Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 89 Angst in Antwerpen

Het is koud en guur in Antwerpen, mijn geliefde stad aan de stroom. Hoewel de kalender begin april aanduidt, geselen de maartse buien me als ik langs de Schelde loop om het hondenbeest uit te laten. Het is alsof de natuur meehuilt om ons arm België dat geteisterd wordt door terreuraanslagen. Wrede gruweldaden houden de bevolking in zijn greep. In Zaventem landen voorlopig geen ranke, zilveren vogels meer en in de Brusselse metro waaiert het stof van de ontploffingen langzaam weg uit de beschadigde kokers. Na het tumult van de met loeiende sirenes uitgeruste zieken-en brandweerwagens, het geschreeuw van de in paniek vluchtende mensen, het gekerm van de gewonden en de kreten van afschuw van hen die ontzet de aangericht schade overzagen, werd het stil. Letterlijk doodstil. In die stilte trad de angst in ons leven. Natuurlijk, we houden ons groot. Ze krijgen ons, de dapperste van de Galliërs, niet klein... Het is misschien verbeelding van me, maar naast de geur van het zilte Scheldewater is er de geur van angst te bespeuren. Op de Grote Markt waar Brabo onverstoorbaar de afgehakte reuzenhand in de Schelde werpt, wordt de angst zichtbaar door de militairen, met het wapen in aanslag , die voor de poort van het stadhuis patrouilleren. Een kaal stadhuis zonder zijn vele, vrolijk wapperende vlaggen. Lusteloos en zwaar hangen de natgeregende Vlaamse Leeuw-vlag en de Belgische vlag half aan hun stok, totdat een windvlaag er wat beweging inblaast. Eén van de soldaten is een vrouw; haar blonde paardenstaart waait mee. Ik vind dit een zeldzaam zicht. Die wapperende paardenstaart boven de loop van het geweer. Graag zou ik er een foto van willen nemen, maar ik durf niet. Ik ben laf, ik ben bang. Ik huiver. Zal Antwerpen gespaard worden of zullen de terroristen ook hier toeslaan?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar maar waar Blavatski. Sterk beschreven. Angst is een slechte raadgever. Het belemmert ons om de stem van ons hart te horen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi beschreven, ik zit er helemaal in : Ik ben laf, ik ben bang. Ik huiver. Prachtig weer gegeven. Ik hoop van harte dat we het niet mee hoeven te maken!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Misschien iets te veel bijvoeglijke naamwoorden, maar daardoor toont het stukje naar mijn idee wel waar het vandaan komt: recht uit het hart. Buiging voor de openingszin: 'koud en guur' als contrapunt van 'geliefde'. Dat wordt mooi afgesloten met de wapperende paardenstaart die contrasteert met de geweerloop. Met respect gelezen.

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, Een tekst om stil van te worden, waarschijnlijk omdat het vanuit het hart komt. De kern van België is geraakt en daarmee de harten van zijn bewoners. "Het is misschien verbeelding van me, maar naast de geur van het zilte Scheldewater is er de geur van angst te bespeuren." "Lusteloos en zwaar hangen de natgeregende Vlaamse Leeuw-vlag en de Belgische vlag half aan hun stok, totdat een windvlaag er wat beweging inblaast." Mooie zinnen waarmee je heel subtiel het land verbindt met de angst en zwaarmoedigheid. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Blavatski, ik kan het zelf niet zo mooi schrijven. Je beschrijft ons Belgen gevoel en raakt de kern. (Half aan hun stok = halfstok) :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, fijn dat je de tekst over de angst in Antwerpen kon waarderen. Waarvoor mijn dank. Je hebt gelijk met dat "halfstok", maar om de één of andere reden vond ik het beter om in deze tekst het woord te splitsen; het draagt iets meer de betekenis uit (in mijn gevoel :o ).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Wat kan ik hier nu nog voor commentaar op geven... Ik voel het verlies en je angst en je liefde voor je stad en je land. Hoe hard we ook met zijn allen roepen "ze krijgen ons niet bang!" - we zijn iets kwijt. Respect.