Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht # 89: Hond uitlaten

Ik kijk op mijn horloge. 23.30 uur, tijd om zo naar bed te gaan. Mijn hond Rakker kijkt mij hoopvol aan. ‘Oké, jongen. We gaan nog even.’ Kwispelend rent hij naar de voordeur en staat daar te trappelen. Ik doe mijn jas aan en een sjaal om. Het is koud voor de tijd van het jaar. Als ik naar buiten stap wappert mijn sjaal in de wind. Met gebogen schouders loop ik de nacht in richting het parkje om de hoek. De riem van Rakker maak ik los en hij schiet weg. De nacht slokt hem onmiddellijk op. Met mijn handen in mijn zakken snuif ik de nachtlucht op. Het ruikt zelfs koud. Na een paar minuten geen spoor van Rakker te bekennen. Ik fluit, maar krijg geen gehoor. Zuchtend stap ik het donkere park in. Geen straatverlichting, ik denk dat het kapot is of er een storing is. Ik vis mijn smartphone uit mijn broek en selecteer ‘zaklamp’. Onmiddellijk schijnt er een fel licht uit. Van Rakker geen spoor te bekennen, maar aan de rand van mijn lichtkring denk ik ogen te zien. Ogen die het licht weerkaatsen. Ik fluit weer, maar nog steeds geen Rakker. Die gekke hond is vast in het water gesprongen. Ik luister aandachtig, misschien hoor ik het gespetter. In de verte hoor ik het geluid van roestige assen van een trein die piepend tot stilstand komt, maar geen Rakker. Mijn smartphone trilt in mijn hand en het lichtje gaat uit. Ook dat nog. Batterij leeg. ‘Rakker, kom hier!’ Hoorde ik daar nou iets in die struiken?

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rakker wacht op je aan jouw voordeur, hij heeft zijn ding al gedaan... Maar of jij nog uit dat park zal geraken? (Straatverlichting die kapot is) Knap gedaan! Zag je reactie bij mw Marie, het is de bedoeling van elkaar te leren, en dus ook elkaar feedback te geven ;)

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, Bedankt voor je reactie. Tja, misschien is Rakker wel weer naar huis. Wie weet ;) Bedankt voor de opheldering over de bedoeling!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dave, Mooi geschreven verhaal! Je weet op een realistische en navoelbare wijze de spanning op te bouwen, dat is erg knap. Wel denk ik dat je meer had kunnen vertellen als je iets beknopter schrijft. En zo ruimte over laat om te vertellen wat er zich nu in die struiken afspeelde. Nu stop je op een belangrijk moment. Als fragment voor een proeflezing is dit heel goed, je wenkt de lezer om verder te lezen. Deze opdrachten lenen zich niet perse voor een vervolg schrijven en het (lage) maximum aan te gebruiken woorden maken het dan ook erg extra lastig om een (afgerond) verhaal te vertellen. Graag daag ik je uit dit weleens te proberen, het maakt dat je als schrijver een hele strikte afweging moet maken tussen wat je wel en niet vertelt. Met vriendelijke groet,

Rol

  • Anoniem
Hallo Dave 89, Het uitlaten van de hond begint eigenlijk heel normaal en gaandeweg komt er steeds iets bij waardoor de spanning bij de ik-figuur langzaam stijgt. Vooral doordat de hond verdwijnt en nergens op reageert, maakt het ongemakkelijk. Jammer is dat je nog redelijk de grenzen van waar de meeste mensen zich ongemakkelijk bij zullen voelen blijft. Je zou het wat 'groter' mogen maken, een beetje overdrijven. "Mijn hond Rakker kijkt mij hoopvol aan." Alleen al door de naam is het duidelijk dat het om een hond gaat. En anders wordt het door het kwispelen wel duidelijk. Ik zou ervan maken: "Rakker kijkt me hoopvol aan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dave89, Een normale situatie die steeds ongemakkelijker wordt, het hoeft voor mij niet gekker. Het mag wel compacter, zie ook wat hierboven al gezegd is over de hond. en dit soort zinnetjes:
Ik doe mijn jas aan en een sjaal om. Het is koud voor de tijd van het jaar. Als ik naar buiten stap wappert mijn sjaal in de wind.
zijn alle droge handelingen/mededelingen, probeer dat te vatten in 1 zin: ' Mijn sjaal wappert in de koude wind.' - en door naar het parkje ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dave, Je bouwt de spanning uiteindelijk wel mooi op. En idd - de trein maakt het spannend. Ik wil in elk geval graag weten hoe dit afloopt dus ja, ik vind je opzet wel geslaagd.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal neemt me mee, zeer herkenbaar batterij leeg op een heel ongemakkelijk moment en de trein in de verte, spannend!