Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 77 - waar blijft ze nou?

Waar blijft ze nou? De oude vrouw staat aan het venster. Ze staat daar al een kwartier. Met het boodschappenlijstje in haar hand geklemd. Deze week staan er maar weinig boodschappen op, want ze vond gisteren na haar thuiskomst van een begrafenis een doos vol etenswaren op haar keukentafel. Ze is er blij mee. Het zijn de producten die ze altijd gebruikt. De thee met de gembersmaak, de dozen met speculaasjes die ze zo lekker vindt en veel verse groentjes en fruit. Wat kaas en charcuterie en enkele repen chocolade. Dankbaar heeft ze alles netjes op hun plaats gezet. Wat heeft ze toch een lieve kinderen. Ze waren haar komen halen en ze hadden haar weer thuis afgezet en dan nog die doos met etenswaren. Het was een mooie plechtigheid geweest. Iedereen was erg lief. Ze had vooraan in de kapel mogen zitten en bij het graf had men haar tot aan de geopende aarde gebracht. Ze had als eerste een witte roos op de kist mogen leggen. De overledene moest een dierbaar persoon geweest zijn. Ze had veel tranen en ontroering op de gezichten gezien van de haar omringende personen. Ze is vandaag nog wel wat moe. Vroeger gingen ze samen elke donderdag naar de winkel, haar dochter Rika en zij. Dat was erg gezellig. Maar sinds ze moeilijk loopt, komt Rika het lijstje halen. Na het opbergen van de boodschappen drinken ze dan gezellig thee thuis. De oude vrouw kijkt op haar uurwerk. Ja, het is donderdag vandaag en het is kwart over vier. Waar blijft ze nou?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Je ontroert me. Rika komt niet. Vandaag niet, morgen niet, overmorgen niet. Mooi geschreven. Zonder opsmuk en zonder vals sentiment.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De overledene moest een dierbaar persoon geweest zijn.' In die zin zit voor mij de hele tragiek. De witte roos... Vluchtig en toch zo indringend geschreven. Heel mooi Blavatski. (Een klein dingetje; volgens mij kan de komma na 'begrafenis' weg. En het 'digitale uurwerk' haalt me een klein beetje uit de sfeer. Maar dat is persoonlijk.) @ Han, hoezo 'haar man'?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, @Blavatski, hoe hartbrekend. Goed dat je het digitale weghaalde. Ik vind het heerlijk te merken dat je nu heel regelmatig aan schrijfopdrachten meedoet en ook je reacties bij anderen weet te plaatsen. Je bent over je oorspronkelijke huiver heen. :thumbsup: Weet je wat heel lekker is? Thee met verse gember. Je koopt een knol op een van je Antwerpse markten, haalt hem over een schaaf en het is echt verrukkelijk.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jij weet zonder het te benoemen over wie het gaat. Een sterk stukje.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Han 73 - dank je wel voor de mooie woorden en het was de begrafenis van Rika, maar dat zul je ondertussen wel begrepen hebben, hè? :o Dag Willemina, ook jij bedankt voor het fijn compliment :) Dag Elyse, fijn dat je mijn inzending hebt kunnen waarderen-ik heb het digitale weggehaald-is inderdaad beter, maar ik dacht dat op die manier de dag (donderdag) beter zou doordringen tot de moeder :o Dank je wel Niceway voor het compliment :p Dag Mili, dank je wel voor je fijne reactie. Ik ga zeker een knol proberen! :o Dank je Maddbrug voor langs te komen en fijn commentaar te geven. Geniet van de thee met gember! :p Dag Meta, fijn dat je mijn verhaaltje kon waarderen. Dank je. :nod: Dag Tja, fijn dat je bent langsgekomen, dank je wel voor het mooi commentaar! ;)

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje. Wat verschrikkelijk treurig. Onlangs sprak ik met iemand die twee van haar kinderen mist. De treurigheiden het verdriet van de situatie raakte me. Hoewel dementie een rotziekte is, zou je voor deze Hp bijna wensen dat ze er snel dieper in wegzakt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel intrigerend (en goedgeschreven en ontroerend) verhaal. Het geheugen van moeder lijkt prima te werken, alle details van de begrafenis gisteren weet ze nog. Maar dat het om haar eigen dochter gaat laat ze op de een of andere manier niet toe. Ik lees geen verhaal over een dementerende vrouw, maar over een vrouw die op een extreme manier omgaat met een ingrijpende gebeurtenis. En dat vind ik heel intrigerend.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-Slik- Een mooi verhaal, goed geschreven met de details die ertoe doen. Ik haalde er niet meteen de begrafenis van haar dochter uit maar misschien las ik het te snel. Nu ik het herlees is het me volkomen duidelijk. Voor mij zo herkenbaar de situatie beschreven omdat ik voor mijn oude pa (91 jaar) en zijn metgezel ook de boodschappen doe. Eerst ging ze nog mee maar tegenwoordig weet ik wat ze nodig hebben. Het is zo tegen-natuurlijk als de ouder de dood van het kind mee moet maken. Ik vul in dat daarom de vrouw het gegeven wegstopt.

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, '...na haar thuiskomst van een begrafenis een doos vol etenswaren...' Met dit zinsdeel in de eerste alinea weet je met weinig woorden al een indicatie te geven dat de vrouw het belang van de begrafenis niet meer beseft, door het simpelweg te hebben over 'een' begrafenis. Dit weet je in de rest van het het stukje mooi verder uit te bouwen. Mooi gedaan. Voor het verhaal doet het er niet toe dat Rika elke donderdag kwam. Dit zou je dus kunnen weglaten, vooral omdat het besef van welke dag het is bij iemand die in de war is erg moeilijk is. Is te vervangen door 'elke week'. " Vroeger gingen ze samen elke week naar de winkel, haar dochter Rika en zij. Dat was erg gezellig. Maar sinds ze moeilijk loopt, komt Rika het lijstje halen. Na het opbergen van de boodschappen drinken ze dan gezellig thee thuis. De oude vrouw kijkt op haar uurwerk. Het is kwart over vier. Waar blijft ze nou?" Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank U wel, schrijfcoach Corry voor Uw opbouwend commentaar. Ik geef U volkomen gelijk dat Uw versie inderdaad beter is. Ik ben blij met Uw bezoekje. :o