Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 91- nog ene

Nog ene Ik was nog jong en in het leven onbedreven bij het storen van een man in zijn gebeden. “Nog ene,” prevelt hij, “nog ene, Heer en ik zal gaan in vrede.” “Nog eenmaal door een veld met lelies gaan nog eenmaal stilstaan bij de wilde, witte zwaan met in haar verenkom het prachtig kroost naast haar: de partner voor het leven.” Ik was nog jong en kon zijn bede niet begrijpen. Wat bedelt daar toch die oude man? ”Nog ene Heer , wat ene, hoe ene? Ik werd er heel nieuwsgierig van. “Nog eenmaal vlinders in mijn buik, nog eenmaal proeven van de liefdessstruik, waar bloesems gul hun nectar schenken aan mij, en aan mijn laatste ene. Ik ben nu oud, nog altijd even onbedreven. Ik wil best gaan, ik heb gestreden en getroost. “Nog ene, prevel ik, “nog ene, Heer en ik zal gaan in vrede.”

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn hoedje af voor u, Blavatski! een gedicht - mijmering - gebed dat spreekt voor zichzelf.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven, Blavatski. Als alle seizoenen van het leven doorlopen zijn verlangen we nog één maal naar de lente.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan @schrijvenmaar, @gs, @Willemina, @Nel, @marlie, @nyceway, wat fijn dat jullie mijn inzending konden waarderen. Ik ben blij met de lovende woorden en Angus, leuk gevonden dat je me toch uiteindelijk "bedreven" vond! :o :p :D :) ;) :nod: :eek:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heb je met 'gewone' woorden een prachtige sfeer geschilderd. Puur van stijl en puur van inhoud.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Viv, voor het mooie compliment. Ik ben er blij mee. Fijn dat je proeft van de "gewone" woorden: ik probeer dat altijd zoveel mogelijk na te streven. Schilderen met woorden; wat klinkt dat mooi! :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik sluit me aan bij de kernachtige woorden van @Angus. Zelf zou ik het (enige) uitroepteken achterwege laten. Het is m.i. krachtiger zonder. La campagne doet u goed, u schrijft binnenkort de sterren van de hemel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Mili voor je bezoekje en je waardering voor mijn inzending. De inderdaad overbodige ' ! ' gewist. Ik vermoed dat de sterren a la campagne, de groene ring rond Brussel, beter zichtbaar zijn dan in Antwerpen. Hopelijk blijven de muzen ons inspireren. Ik ben fan van je teksten ondanks......je weet het wel. :rolleyes:

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi hoe de jongeling de oude man eerst niet begrijpt en later zelf die oude wordt. Prettig van toon en ritme. Een paar details om over na te denken: 'Wat prevelt en bedelt daar toch die oude man?' Zou het 'prevelt' hier weg kunnen? Dan wordt de zin iets compacter en val je niet in herhaling. Ritmisch kan het wel. 'Ik werd er heel nieuwsgierig van.' lijkt hier iets uit de toon te vallen met de rest van het gedicht. Niet heel storend, maar ik geef het je toch even mee. “Nog eenmaal het gevoel van vlinders in mijn buik, nog eenmaal ruiken aan de zoete liefdessstruik, nog eenmaal, als U dat wil, leven bekijken door een roze bril.” De zoete liefdesstruik vind ik mooi bedacht, origineel. 'het gevoel van vlinders in mijn buik' en 'een roze bril' passen hier fijn in het rijm en ritme, maar het zijn wel clichés. Het lijkt me een uitdaging om hier iets eigens te bedenken! 'Het gevoel van' kan hier sowieso weg. Wat mij betreft een verboden woord in gedichten, 'gevoel'. Ik be benieuwd of je nog andere oplossingen bedenkt! Groet van Wilma