Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#79A- Besluit

Besluit Het openen van de voordeur benadrukt de stilte. De deurmat dempt haar voetstappen, de plavuizen in haar hal laten ze herleven. Ze loopt door naar het raam. Bij iedere stap rammelt de sleutelbos in haar hand. Ze zucht en legt haar voorhoofd tegen het koude glas. Beneden over de Erasmusbrug gaan rode en komen gele lampen. Daar buiten draait de wereld door. Ze kijkt om. De originele kleur van de vloer is zichtbaar nu het geblokte kleed weg is en waar de poten van de bank stonden is het hout licht beschadigd. In de keuken opent ze de deur links onderin. Daar stonden haar pannen op maat gestapeld. Ze mist de bekers en glazen in het kastje boven de plek waar het koffiezetapparaat stond. De lepelpot, met daarin de gele spatel, staat niet meer op het aanrecht. Het verhuisbedrijf heeft zorgvuldig werk verricht. Ze slentert naar de slaapkamer. Die bloedvlek op het tapijt kreeg ze maar niet verwijderd. De pootafdrukken van haar bed zijn zichtbaar. Ze leunt tegen de muur waar haar antieke passpiegel stond. Weken geleden sliep ze hier voor het laatst. Natuurlijk samen met hem. De echo van hun lach weerklinkt door de kamer. ‘I love you.’ Hoe vaak had hij dat niet gezegd? En hoe vaak had zij geantwoord met een simpele kus of slechts een lach? Hun eerste kerst samen heeft daarin verandering gebracht. ‘Roos, waar ben je?’ Ome Jan wacht geduldig in de hal. Ze loopt die kant op. Haar ogen glijden door de ruimtes. ‘Het knerst zeker?’ Ome Jan slaat een arm om haar schouder heen en kijkt haar onderzoekend aan. ‘Je kan ook wachten tot na het nieuwe jaar.’ Ze schudt haar hoofd. Het appartement voelt niet meer van haar. ‘Geef me nog een seconde.’ Haar vingers strijken langs de muur. Minuscule gaatjes verraden waar de foto’s gehangen hebben. Herinneringen zetten de tijd stil. Hier hing de laatste foto samen met Jara en daar rechts de eerste met Thimo. Ze glimlacht. In Frankrijk wacht een grotere muur. Ze verlaat het appartement. De deur valt zacht in het slot. Ze overhandigt rinkelend haar sleutelbos aan ome Jan. ‘Ron heeft ook nog een sleutel.’ Ze zoent hem op zijn rimpelige wang. ’Bedankt dat je alles afhandelt met de makelaar.’ ‘Dat weet je toch.‘ Hij knijpt in haar hand. ‘Wanneer vertel je het Thimo?’ Hij vliegt tijdens nieuwjaarsnacht hierheen en dan rijden we samen meteen door naar ons thuis.' Haar hakken klakken richting de lift. Vervolg op: http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/…

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Kraakheldere scene - toon en sfeer onderstrepen het lege appartement. Geen zeurtjes :) In het algemeen over schrijftechniek/woordkeus/zorgvuldig formuleren. deze:
Ook de lepelpot met de gele spatel op het aanrecht is weg.
