Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

79b - Evelyn

Het klinkt misschien raar, maar ik kom uit de toekomst. Uit 2029. Ik was achttien toen mijn moeder me vertelde dat ze niet mijn echte moeder was. Ze gaf me een brief. Ik was geschokt. De brief stopte ik weg, ik dorst hem niet te lezen. Mijn pleegouders heb ik verwenst. Waarom vertelden ze me dit? Ik had er nooit aan getwijfeld, ik zou er nooit aan twijfelen, dat ze mijn echte ouders waren. Ik voelde me een wees, ging studeren, promoveren, werken, trouwde, kreeg een dochter, en kwam weer bij zinnen. Er gingen jaren voorbij, maar toen mijn dochter achttien was - de leeftijd die ik vermoedde van mijn moeder -, toen durfde ik. Geen naam, dat mocht blijkbaar niet. Ze schreef dat er filmopnamen werden gemaakt in haar dorp, dat ze tot over haar oren verliefd was geworden. Ook geen naam. Ze had misbruik gemaakt van die man – haar woorden – en ze was van mij in verwachting geraakt. Mijn vader was getrouwd, veel ouder dan mijn moeder en heel succesvol, ze heeft hem niets verteld. Haar familie wilde dat alles heel discreet werd afgehandeld. Ze zou me altijd in haar hart koesteren. Ik had vrienden bij Identificatie. Geef ze één druppel bloed, en ze kunnen je bijna vertellen waar je verwekt ben. Na een paar dagen wisten ze wie mijn vader was. Was net drie jaar overleden, 96 geworden. Mijn moeder was een puzzel waar ze wat langer over deden. Ze bleek al twintig jaar dood. Ikzelf werk bij Experimentele Fysica. Een bescheiden spelertje tussen de echte genieën. Die genieën hoorden over mijn zoektocht en ze vertelden me dat ze een proefkonijn zochten. Ik hapte toe. Ik werd wakker in het ziekenhuis en ik hoorde mijn dochter, zag de ogen van mijn dochter, maar het was niet mijn dochter. Ze keek naar me, ze herkende iets in me, ze herkende mijn vader in me. En die onbekende patiënt gaf ze zijn naam; de andere verpleegsters namen dat over. Het meest spannende warme gevoel dat ik in mijn leven heb gekend: mijn eigen moeder, veertig jaar jonger dan ik, zorgt voor me. Straks ga ik weer terug, althans, als alles goed gaat. Ze hebben me voor van alles en nog wat gewaarschuwd. Ze zeggen dat de wereld onherkenbaar veranderd kan zijn als ik terugkom. Na vandaag zeg ik: nou en. Ik leef in een fascinerende tijd. Jullie kunnen je dat nauwelijks voorstellen. Er wonen mensen in de ruimte, er zijn mensen op weg naar Mars. Maar dat betekent allemaal niets. Ik heb geen woord tegen mijn moeder gezegd, maar als ik weg ben, kunnen jullie dan tegen haar zeggen dat haar zoon van haar houdt. Ze heet Evelyn.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, December dwingt mij tot het luisteren naar violen, dat maakt mij vaak melancholisch. In die stemming ging ik jouw verhaal lezen. Je hebt eigenlijk een pijnlijke situatie beschreven. Met het risico van allerlei complicaties toch kiezen om iets te doen. Verlangen versus ratio. Een onrealistische situatie die toch ergens realistisch lijkt. Dat is wat mij betreft knap beschreven. Ik ben niet echt een grammaticaal wonder. Gelukkig zijn veel anderen op dit forum dat wel. Dus wellicht krijg je daar van iemand anders wat zinnige feedback op. Mooi verhaal, gs. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, het zit ongetwijfeld razend intelligent in elkaar alleen moet ik je bekennen dat als iemand het over zijn achterneefje heeft, ik al de weg kwijt bent. Je taalgebruik is verzorgd en je hanteert knap intrigerende zinnen. Wens je veel schrijfplezier in het nieuwe jaar. :)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs Het is erg cryptisch, maar ook fantasierijk. Ja, @Annemieke, je hebt wat teweeggebracht! Ik vind de woorden/zinnen tussen de gedachtestreepjes geweldig werken. Het geeft de stem iets verexcuserends. Wat mij betreft had je dat wat meer kunnen toepassen om Evelyn meer te isoleren. Met genoegen gelezen en ik hoop meer van je te zien.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Wat heb je deze opdracht verrukkelijk origineel ingevuld. Mijn complimenten. Ik heb het twee keer moeten lezen om het te kunnen begrijpen maar het zit goed in elkaar! Alleen de laatste naam, Evelyn, daar heb ik moeite mee. Heet de moeder nou Evelyn of is de zoon een meisje en heet die Evelyn? Nou ja, wat kan mij dat ook eigenlijk schelen ;) . Met veel plezier gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke: dank.
