Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#93 Zonder sporen

Ik verscheurde hem; de eerste brief die ik haar schreef sinds de landing. Net zoals ik de brief verscheurde die ik aan mijn ouders schreef. Die aan mijn broer verbrandde ik. Snippers en as, meer zijn we niet. Ik kan me voorstellen dat hun leven nog iets van een doel had, in de rug gesteund door een warme bries, in Louisiana. Dat van mij was gericht op overleven, gevangen in een verzengende storm die soms ijskoud was, zoals bij Bastogne. Ik reeg hun letters aaneen tot woorden die uiteindelijk zinnen vormden die brieven bleken waaruit hun trots sprak. En iedereen in de bayou was trots, schreven ze. Ik ben een voorbeeld, schreef mijn moeder. En dat als ik thuis zou komen, de buurvrouw de lekkerste gumbo ooit zou maken. Ik ben de zoon wiens naam hij vol trots uitspreekt als hij zijn oesters bezorgt bij de chique restaurants in Baton Rouge, schreef mijn vader. En dat de hele familie was uitgenodigd om overal gratis te dineren, als ik thuis zou komen. Zij schreef dat het wachten haar zwaar viel en dat haar vriendinnen jaloers waren en dat de Silver Star zou fonkelen in de zon, op de trappen van de kerk, op onze huwelijksdag, als ik thuis kwam. Maar de storm, die nu is gaan liggen, maakt dat ik nooit meer thuis zal komen. Niet in Louisiana. Ik ben voortgejaagd door de storm, vanaf de ochtend dat ik voet zette op het strand van het land waar ergens, ik weet niet waar, mijn wortels liggen. Naast me ligt Will, uit Texas. Daarnaast Phill uit Utah, die weer de eeuwige buurman is van Robbert uit Wisconsin. Ik kan opstaan, de aarde van mijn knieën slaan en me weer koesteren in de meibries nu de storm is geluwd. Op hen zal geen wind meer vat hebben. De houten kruisen met hun naam schommelen heen en weer. Nauwelijks merkbaar, maar veelzeggend. Ik verlang naar een paard zonder zadel, naar een leven zonder grenzen. Philippe, de zigeuner die De Gaulle haat, maar een keuze uit twee kwaden maakte en onze gids was, heeft me verteld over zijn huis: de Camargue. En dat daar dus ook moerassen zijn, maar dan zonder alligators die onder het wateroppervlak loeren. Ik heb blind geraasd zonder doel. Het was niet meer dan toeval dat ik doelen trof die vijand werden genoemd. Ik ben geen held. Ik was slechts gevangen door de wind; een speelbal onder speelballen. Er staat een zachte bries, vanuit het Noorden. Ik zal niet zeggen, laat staan schrijven, dat hij me voortduwt. Maar hij wijst de weg. En net zoals ik, verlangt hij naar een plek waar hij de vrijheid heeft om te gaan liggen en de luwte te zijn. Waar is dit jaar, ik ken het niet. Als het aan de deur klopt, of mijn naam roept als ik morgen één met het leven galoppeer, zal ik zeggen dat gisteren slechts heerst in de dagen van de ruiter die zichzelf en het ongezadeld paard niet vertrouwt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow, dit is nog eens een verhaal. ik heb niet alles begrepen. Dat komt omdat ik bleef hangen bij: Naast me ligt Will, daarnaast Phil. Ik dacht eerst aan een kerkhof, maar waarschijnlijk is het een oorlogsgebied. De familie is duidelijk uiteengevallen. Of klopt dat niet?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krachtig geschreven verhaal. :thumbsup: Onthecht geraakt door de oorlog. En nu op zoek naar een plek waar niemand hem kent om tot rust te komen. Is dat een (te?) oneerbiedige samenvatting? Of is het anders?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een krachtig verhaal heb je geschreven vanuit de regels van Armando.wat een mooie zinnen en opbouw in beleving voor de lezer. Ik denk te lezen dat het over de oorlog gaat: een Amerikaanse soldaat- geallieerden-Frankrijk-Bretange. Ik heb een Amerikaanse schoonvader van 95 jaar die gevochten heeft in de tweede wereldoorlog in Europa. Ik moest aan hem denken toen ik jouw verhaal las. Maar misschien zit ik er helemaal naast

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Jongens gaan als kinderen de oorlog in, het slagveld op, laten alles en iedereen die hen lief is - en heeft - achter. Het zijn inderdaad speelballen. Ze komen nooit terug, tenminste niet als het kind dat ze waren, of als de volwassene die ze waren geworden wanneer ze het geweld niet hadden hoeven meemaken. Ik zie de ouders, de broer, de geliefde van vóór de strijd, de razernij. Ik zie jouw hp op de knieën naast de graven van jonge mannen, medestrijders. Ik verlang naar een paard zonder zadel, naar een leven zonder grenzen." Prachtige zin die het verhaal draagt, samen met je slotzin, naar mijn bescheiden mening. De manier waarop je deze opdracht hebt uitgewerkt maakt wel indruk op mij. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Het is een oorlogskerkhof, Tja. Het lijkt me een goede samenvatting, gs. Zeker niet oneerbiedig. De Amerikaanse soldaat is een cajun uit de Mississippi delta, maddbrug. Kerkhoven en verliezers, Janp, Dank je, Willemina. Het is mooi om te lezen als de lezer de beelden ziet die je wil laten zien :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat wonderbaarlijk mooi geschreven, Angus. Je combineert mooi opgebouwde zinnen in een verhaal over vervreemding waarin je sterke metaforen verwerkt hebt. Heel knap. Het leest als onderdeel uit een roman.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je verhaal. Mooi hoe je het contrast neerzet tussen de persoon die de achtergeblevenen denken te zullen weerzien, terwijl hij niet meer terug naar zijn oude leven kan.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor het zien en benoemen van de beelden, de metaforen en het mij gelezen hebben.