een dergelijk detail weergeven is heel moeilijk, want het gaat om voorwerpen die er niet meer zijn. Wat je eigenlijk wil laten zien is de lege plek, maar ook wat er stond. Er stond dus een lepelpot met een gele spatel erin. En nu staat er niets meer. De hoofdzin is hier: De lepelpot is weg en daardoor hangt 'met de gele spatel op het aanrecht' er een beetje bij. Ik denk dat er voor dit detail meer woorden nodig zijn. (ja, dat kan ook). paar suggesties: - Ook de lepelpot met de gele spatel is weg, ze haalt een hand over het lege aanrecht. - het aanrecht is leeg, zelfs de lepelpot met de gele spatel erin is weg. - ook de lepelpot, waar altijd een gele spatel in stond, is van het aanrecht verdwenen. Ik zou voor de laatste gaan. Het gaat er dus om dat de spatel bij de pot hoort en niet bij het aanrecht. :) (Dit soort pluizerij vind ik het leukste van schrijven.)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap om iemand te beschrijven aan de hand van een leeg appartement. Je laat me wel een beetje puzzelen met tijd: weken geleden, eerste kerst samen, nieuwjaarsnacht. Speelt alles zich af in pakweg een maand?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Kraakheldere scene - toon en sfeer onderstrepen het lege appartement. Geen zeurtjes :) In het algemeen over schrijftechniek/woordkeus/zorgvuldig formuleren. deze:
Ook de lepelpot met de gele spatel op het aanrecht is weg.
een dergelijk detail weergeven is heel moeilijk, want het gaat om voorwerpen die er niet meer zijn. Wat je eigenlijk wil laten zien is de lege plek, maar ook wat er stond. Er stond dus een lepelpot met een gele spatel erin. En nu staat er niets meer. De hoofdzin is hier: De lepelpot is weg en daardoor hangt 'met de gele spatel op het aanrecht' er een beetje bij. Ik denk dat er voor dit detail meer woorden nodig zijn. (ja, dat kan ook). paar suggesties: - Ook de lepelpot met de gele spatel is weg, ze haalt een hand over het lege aanrecht. - het aanrecht is leeg, zelfs de lepelpot met de gele spatel erin is weg. - ook de lepelpot, waar altijd een gele spatel in stond, is van het aanrecht verdwenen. Ik zou voor de laatste gaan. Het gaat er dus om dat de spatel bij de pot hoort en niet bij het aanrecht. :) (Dit soort pluizerij vind ik het leukste van schrijven.)
Dank je wel voor je reactie en de leerzame les. Ik begrijp wat je bedoeld. Waarschijnlijk heb je de gele spatel herkend van het pannenkoeken ontbijt? ;) Is deze beter: - Ook de lepelpot, met daarin de gele spatel, staat niet meer op het aanrecht.- :?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap om iemand te beschrijven aan de hand van een leeg appartement. Je laat me wel een beetje puzzelen met tijd: weken geleden, eerste kerst samen, nieuwjaarsnacht. Speelt alles zich af in pakweg een maand?
Bedankt voor je reactie en excuses voor het puzzelen. :o Dit stukje heb ik weliswaar vandaag geschreven maar vormt een onderdeel uit mijn groter verhaal (manuscript). Als je al wat langer meeleest op dit forum was het duidelijker geweest omdat ik vaker deze personages gebruik. Ze woont al weken min of meer met hem samen maar heeft tijdens de kerst besloten definitief bij hem in Frankrijk te gaan wonen. Dat regelt ze tussen kerst en oud & nieuw en is een verrassing voor hem als ze elkaar weer ontmoeten tijdens nieuwjaarsnacht. :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje,
Is deze beter: - Ook de lepelpot, met daarin de gele spatel, staat niet meer op het aanrecht
Prima. en ja die spatel kwam me bekend voor :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, "De plavuizen in de hal laten ze herleven". Waren die voetstappen dood dan? ;) . Mooie sfeer. Ik heb wel een beetje moeite met die klakkende hakken aan het eind maar dat kan aan mijzelf liggen. Ik begrijp dat ik nog verder kan lezen via jouw link. Ik ga een kijkje nemen. Volgens mij heb je de opdracht goed uitgevoerd met je verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, "De plavuizen in de hal laten ze herleven". Waren die voetstappen dood dan? ;) . Mooie sfeer. Ik heb wel een beetje moeite met die klakkende hakken aan het eind maar dat kan aan mijzelf liggen. Ik begrijp dat ik nog verder kan lezen via jouw link. Ik ga een kijkje nemen. Volgens mij heb je de opdracht goed uitgevoerd met je verhaal.
