Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#79A Maison de Misère

Voor het raam steek ik mijn tong uit en rol met mijn ogen. Ik draai me om en loop naar boven. De trapbekleding is schoon, net zoals alle lege vertrekken. Ontdaan van de geschiedenis die zich erin afspeelde. Mijn Maison de Misère is omgetoverd tot een stralende bruid die wacht totdat ze door haar vader wordt begeleid naar het altaar. In de zolderkamer glijden mijn ogen langs de muren. Waar eens getekende doodshoofden en Nirvana-teksten prijkten, voert nu wit de boventoon. Kraakhelder wit zoals het dekbedovertrek in een hotelkamer. De tapijtreiniger deed zijn werk met de maïsgele vloerbedekking. Ik ontdek nog een enkel schroeiplekje. De echo van een uitgetrapte joint. Ik huiver, recht mijn schouders en loop de trap af. Bij de deurmat glinstert een stukje glas. Het restant van de ingetrapte voordeur. Weer hoor ik mijn psychotische dochter bonzen en schreeuwen. Zelf lag ik op de overloop met mijn mobiel in de aanslag. Ik deed een schietgebedje dat ze wegging. Panisch was ik voor haar kreten. Toen de stilte intrad, kwam ik voorzichtig overeind en liep naar beneden. Even voel ik weer de snerpende pijn van een glassplinter die in mijn voetzool drong. Maar nu is alles anders. Mijn huis is verkocht! Weg uit deze straat waarin boze tongen over mij roddelden. Een lach borrelt in mij op bij de gedachte aan de buurman die snel zijn hoofd omdraaide toen ik mijn duimen tegen mijn hoofd zette en met mijn handen wapperde. Toen de verhuiswagen zojuist voorreed, spurtte hij uit zijn woning en parkeerde snel zijn auto ergens anders. De begroeting van de verhuizers negeerde hij straal. Mijn dochter nadert mijn voordeur. Ze komt helpen met de verhuizing. Na haar psychiatrische opname woont ze nu beschermd. De glasscherf schiet ik met mijn pink in de voortuin van de buren…

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Geertje, ik heb eerder interviews van je gelezen, las je ook op 120w en weet daardoor van de tragiek en het verdriet. Hier laat je het uitkomen in de schrijfopdracht van @Leonardo. Er is veel te ontdekken in je tekst, zoals: wrangheid als je over de stralende bruid schrijft, paniek en chaos bij de ingetrapte deur, onbegrip en afkeer naar de buren en toch nog iets van hoop en samenzijn als je dochter komt helpen. Je tekst is intens en kent vele emoties. Iets anders: [De trapbekleding is schoon, net zoals alle lege vertrekken.] Mist hier niet het ww zijn na vertrekken? [De tapijtreiniger deed zijn werk met de vloerbedekking] Is het niet eerder op? [Toen de verhuiswagen zojuist voorreed, spurtte hij uit zijn woning en parkeerde snel zijn auto ergens anders. De begroeting van de verhuizers negeerde hij straal.] Voor mij - en ik ben maar één van je lezers - voegen deze zinnen niets toe en leiden eerder af van de krachtige kern van je boodschap. Al met al een bijzondere invulling, Geertje.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Mili, Dank voor je reactie én feedback. Ik denk inderdaad dat het ''op" de vloerbedekking moet zijn. Of er nu daadwerkelijk achter vertrekken "zijn" moet komen te staan? Daar twijfel ik over. Ja, kan zijn dat het voorrijden van de verhuiswagen et cetera de boodschap afzwakt. Ben benieuwd of andere lezers dat ook zo ervaren.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, ook ik hikte even op het wegzetten van de auto - dit verhaal gaat over jou en heeft geen ruimte over voor de buurman extra ww achter vertrekken zou ik niet doen de vergelijking met de bruid vind ik eigenaardig, vanwege een vader en een beweging (richting altaar), wat ik allemaal niet met een huis en verband kan brengen - puur stralende bruid kan weer wel, zeer wel. de glasscherf, al ik geloof ik dat hij er in het echt nog zou liggen, vind ik in het verhaal niet geloofwaardig; er is nadrukkelijk tijd, en een grote schoonmaak verstreken - je kunt de pijn in je voet ook voelen bij het zien van de nieuwe deur roddelen wellicht in tt? de opmerking dat je dochter nu beschermd wordt kan ik niet plaatsen. hoezo beschermd, hoe beschermd, wat heeft dat met haar hulp bij de verhuizing te maken?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Geertje, Indringend geschreven Voor mij persoonlijk het meest confronterende element is de mate waarin de problemen van de dochter doorwerken in de relatie van hp met de mensen in haar straat, haar isoleren. En dan speelt de buurman in dit verhaal niet alleen maar een bijrol. @schrijvenmaar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beschermd_wonen

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ja maar, wat heeft dat met haar hulp bij de verhuizing te maken; waarom wordt het hier genoemd? het is toch duidelijk dat ze niet meer thuis woont?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Geertje, ik heb genoten van je verhaal en je schrijfstijl. Voor mij staat er geen woord te veel, integendeel, hoe meer ik kan lezen van jouw inspiratie, des te langer leesplezier. Ik vind het een zeer ontroerend verhaal. Na de geweldige ruzie is de dochter gekalmeerd en komt helpen. Het beschermde leven heeft resultaat, hè?! :o