#79A- Besluit
Besluit
Het openen van de voordeur benadrukt de stilte. De deurmat dempt haar voetstappen, de plavuizen in haar hal laten ze herleven. Ze loopt door naar het raam. Bij iedere stap rammelt de sleutelbos in haar hand.
Ze zucht en legt haar voorhoofd tegen het koude glas. Beneden over de Erasmusbrug gaan rode en komen gele lampen. Daar buiten draait de wereld door.
Ze kijkt om. De originele kleur van de vloer is zichtbaar nu het geblokte kleed weg is en waar de poten van de bank stonden is het hout licht beschadigd.
In de keuken opent ze de deur links onderin. Daar stonden haar pannen op maat gestapeld. Ze mist de bekers en glazen in het kastje boven de plek waar het koffiezetapparaat stond. De lepelpot, met daarin de gele spatel, staat niet meer op het aanrecht. Het verhuisbedrijf heeft zorgvuldig werk verricht.
Ze slentert naar de slaapkamer. Die bloedvlek op het tapijt kreeg ze maar niet verwijderd. De pootafdrukken van haar bed zijn zichtbaar. Ze leunt tegen de muur waar haar antieke passpiegel stond.
Weken geleden sliep ze hier voor het laatst. Natuurlijk samen met hem. De echo van hun lach weerklinkt door de kamer.
‘I love you.’
Hoe vaak had hij dat niet gezegd? En hoe vaak had zij geantwoord met een simpele kus of slechts een lach? Hun eerste kerst samen heeft daarin verandering gebracht.
‘Roos, waar ben je?’
Ome Jan wacht geduldig in de hal. Ze loopt die kant op. Haar ogen glijden door de ruimtes.
‘Het knerst zeker?’ Ome Jan slaat een arm om haar schouder heen en kijkt haar onderzoekend aan. ‘Je kan ook wachten tot na het nieuwe jaar.’
Ze schudt haar hoofd. Het appartement voelt niet meer van haar. ‘Geef me nog een seconde.’
Haar vingers strijken langs de muur. Minuscule gaatjes verraden waar de foto’s gehangen hebben. Herinneringen zetten de tijd stil. Hier hing de laatste foto samen met Jara en daar rechts de eerste met Thimo.
Ze glimlacht. In Frankrijk wacht een grotere muur.
Ze verlaat het appartement. De deur valt zacht in het slot. Ze overhandigt rinkelend haar sleutelbos aan ome Jan.
‘Ron heeft ook nog een sleutel.’ Ze zoent hem op zijn rimpelige wang. ’Bedankt dat je alles afhandelt met de makelaar.’
‘Dat weet je toch.‘ Hij knijpt in haar hand. ‘Wanneer vertel je het Thimo?’
Hij vliegt tijdens nieuwjaarsnacht hierheen en dan rijden we samen meteen door naar ons thuis.' Haar hakken klakken richting de lift.
Vervolg op: http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/…
Marietje, Kraakheldere scene
Knap om iemand te beschrijven
janpmeijers
gs schreef: Knap om iemand te
Marietje, Citaat: Is deze
Marietje, "De plavuizen in
Willemina schreef: Marietje,
@Marietje, hoe heerlijk dat
@Marie Ik vind dit een van je
allereerste;helemaaldoor naar het raam). ‘Roos, waar ben je?’ Ome Jan wacht geduldig in de hal. Ik zou het gedeelte "Ome Jan etc" in de volgende alinea plaatsen. Het is duidelijk dat iemand met haar mee is. Door van alinea te veranderen, verandert het gezichtspunt van de scène. Rinkelend overhandigt ze haar sleutelbos aan ome Jan. Roos rinkelt toch niet?[knipoogje]Mili schreef: @Marietje, hoe
Leonardo Pisano
Marietje schreef: Dit stukje
bartsnel schreef: Hoewel er
Marietje, zonder je
Ondertussen word ik best
Dag Marietje, alhoewel ik
Dos Wijnhof
Meta Boonstra
Blavatski schreef: Dag
Marietje, nog even vlug een