Dank je wel. :) De klakkende hakken moeten haar opgewekte gevoel weergeven tov de dode voetstappen aan het begin. :p

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, hoe heerlijk dat je zo vooruitkomt met je ms. Dit is er duidelijk een passage van omdat anders de namen Jara en Ron niet te plaatsen zijn. De bloedvlek intrigeert me. Ik kan daar een hoop fantasieën op loslaten. Gevoelsmatig stoei ik met werkwoorden als: rammelen van de sleutelbos. Het komt cipierachtig over. Daarna rinkelen ze. Naar de slaapkamer slenteren. Slenter je in een huis of op straat? 'Het knerst zeker.' Hoe bedoel je? Knersen breng ik in verband met grind. Dat Roos dynamisch is, lijdt geen twijfel. ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie Ik vind dit een van je betere verhalen en de scène is heel goed vanuit de hp geschreven. Dat is het goede nieuws :) Hier en daar, denk ik, kunnen je werkwoorden sterker, zoals ook Mili aanstipte. Waar zelfstandige naamwoorden een voorwerp projecteren, geven werkwoorden de aard van de beweging aan en deze zijn vaak maatgevend voor de "film" die je verhaal in het hoofd van de lezer plant. Bijvoorbeeld "slenteren". Dat is zorgeloos lopen zonder doel. In dit geval heeft ze een doel. Ik zou daarom (bijv.) zeggen: ze loopt op haar gemak naar de slaapkamer. Het "knersen" zou je kunnen vervangen door "wringen" of "ongemakkelijk maken" of "pijn doen" (kan alle drie - hangt ervan af wat jij als schrijver wil oproepen/overbrengen). De details mogen wat mij betreft minder. Waarom? Omdat ze allemaal functioneel *moeten* zijn. Als een detail linksom hetzelfde zegt wat je daarna rechtsom zegt, overweeg dan eentje ervan te schrappen. Het resultaat van zuinigheid is, is dat je lezer geëngageerd moet lezen om zaken te verbinden. Herhaling maakt hem lui of hij kan het saai gaan vinden. Te veel details achtereen maken de tekst ook opsommerig, alsof de schrijver bang is dat zijn bedoeling niet goed over komt. De remedie is door je tekst te gaan en het doel van je scène voor ogen te houden. Vaak helpt de andersom-vraag: wat mist de lezer als ik het detail schrap? In gevallen dat je het moeilijk vindt, kun je ook met jezelf afspreken alle "dubbeltellingen" weg te halen en dan 40% ervan terug te plaatsen (dit kan in meer iteratieslagen :)). Dat trucje werkt ook als je veel bijvoeglijke naamwoorden gebruikt en niet weet welke je wilt schrappen. Het is om dezelfde reden raadzaam overbodige woorden te schrappen, zoals woorden die afzwakken of pleonastisch zijn (zoals allereerste; helemaal door naar het raam). ‘Roos, waar ben je?’ Ome Jan wacht geduldig in de hal. Ik zou het gedeelte "Ome Jan etc" in de volgende alinea plaatsen. Het is duidelijk dat iemand met haar mee is. Door van alinea te veranderen, verandert het gezichtspunt van de scène. Rinkelend overhandigt ze haar sleutelbos aan ome Jan. Roos rinkelt toch niet?[knipoogje]

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, hoe heerlijk dat je zo vooruitkomt met je ms. Dit is er duidelijk een passage van omdat anders de namen Jara en Ron niet te plaatsen zijn. De bloedvlek intrigeert me. Ik kan daar een hoop fantasieën op loslaten. Gevoelsmatig stoei ik met werkwoorden als: rammelen van de sleutelbos. Het komt cipierachtig over. Daarna rinkelen ze. Naar de slaapkamer slenteren. Slenter je in een huis of op straat? 'Het knerst zeker.' Hoe bedoel je? Knersen breng ik in verband met grind. Dat Roos dynamisch is, lijdt geen twijfel. ;)
