Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#91 Bedwelmd (Prozagedicht)

Het is het snakken naar dat voorbij is. Het is de warmte, hoe aarzelend ook, meer belofte dan voelbaar, die de kuisheidsgordel doet uitdijen zodat hij langs de heupen van het leven naar de enkels glijdt. Ranke enkels met lichtvoetige voeten die verlangen naar groen gras met zachte druppels dauw. Een groeiend orkest kondigt steeds vroeger de dag aan en belooft dat er weer gedanst kan worden. Het vuur klimt iedere dag iets hoger en knipoogt steeds vaker in samenspel met wolken die steeds witter worden en hun maagdelijkheid willen oplossen op de lome middag die komen gaat. Het is de bloesem die zacht fluisterend flirt met bijen die nog bleu zijn. 'Het mag, het kan, het moet,' zweeft door de lucht. Het geel lonkt naar het rood en er wordt al gedroomd van oranje. En boven vaagt alsmaar lichter wordend blauw grijze herinneringen weg. Het verhaal van perfecte cirkels en cycli neemt een aanvang en wijst op driehoeken van gespreide benen en het open staan voor. De toekomst lacht goedgezind vanaf verse takken die welwillend wachtten om stronken te overschaduwen in fris en helder groen. De eerste nesten geuren naar zacht zilt dons. En alles stijgt: Wolken, warmte, werkelijkheid. Waarom lost dronken op in ochtendnevel. Ik fluit.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou de titel wijzigen in "Bedwelmend". Dan is ie in ieder geval op mij heel erg van toepassing.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, het is lastig voor me opmerkingen te maken naar een van de schrijvers hier die ik het meest waardeer. Ook weet ik dat je net zo eigengereid als ik ben. ;) Ik lees een prozagedicht dat aan mijn ziel trekt, een diep verlangen weergeeft; je maakt me er onrustig mee. [Het is de bloesem die zacht fluisterend flirt met bijen die nog bleu zijn.] is van absolute schoonheid. Een kuisheidsgordel uitzetten klinkt mij te modern, alsof je een afstandsbediening zou gebruiken. Is het niet met een sleutel dat je 'm opent? Dan vind ik twee maal, kort op elkaar volgende, spreidende benen + open staan voor te veel van het goede en hield van je tekst.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. 'Bedwelmend' is misschien inderdaad mooier. @Mili. Het was weer eens schrijven en plaatsen. Slordig. Ik heb een en ander aangepast. Dank je :) :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prozagedicht of een zeer kort verhaal, het maakt mij telkens nieuwsgierig waar de grens ligt. Door dit gedicht van proza te lezen, begin ik nog nieuwsgieriger te worden want hoe je het went of keert, ik vind het bedwemeld mooi, Angus.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, Een vitaal prozagedicht dat verlangen, toestemming en geilheid uitdrukt. Er zitten krachtige beelden in, bijvoorbeeld ... uitdijen dat langs de heupen [van het leven] naar de enkels glijdt. Ik zou 'van het leven' hier weglaten, het is een toevoeging die niet veel zegt. De kuisheidsgordel is me ook te expliciet, zeker in combinatie met 'uitdijen'. Glijdt een dikker wordende gordel wel af, of blijft die niet juist steviger vastzitten? Dit klinkt misschien als mierenneukerij, maar bij zo'n expliciet beeld gaat het er wel om, wat ik als lezer voor me zie. Ik denk dat ik wel begrijp wat je wilt zeggen, maar ik zou het anders onder woorden brengen. Suggestie: 'Het tuig zit losser en zakt langs mijn heupen naar mijn enkels'. Of bedenk iets beters dan ik! Ik heb ook moeite met constructies als: 'het snakken naar' -> waarom niet gewoon 'snakken'? en 'het openstaan voor' -> waarom niet eenvoudig 'openstaan' of zelfs 'opening'? Verder gebruik je in enkele zinnen drie keer 'steeds': steeds vroeger, steeds vaker, steeds witter. heb je steeds echt drie keer nodig? Mij gaat het storen. Ik ben benieuwd of je met mijn opmerkingen gaat schaven aan deze interessante tekst om hem krachtiger te maken. Succes! Wilma van den Akker/ Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nogmaals dank voor de reacties. Verder ga ik niet schaven. Ik vind de suggesties niet zo sterk. Da's overigens geen waardeoordeel, maar een mening.