Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#88 Zielig

Ik wandel op het pad waarover ik al ontelbare keren heb gelopen. Als het niet waait, ga ik meestal via het haventje naar het kanaal. Het uitzicht is zowel links als rechts zover het oog reikt. Lekker op windstille dagen, maar dat is het vandaag niet. Daarom neem ik het asfaltweggetje achter ons huis waar veel bomen en struiken zijn; de namen ken ik niet. Ineens zie ik beweging voor me op de grond en buig voorover om te zien wat het is. Hemel, een beestje is op zijn rug terechtgekomen en heeft geen kracht meer om zich om te draaien. Onwillekeurig denk ik aan schapen. Als die op hun rug liggen, moeten ze zo snel mogelijk worden omgedraaid, anders gaan ze dood. Ik kijk nog even naar het dier en zie dat hij het moeilijk heeft. Zijn pootjes klauwen machteloos in de lucht. Ik krijg medelijden met hem, pak hem op en neem hem mee naar huis. ‘Wat heb jij nou op je arm?’ vraagt mijn man. ‘Een gewond diertje. Ik vond hem tijdens mijn wandeling. Ik kreeg medelijden met hem toen ik zag dat hij op zijn rug lag en niet vooruitkwam.’ ‘Hoezo gewond?’ ‘Hij kon zich niet omdraaien.' ’Mijn man lachte. ‘Ooit een mol gezien die op zijn buik naar boven graaft? Breng hem maar naar de tuin. Molshopen genoeg. Hij zal zijn weg snel vinden.’ Molshopen heb ik wel gezien, maar een mol nog nooit. Gehoorzaam doe ik wat mijn man zegt. Het valt me nu pas op dat zijn voetjes op babyhandjes lijken. Zelfs een duim ontbreekt niet. Zijn staartje staat fier omhoog. Ik ben blij dat ik het beestje heb gered. Ik denk dat als hij lang op het asfaltpad was gebleven, het zijn dood was geworden.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, je hoeft geen extra bevestiging aan het eind te geven :), waarom zou je niet serieus kunnen schrijven? Dit is een lief verhaal dat respect voor dier en mens laat zien. Goed geschreven!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi verhaal, Tja, met prachtige details zoals die op "babyhandjes" lijkende voetjes. Liefdevol geschreven. Ik zie de mol voor me. Deze zin vind ik minder:
Het uitzicht reikt daar zowel links als rechts zover het oog reikt
Twee keer reiken is iets te veel van het goede m.i. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent een lieverd, Tja! Met de kleine grap ertussen, dat de mol helemaal niet gewond is. Hoe dat beest op asfalt is terecht gekomen, ik vraag het me af, hoewel ik denk dat het wel kan. De kleine klauwtjes/pootjes/babyhandjes heb je duidelijk waargenomen. Fijnzinnig en diervriendelijk schrijven van je! Ps, als een asfaltweg omheind is, heb je een afgesloten stuk. Ik denk dat je bedoelt 'geflankeerd.' Mijn man lacht.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja, Leuk verhaal om te lezen. Ik vind de babyhandjes een leuke toevoeging. Dat versterkt de hulpeloze toestand van de mol, vind ik. Ik ga er even van uit dat dit een waargebeurd verhaal is en jij de hoofdpersoon bent. Ik vond het wat onduidelijk beschreven of je nou via het pad liep omdat het wél waaide of dat je bent gaan lopen, ondanks dat het waaide.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moest aan het kinderboek denken, 'Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft" . Een grappig boek over een klein molletje, misschien was het jouw molletje wel, Tja. Leuk verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, hoewel ik niet denk dat jij gehoorzaam aan mannen/je man bent, neem ik je tekst au sérieux. En hoewel ik niet goed uit je wel of niet waaiende asfaltweggetjes kom, vind ik je tekst bijzonder geslaagd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, fijn om een zachte, tedere kant in Tja te ontdekken. :o De pootjes van een mol zijn inderdaad een wonder van scheppingskracht. Ze zijn zo lief. Goed van jullie om het dier weer terug zijn vrijheid te geven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lief! En ach ja, die pootjes ... Maarre ... uitzicht is altijd zo ver als het oog reikt. En eigenlijk heeft de wind met het aangenaam zijn van het uitzicht ook niet zo veel te maken, volgens mij.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Maakt niet uit, Schrijvenmaar. Ik moest toch iets schrijven. En de mol kwam spontaan bij me op. Het is zo dat als ik naar de haven ga, het daar altijd waait en de horizon aan weerskanten eindeloos lijkt. Een en al ruimte. Achter het huis loopt een pad tussen bomen en daar vond ik de mol. Het is al een aantal jaren geleden. Helaas is de gemeente vorige week bezig geweest met kaalslag. Overleg met de bewoners was er niet.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Tja. Ik dacht aan zo'n torretje dat op de rug lag maar het blijkt een mol te zijn. Wel valt mij op dat je best wel een aantal verkleinwoorden gebruikt: haventje, weggetje, beestje, pootjes, diertje, handjes, staartje... Het valt mij op omdat een heleboel lezers daar bij mijn verhaal over struikelden . Anders was mij dit niet opgevallen. Nu ga ik er op letten dus. Toch valt niemand erover hier bij jou. Dus. Nu vraag ik mij af of het voor beestjes oké is om verkleinwoorden te gebruiken en voor vorkjes en snacks niet. Hellup, bestaat hier een code voor? Met veel plezier heb ik je verhaal(tje) gelezen :p :D :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor de verandering is de humor zeer subtiel en heb je een lief verhaal geschreven. Ben je daadwerkelijk naar buiten gegaan of heb je in je geheugen gegraafd?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik wandelde altijd heel veel. Helaas gaat dat nu moeilijker. Ik heb hem dus echt gezien. Het maakt niet uit, Wilhelmina. Als jij verkleinwoorden wilt gebruiken, dan doe je dat. Te veel is misschien te. Men zegt er niet veel van omdat ik nogal graag schiet.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij alle reacties, heel lief verhaal en ik dacht ook aan een torretje! Dus die mol kwam voor mij onverwachts.