:) Bedankt voor je reactie! Tja, die bloedvlek... :unibrow: Je hebt de juiste interpretatie van het rammelen en daarna rinkelen van de sleutelbos te pakken. Aan het einde van het verhaal is ze overtuigd van haar beslissing, in het begin is ze haar besluit nogmaals aan het nalopen/ controleren = cipier. :thumbsup: Slenteren en knersen kom ik bij @Leonardo op terug. Zal het dan toch zo werken dat de personages uit mijn ms meer eigen zijn intussen en dus beter in te leven voor mij dan de eenmalige personages bij andere invullingen? Dat zie ik als een goed teken! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie Ik vind dit een van je betere verhalen en de scène is heel goed vanuit de hp geschreven. Dat is het goede nieuws :)
Dank je wel. :)
Hier en daar, denk ik, kunnen je werkwoorden sterker, zoals ook Mili aanstipte. Waar zelfstandige naamwoorden een voorwerp projecteren, geven werkwoorden de aard van de beweging aan en deze zijn vaak maatgevend voor de "film" die je verhaal in het hoofd van de lezer plant. Bijvoorbeeld "slenteren". Dat is zorgeloos lopen zonder doel. In dit geval heeft ze een doel. Ik zou daarom (bijv.) zeggen: ze loopt op haar gemak naar de slaapkamer. Het "knersen" zou je kunnen vervangen door "wringen" of "ongemakkelijk maken" of "pijn doen" (kan alle drie - hangt ervan af wat jij als schrijver wil oproepen/overbrengen).
Duidelijke uitleg en ik begrijp de noodzaak. Daarom juist hier voor slenteren gekozen. Ze loopt door het lege huis zonder doel, heeft er niets te zoeken. Alleen een bevestiging van haar besluit. Vind je talmend een beter woord? Het woord -knerst- is een woordgrapje met kerst. Het was eerst de titel maar dan begon ik twee keer met het. ;)
De details mogen wat mij betreft minder. Waarom? Omdat ze allemaal functioneel *moeten* zijn. Als een detail linksom hetzelfde zegt wat je daarna rechtsom zegt, overweeg dan eentje ervan te schrappen. Het resultaat van zuinigheid is, is dat je lezer geëngageerd moet lezen om zaken te verbinden. Herhaling maakt hem lui of hij kan het saai gaan vinden. Te veel details achtereen maken de tekst ook opsommerig, alsof de schrijver bang is dat zijn bedoeling niet goed over komt. De remedie is door je tekst te gaan en het doel van je scène voor ogen te houden. Vaak helpt de andersom-vraag: wat mist de lezer als ik het detail schrap? In gevallen dat je het moeilijk vindt, kun je ook met jezelf afspreken alle "dubbeltellingen" weg te halen en dan 40% ervan terug te plaatsen (dit kan in meer iteratieslagen :)). Dat trucje werkt ook als je veel bijvoeglijke naamwoorden gebruikt en niet weet welke je wilt schrappen. Het is om dezelfde reden raadzaam overbodige woorden te schrappen, zoals woorden die afzwakken of pleonastisch zijn (zoals allereerste; helemaal door naar het raam).
Een goede tip. Hier waarschijnlijk iets teveel gebruikt ter verduidelijking omdat het een scene is in een groter verhaal. Als ik het in mijn ms pas zal ik zeker strepen.
‘Roos, waar ben je?’ Ome Jan wacht geduldig in de hal. Ik zou het gedeelte "Ome Jan etc" in de volgende alinea plaatsen. Het is duidelijk dat iemand met haar mee is. Door van alinea te veranderen, verandert het gezichtspunt van de scène. Rinkelend overhandigt ze haar sleutelbos aan ome Jan. Roos rinkelt toch niet?[knipoogje]
Het veranderende gezichtspunt is een eye-opener. :nod: Thanks, ik zal het aanpassen! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit stukje heb ik weliswaar vandaag geschreven maar vormt een onderdeel uit mijn groter verhaal (manuscript). Als je al wat langer meeleest op dit forum was het duidelijker geweest omdat ik vaker deze personages gebruik.