Een onrealistische situatie die toch ergens realistisch lijkt.
Ik besef dat ik van jouw opdracht ook een heel realistisch verhaal had kunnen schrijven, maar ik vond dit gewoon leuker. @Mili: ik schoot over de 450 woorden heen, en heb moeten schrappen tot ik weer op 449 uitkwam. Laat ik nou net dat stukje over die achterneef uit mijn verhaal verwijderd hebben. @Leonardo: mijn hartelijke dank. Ikzelf vind mijn verhaal ook nog wat aan de cryptische kant. Vraag me af of de agenten het zouden kunnen volgen (maar ik zat aan 450 woorden en het was half twaalf geweest). De gedachtestreepjes heb ik gebruikt omdat ik vond dat komma's op die plek niet goed werkten; leuk om te lezen dat ze in de smaak vallen. @Willemina. Evelyn is de naam van de moeder. De naam Evelyn komt trouwens uit een film van Clint Eastwoord die hij in 1971 gemaakt heeft. (En daar hield mijn research wel op). Betreft je verdere commentaar: Met veel plezier gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geeft fijn denkwerk. De laatste alinea geeft de hp hoop op en verwachtingen van iets ondefinieerbaars. 'Het klinkt misschien raar, maar ik kom uit de toekomst. Uit 2029'. 'Straks ga ik weer terug, althans, als alles goed gaat.' Doordat je deze zin opnieuw in de teg. tijd zet, is het correct dat ik deze dan beschouw als een aanzet tot een tweede tijdsexperiment? Dan beschouw ik 'Ik heb geen woord tegen mijn moeder gezegd', zijnde de pleegmoeder van hp? (anders zou ik neiging hebben om te schrijven 'Ik had geen woord tegen mijn moeder gezegd' en op een bepaalde manier laten aansluiten op de voorgaande alinea) Ik kan het natuurlijk ook helemaal verkeerd hebben.... Ik ben ook niet duidelijk in mijn eigen schrijven ;) Knap en zoals eerder vermeld, kryptisch! :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasievol en mysterieus stukje. :thumbsup: Voor mij is het duidelijk genoeg, mede omdat ik de opdracht weet. ;) De HP zijn verlangen om zijn biologische moeder te leren kennen kon dankzij het tijdreizen worden ingevuld. Het is nog maar de vraag of hij nu nog terug kan naar vrouw en kinderen maar het is hem allemaal waard. De liefde voor zijn moeder is groot. De 'herhalingen' waarmee je de zinnen met elkaar verbindt hebben iets mijmerends. Bijv. [Ze keek naar me, ze herkende iets in me, ze herkende mijn vader in me.] Je hebt goed tegenstrijdigheden in de zinnen gebruikt waardoor het effect juist groter wordt. Bijv. [Ik leef in een fascinerende tijd. Jullie kunnen je dat nauwelijks voorstellen. Er wonen mensen in de ruimte, er zijn mensen op weg naar Mars. Maar dat betekent allemaal niets.] Knap gedaan, graag gelezen! :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, @Marietje, @schrijvenmaar Dank jullie wel @marlie: het gaat om één experiment: een retourtje 1972. Terwijl de ik-persoon niets wilde of durfde te zeggen tegen zijn moeder (zelf vind ik dat een zwak punt van mijn verhaal), vertelt hij wel zijn hele verhaal aan de twee agenten van de opdracht en laat bij hen een boodschap achter voor zijn moeder.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, met veel bewondering je knap ineengestoken verhaal gelezen. De openingszin trok me direct in het verhaal. Leuke vondst om je door je eigen moeder, nog ongeboren moeder :o te laten bemoederen.