Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#89 Nachtbus

De nachtbus zoeft zachtjes door de tunnel. Waar ze zit, hoort ze de chauffeur meeneuriën met de radio. Ze kijkt over haar schouder. De drie andere passagiers zijn in gedachten verzonken. In het raampje ziet ze een bleke afspiegeling van zichzelf. Doodvermoeid en verward. Het kunstlicht maakt haar niet mooier. Harry was er ondersteboven van geweest dat ze hun relatie had beëindigd. Zijn liefde gaf haar het gevoel te stikken. Haar zucht ergert haar. Heeft ze er wel goed aan gedaan? Hij was misschien saai, maar wel een oerdegelijke kerel die tenminste respect voor haar had. “Wat…” De schreeuw van de chauffeur maakt een eind aan haar overpeinzingen. Haar ogen vliegen open van ontzetting. Een vloedgolf komt recht op de bus af. Een tsunami van natuurgeweld die keihard op het metaal inbeukt. De enorme druk versplintert het raam en in een oogwenk spoelt er een oceaan van water naar binnen. De chauffeur wordt met volle kracht achteruit geworpen. Met een dodelijke knal komt zijn hoofd tegen een stang terecht. Ze sluit haar ogen voor de paniek en het gegil achter haar. Verstijfd van angst klemt ze zich vast aan haar zitje. Zinloos. Haar stoeltje wordt losgerukt en onder water wordt ze meegesleurd. Haar longen barsten. De stuwende zee verdwijnt door het brekend glas van het achterraam. “Mevrouw…” Ze schrikt wakker van een hand op haar schouder. Het is een andere chauffeur. Onmogelijk dat hij haar hartkloppingen niet hoort. Ze is de laatste passagier. Ze wankelt het bustrapje af en omarmt de zwakke lentegeuren van de nacht. Als ze twintig minuten later in haar bed belandt, trilt haar lichaam nog steeds. ’s Morgens haalt ze met een kreun de krant uit de brievenbus. Haar ogen glijden over een krantenkop. ‘Mysterieuze vloedgolf teisterde tunnel in noordelijk stadsgedeelte’ Als bij wonder vielen er slechts vijf slachtoffers. Hun namen worden…’ De krant valt uit haar handen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven, de beklemming voel je helemaal als lezer. een klein puntje: Ze wankelt de bus af: ik denk dat ipv af uit beter zou kunnen zijn. Heel prettig leesbaar

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Een compleet verhaal dat gedragen wordt door een echt personage. Zo hoort het (vind ik). terzijde: probeer nog wat te schaven aan je stijl en woordkeus - minder is meer :) voorbeeld:
Waar ze zit, hoort ze de chauffeur mee neuriën met de radio. Ze kijkt over haar schouder. De drie andere passagiers zijn verzonken in hun eigen gedachten.
Dat de hp is een bus zit en dingen hoort blijkt uit de scene (en de passagiers zijn slechts decor.) Suggestie: De chauffeur neuriet mee met de radio. Ze kijkt over haar schouder. De andere passagiers zijn in gedachten verzonken.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje Janp, Ik wilde duidelijk drie passagiers melden, omdat het aantal slachtoffers in de krant haar wel meetelde. Wilde een beetje E.A. Poe achterrna. Had ze helemaal achterin gezeten, kon ze hem ook niet horen neurien, veronderstelde ik. Daarom had ik het ook zo geschreven. Ik begrijp je heel goed, maar in een bus hoor je toch nooit alles? Zitten er naar jouw mening nog veel overbodigheden/herhalingen in? Voer morgen correcties door, bedankt!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, die drie passagiers - oké (te snel gelezen)
Ik begrijp je heel goed, maar in een bus hoor je toch nooit alles?
Misschien niet: maar dit is een verhaal, een beetje marchanderen voor de leesbaarheid. Het is geen echte bus - denk aan de pijp van Magritte. ;)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een boeiend verhaal geschreven, Marlie. Ik heb het met plezier gelezen. De details van de kracht van het water heb je goed beschreven.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een behoorlijk kippenvel verhaal, echt goed gedaan. Een klein puntje: krantenkoppen zijn altijd in de tt, dus in dit geval: Mysterieuze vloedgolf teistert tunnel in noordelijk stadsgedeelte Heb het met plezier gelezen!

Rol

  • Anoniem
Hallo Marlie, Vanuit den dagelijkse rit met de gebruikelijke overpeinzingen terechtkomen in een nachtmerrie, die dat gelukkig ook blijkt te zijn. Mooi hoe je het met het krantenbericht alsnog naar een vervolg op de nachtmerrie trekt. "Ze wankelt het bustrapje af en omarmt de zwakke lentegeuren van de nacht." Mooie zin, er spreekt opluchting uit. Even diep ademhalen na zo'n nare droom. "Een tsunami van natuurgeweld" Een tsunami is natuurgeweld, het zou wel kloppen als het een opeenvolging van natuurgeweld zou zijn. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, met recht een griezelverhaal, waarin je langzaam wordt meegezogen. Heel goed de spanning opgebouwd en het slot is verrassend. Met plezier gelezen.