fijn deze vakantie? De kinderen 6 weken lang niet in je buurt? De laatste twee zinnen vind ik mooi. Van de laatste zin zou ik maken: Het oorverdovend lawaai van mijn kinderen klonk mij toen even heel fijn in de oren. Misschien zijn de laatste 3 woorden weg gevallen? Leuk te lezen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gaat het wel over de behoefte naar vakantie? Het lijkt mij dat het verhaal met name over het verlangen naar (bijna) stilte gaat. De vakantie lijkt van ondergeschikt belang. Bij het stukje over de vogelgeluiden en de ritselende bladeren was ik helemaal relaxt :).

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie commentaar. Ik had graag wat meer woorden ter beschikking willen hebben om, zeker zoals jij schrijft Marie de laatste zin anders te verwoorden. Annemiek het is precies zoals jij het hebt beschreven. Het verlangen is naar stilte, maar de dubbele bodem is dat ik, als de stilte te lang duurt, ik ook weer verlang om de kinderen weer te horen.

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Thea, Levensecht! en bijzonder. Ineens die 'hoorbare stilte' Een opmerking: De vakantie waar ik al het hele jaar naar heb verlangd, merk ik nu. Dat 'merk ik nu'. Dat zou ik of weglaten of een beetje meer uitleggen. Hoezo merkt ze dat nu? verder een prima tekst gr. Julia