Ik lees al wat langer mee op dit forum, maar te sporadisch en verspreid over te veel forumleden om verbanden te leggen tussen verschillende bijdragen. Ik vind bovendien dat elk stukje, los gezien, overeind moet kunnen blijven. En daarin ben je prima geslaagd. Hoewel er voor mij als lezer vragen overblijven - en het duidelijk is dat het een fragment uit een groter geheel is - is het een goede en goed leesbare afgeronde scene, waarin karakters en omgeving goed in hetzelfde sfeerbeeld passen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel er voor mij als lezer vragen overblijven - en het duidelijk is dat het een fragment uit een groter geheel is - is het een goede en goed leesbare afgeronde scene, waarin karakters en omgeving goed in hetzelfde sfeerbeeld passen.
:o Hier word ik heel erg blij van. Ik dank je hartelijk! :D

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, zonder je toelichting is dit verhaal voor mij onbegrijpelijk, ook na herlezing. Ik dacht aanvankelijk te maken te hebben met een verhuizing uit het huis van een dierbare. Vader of moeder? Maar dat strookte weer niet met ‘Weken geleden sliep ze hier voor het laatst. Natuurlijk samen met hem.’ Al lezend hier aangekomen (bijna op de helft) vraag ik me af wie ‘hem’ is. Ik weet niets van de voorgeschiedenis van de vertelster. De enige persoon die ik kan plaatsen, hoe summier ook, is Jan, een oom van haar, die de verhuizing regelt. (Waarom verhuizing en waarheen? Na de uitleg gelezen te hebben vraag ik me af of dat naar Frankrijk is? Zonder dat Thimo er iets vanaf weet? Ook struikelde ik over de namen Jara en Thimo. Wie zijn dat? Is Jara een jonges- of meisjesnaam? Dan komt er nog een Ron op de proppen, die ook een sleutel heeft. Waarom moeten wij dat weten? Het roept alleen maar een vraag op die ik als lezer niet kan beantwoorden. Nog enkele korte opmerkingen: -onder het aanrecht zitten deurtjes, geen deuren; -’I love you’ op dezelfde regel als ‘Hoe vaak had hij ...’, dan is meteen duidelijk wie dat heeft gezegd; -zo ook bij ‘Roos waar ben je?’; -‘Je kan ook wachten tot na het nieuwe jaar.’ Dat is lang wachten. >> ‘Je kan ook wachten tot na Nieuwjaar.’ -‘Geef me nog een seconde.’ >> Een seconde is heel erg kort. Een minuut geeft meer ruimte. -Tot slot, aanhalingsteken voor Hij. Je verhaal leest soepel, alleen zat ik niet in jouw spoor; jammer. 


Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen word ik best nieuwsgierig naar je manuscript door al die losse scènes. (die voor mij net als bij Dos soms verwarrend overkomen omdat je het geheel niet kent) Ik vind het heel vervelend om te zeggen, juist omdat ze je HP is, maar bij Roos heb ik steeds weer een dubbel gevoel. Ik mis iets bij haar. Eigenlijk vind ik haar niet zo aardig. Dat kan natuurlijk omdat ik alleen maar fragmenten van haar zie. Je hebt het appartement wel heel mooi door haar ogen laten zien :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, alhoewel ik niet alles kan volgen, vind ik dit toch een mooi verhaal. Het afscheid nemen van haar woning, doet de HP kennelijk heel veel. Ik bemerk mooie details hierover. Graag gelezen door veel mooie zinnen en mooie beelden. Ik maak van de gelegenheid gebruik jou en je naasten een heel fijn en succesvol Nieuw Jaar toe te wensen! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, zonder je toelichting is dit verhaal voor mij onbegrijpelijk, ook na herlezing. Ik dacht aanvankelijk te maken te hebben met een verhuizing uit het huis van een dierbare. Vader of moeder? Maar dat strookte weer niet met ‘Weken geleden sliep ze hier voor het laatst. Natuurlijk samen met hem.’ Al lezend hier aangekomen (bijna op de helft) vraag ik me af wie ‘hem’ is. Ik weet niets van de voorgeschiedenis van de vertelster. De enige persoon die ik kan plaatsen, hoe summier ook, is Jan, een oom van haar, die de verhuizing regelt. (Waarom verhuizing en waarheen? Na de uitleg gelezen te hebben vraag ik me af of dat naar Frankrijk is? Zonder dat Thimo er iets vanaf weet? Ook struikelde ik over de namen Jara en Thimo. Wie zijn dat? Is Jara een jonges- of meisjesnaam? Dan komt er nog een Ron op de proppen, die ook een sleutel heeft. Waarom moeten wij dat weten? Het roept alleen maar een vraag op die ik als lezer niet kan beantwoorden. Nog enkele korte opmerkingen: -onder het aanrecht zitten deurtjes, geen deuren; -’I love you’ op dezelfde regel als ‘Hoe vaak had hij ...’, dan is meteen duidelijk wie dat heeft gezegd; -zo ook bij ‘Roos waar ben je?’; -‘Je kan ook wachten tot na het nieuwe jaar.’ Dat is lang wachten. >> ‘Je kan ook wachten tot na Nieuwjaar.’ -‘Geef me nog een seconde.’ >> Een seconde is heel erg kort. Een minuut geeft meer ruimte. -Tot slot, aanhalingsteken voor Hij. Je verhaal leest soepel, alleen zat ik niet in jouw spoor; jammer. 

Hartelijk dank voor jouw eerlijke reactie en leerzame opmerkingen. :thumbsup: De 'Roos waar ben je?' a.d.h.v. @Leonardo's opmerking verplaatst omdat ik het met zijn uitleg eens ben. Ik hoop dat je een volgend verhaal weer op mijn spoor komt. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen word ik best nieuwsgierig naar je manuscript door al die losse scènes. (die voor mij net als bij Dos soms verwarrend overkomen omdat je het geheel niet kent) Ik vind het heel vervelend om te zeggen, juist omdat ze je HP is, maar bij Roos heb ik steeds weer een dubbel gevoel. Ik mis iets bij haar. Eigenlijk vind ik haar niet zo aardig. Dat kan natuurlijk omdat ik alleen maar fragmenten van haar zie. Je hebt het appartement wel heel mooi door haar ogen laten zien :thumbsup:
Goed om te weten dat je nieuwsgierig bent. Het klopt dat Roos een dubbel gevoel geeft want dat is precies waar het boek om draait. Kun je misschien ook uitleggen waarom je haar niet aardig vindt? Dank voor je compliment, het lezen en reageren. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, alhoewel ik niet alles kan volgen, vind ik dit toch een mooi verhaal. Het afscheid nemen van haar woning, doet de HP kennelijk heel veel. Ik bemerk mooie details hierover. Graag gelezen door veel mooie zinnen en mooie beelden. Ik maak van de gelegenheid gebruik jou en je naasten een heel fijn en succesvol Nieuw Jaar toe te wensen! :)
Fijn dat je bemerkt dat het haar veel doet: ze sluit een periode in haar leven af. Ik wens je ook een fantastisch 2016 toe. :{} Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, nog even vlug een reactie in het oude jaar ;) Roos komt egoïstisch op mij over. Ze lijkt oppervlakkig. Ben wel heel blij dat het je bedoeling is, daar ben je dan goed in geslaagd :thumbsup: Verder wens ik je het allerbeste voor het nieuwe jaar met vooral veel schrijfinspiratie :)