Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht#63B - Ne me quitte pas

Ne me quitte pas, ne me quitte pas Hij deed het wel. Hij verliet haar. Liet zijn vrouw achter als een stuk wrakhout. Aangespoeld lag ze op een verlaten strand, starend naar een lege toekomst. Als wrakhout van een lek gevaren huwelijksboot. Gesmakt tegen de scherpe rotsen van het dagelijks bestaan. Versplinterd door het spervuur van de maatschappij. Gezonken door het onophoudelijk hameren van het kroost op de voorplecht. Het werd eb en het werd vloed. Bij vloed werden de tranen meegevoerd door het af-en-aan rollen van de golven; bij eb mengden de tranen zich met het zout van de zee tot minuscule zoutkorrels. Tijdens de dag werd het wrakhout verwarmd door de zon. Tijdens de nacht beschenen door het maanlicht. Een strandjutter kwam voorbij. Vond het hout toch nog wel de moeite waard en legde het te drogen bij het open haardvuur. Hij zag de unieke vorm en de tedere lijnen van zijn vondst. Hij was er blij mee. Soms nam hij het in zijn handen om de fijne nerven te strelen en kijk, het wrakhout begon te glanzen. Met voorzichtige vingers begon de strandjutter het hout te bewerken. Met schaaf en beitel werden de vorm en structuur van zijn vondst mooier en mooier. Op een dag was het een kunstwerk. Vol trots liet hij het kunstwerk aan de wereld zien. En de wereld was het met hem eens dat het een waardevol kunstwerk was. Het kunstwerk ontving parels van regen uit een land waar het nooit regende. Het werd een koningin aan de zijde van een man die koning was van een land waar alleen maar liefde woonde. Hun liefde laaide hoog op als het vuur van een vulkaan die men had dood gewaand maar met herwonnen kracht zijn lava weer over de helling liet vloeien. Velden die in het verleden door de kokende lava verschroeid waren geweest, stonden weer in volle bloei. Nog mooier dan voorheen. De koning plukte enkele bloemen en vlocht ze tot een kroon. Hij tooide haar met de bloemenkroon en fluisterde: Jij, mijn liefste, jij bent de kroon op mijn leven.” De herinnering aan de huwelijkspartner werd een schaduw. Nog minder dan de schaduw van haar hond. Dat hij haar verlaten had was het beste wat er in haar leven was overkomen. http://www.wat.tv/video/jacques-brel-ne-me-quitte…

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Ik heb je verhaal met bewondering gelezen. Wat heb je een mooie metafoor geschreven. Ik heb er van genoten. Zulke verhalen zijn mensen in moeilijke tijden tot steun en je verhaal is zo waar.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel Blavatski, het is iets helemaal anders en ik vind het leuk, zeer leuk! :) Dit is een stukje dat het waard is om enkele malen te herlezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Dit is duidelijk een kwestie van smaak. Ik proef mooischrijverij, trek het je niet aan - de meeste lezers zullen dit mooi vinden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, bedankt voor het mooie commentaar. Ja, het is inderdaad anders dan anders. Weer een ander stukje Blavatski, hè? Lezen en schrijven, het zijn toch fijne zaken, hè?! :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stefan, fijn dat je me zo'n mooi compliment geeft. Dat doet altijd goed! Dank je. Maar Brel komt de meeste eer toe, hoor! Ik heb iets met dat nummer "ne me quitte pas" omdat het me overkomen is en ik ooit dat stuk wrakhout was dat door een fijne man werd geboetseerd. Mannen kunnen een vrouw breken of maken en omgekeerd kunnen vrouwen een man kraken. Spijtig genoeg gebeuren die zaken veel te veel! :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janpmeijers, bedankt voor langs te komen en een berichtje achter te laten. Ik bespeur een lichte minachting voor mijn "mooischrijverij". Mag "mooischrijverij" ook niet eens getoond worden hier op SOL? Er komt al genoeg voorbij mijn lezersoog en ziel dat mij doet sidderen van afschuw omtrent stijl en inhoud. We houden het op Yin en Yang. OK? :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janpmeijers, bedankt voor langs te komen en een berichtje achter te laten. Ik bespeur een lichte minachting voor mijn "mooischrijverij". Mag "mooischrijverij" ook niet eens getoond worden hier op SOL? Er komt al genoeg voorbij mijn lezersoog en ziel dat mij doet sidderen van afschuw omtrent stijl en inhoud. We houden het op Yin en Yang. OK? :o
Mooischrijverij mag best getoond worden, het is gewoon niet mijn smaak. Aan minachting doe ik niet.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie zinnen geven de prachtige metafoor weer. [Het kunstwerk ontving parels van regen uit een land waar het nooit regende.] Dit is mijn favoriet! :thumbsup: Toch zou ik de mooie zinnen spaarzaam gebruiken, alleen daar waar ze echt nodig zijn. Het gaat vaak om de balans in een verhaal. ;) Het is inderdaad een ander Blavatski qua vormgeving maar de inhoud komt weer recht uit je hart. :nod: Heel erg graag gelezen! :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, het is iets wat je nog nooit eerder zo hebt geschreven. Iets heel anders dan wat je normaal gesproken schrijft. Maar ik vind het een mooi verhaal geworden, zoals (bijna) iedereen boven mij. :thumbsup: