Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 Het verhaal

Ah, eindelijk u bent er. Ik vroeg me al af waar u bleef. Toe, zet u toch neer. Wilt u een tasje thee? Nee? Ja, sorry maar ik doe hier niet aan koffie. Het is een walgelijk drankje als je het mij vraagt. Alstublieft, neem dan toch een lekker koekje. Mijn kokkin, Ferocia, heeft ze zelf gemaakt. Echt niet? Wel, laten we het dan over zaken hebben. U kwam hier voor een verhaal? Oh, ik ken er zeker genoeg. Mijn vader was dol op verhalenvertellers. Iedere week kwam er wel een andere over de vloer. Tuurlijk kan ik er eentje vertellen. Laat me eens even denken. Er was eens, niet zo lang geleden een jongen die samen met zijn moeder in een aardig landhuis aan de rand van een klein bos woonde. Nu moet je weten dat zijn vader een aantal jaren geleden gestorven was en zijn moeder koesterde haar zoon als een porseleinen beeldje dat aan niets mocht ontbreken . Zij gaf hem alles wat zijn hartje maar begeerde. Met als resultaat dat de jongen op den duur verwend en onhandelbaar werd. Het hele huishouden leed onder zijn streken. Enkel zijn moeder was blind voor de grillen van haar zoon. Voor haar was hij nog altijd die lieve, zoete, kleine jongen die ze moest beschermen tegen de gruwelen van deze wereld. Op een zonnige dag, het was in augustus geloof ik, liep de jongen rond in het bos achter het landhuis. Hij had ergens een lange stok gevonden en probeerde daarmee ieder plantje dat zijn pad kruiste kapot te meppen. Zelfs de eekhoorns en de kleine insecten ontsnapten niet aan zijn plagerijen. De jongen stond bijna op het punt een spin dood te knijpen tussen zijn vingers totdat hij het gezang van een vogel hoorde. Zij zat nietsvermoedend op een tak haar lied te fluiten. De jongen luisterde verwonderd naar het gezang. Hij vond het zo mooi dat hij langzaam de boom inkroop en het beestje zo maar van de tak graaide en zo snel mogelijk naar huis liep. Geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. Geloof me, ik heb het vaak genoeg geprobeerd toen ik klein was. In ieder geval sloot hij het beestje thuis op in een gouden kooi die hij had laten maken. Of beter gezegd hij had zijn moeder opgedragen om het te laten maken. In het begin floot het vogeltje wel eens een melodietje als de jongen op zijn kamer naar haar luisterde. Maar uiteindelijk had het diertje de vrolijkheid niet meer om te zingen en de jongen verloor zijn interesse. Maar het vogeltje liet hij niet vrij. Op een dag had het kamermeisje na het voederen het deurtje per ongeluk laten opstaan en de vogel greep zijn kans. Snel vloog ze de kamer uit, terug naar het bos. De jongen heeft de vogel daarna nooit meer terug gezien. Niet dat hij het erg vond want hij had al lang iets anders gevonden wat zijn aandacht verdiende. Einde. Kunt u dit verhaal gebruiken?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Raven, ik vermoed dat je de opdracht te letterlijk hebt opgevat maar daar gaat @Odile over. Hier en daar loopt je tekst grammaticaal niet lekker. Zoals tt versus vt en [als een porseleinen beeldje dat aan niets mocht ontbreken .] aan wie het aan niets mocht ontbreken. Ik wil niet de juf uithangen maar ik vind het storend te lezen. Tussen zijn vingers lijkt mij overbodig als je al doodknijpt. Eekhoorns die ontsnappen, vogels die je van takken graait; het komt mij onlogisch over. Maar misschien vertel je een sprookje. Wens je alle succes bij de schrijfopdrachten. Tot de volgende keer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad een soort sprookje, Raven, wat je overigens leuk verteld hebt. Ik begrijp alleen niet waarom een volwassene zoiets aan een andere volwassene gaat vertellen. Een essay is volgens mij een soort onderzoek met al dan niet een conclusie of oplossing. Dat heb ik niet teruggevonden. maar mogelijk zie ik het verkeerd, hoor, want ik vond het ook een moeilijke opdracht deze week. Je verteltrant is overigens best prettig om te lezen. Ga zo door, Raven.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, bedankt voor je feedback. Er zitten heel terechte opmerkingen in maar ook een paar die ik niet echt begrijp. Zoals bijvoorbeeld de wissel tussen tegenwoordige tijd en verleden tijd. Je moet het verhaal eerder opvatten als 'de ontmoeting' tussen een oudere vrouw en een onderzoeker die zich bezig houdt met het bijhouden van folkloristische verhalen en sprookjes. Dan moet er, naar mijn bescheiden mening, de vt gebruikt worden om dingen te beschrijven die in het verleden zijn gebeurd. Het grootste gedeelte van dit verhaal speelt zich toch af in het verleden. Ik ben enorm benieuwd wat je juist bedoelde met 'tt versus vt', zou jij het dan heel anders hebben aangepakt? Ik de opdracht ook heel letterlijk genomen en waarschijnlijk was dat niet wat er werd bedoeld. Toen ik de term essay-verteller hoorde dacht ik meteen dat het een vorm van perspectief was (zoals een homodiegetische of heterodiegetische verteller). Ik ben wel benieuwd wat er eigenlijk met die term werd bedoeld. @ jules du lac, bedankt voor je reactie. Leuk dat je er een beetje van hebt kunnen genieten. De reden waarom een volwassene een sprookje zou vertellen aan een andere volwassene staat al vermeld bij mijn reactie op de feedback van Mili.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Raven, ik begrijp je tekst beter nu je uitleg hebt gegeven. Het is dan n.a.w. niet al te duidelijk voor mij als lezer geweest. Ja, ik zou het anders hebben gedaan maar iedere schrijver/schrijfster doet het op zijn of haar manier met als doel de lezer te bereiken want waarom zouden wij anders schrijven. Lees graag je volgende bijdrage.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Raven, Ik vind dat jouw missie wat betreft de verteller geslaagd is. Al twijfel ik of de verteller uitgesproken genoeg is om essay-verteller te heten. Het is inderdaad een perspectief, een alwetende verteller maar dan één met een karakter. Zie ook het verhaal van Ostinato, die een meer uitgesproken verteller heeft gekozen. Wat het verhaal betreft denk ik dat je nog kunt groeien wat betreft schrijfstijl.