Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#62 Epidaurus

Ik zie de stofwolkjes rond mijn voeten als ik door het eeuwenoude zand slof. Midden in de orchestra sta ik stil, een bruingrijzig waas blijft over mijn tenen liggen. “Hé!” Ik kijk op en laat mijn blik onwillekeurig over het theater glijden. Ik dacht dat ik alleen was. “Hé, jij daar!” Ergens op de bovenste rij lijkt iemand te zitten, maar het is te ver weg. Vruchteloos probeer ik mijn blik te focussen. Onzin, natuurlijk. Ik moet het me verbeeld hebben. Zijn stem was te duidelijk om van zo ver te komen. Allemachtig wat is dat ver weg. Draaiend op mijn hielen laat ik mijn blik nog eens over de eindeloze rijen zitplaatsen gaan. Een aangename duizeling. Ik heb wel gehoord dat het andersom kan, dat je alles wat hier beneden gebeurt daarboven in detail hoort. Wat een macht om hier te staan. Ik open mijn mond voor een toespraak, maar sluit hem hoofdschuddend. Een lied, een lied moet het wezen. Ik voel hoe de lach een korte ruk aan mijn schouders geeft. Een lied. “Hé, ik heb het tegen jou.” Ik weet niet meer waarheen ik draai, maar zie hem naar beneden komen. Dit kan echt niet waar zijn. “Wat doe jij hier?” “Jou eren,” antwoord ik dommig, voor een lach mij ontsnapt. “Jou eren!” Ik schater het haast uit. “Eren? Te schande maken, zul je bedoelen.” “Pardon?” “Kijk nou eens naar jezelf.” “Ik weet het. Daarom ben ik ook hier.” “Waarom?” “Om te genezen.” Ik wijs over mijn schouder naar het heiligdom en moet weer grinniken, maar hij blijft mij woest aankijken. Toch is het waar. Ik hoopte te genezen. Kracht te vinden, mijn oude kracht. Al verwachtte ik natuurlijk niet echt hulp van de goden. De goden, schamper ik in mezelf. En dan voel ik ineens de woede opborrelen: “Wat kom jij mij eigenlijk verwijten maken? Zonder jou was dit nooit gebeurd. Kijk jij maar eens naar jezelf, meneertje Groot en Machtig. En kijk dan naar mij en weet dat dit jouw schuld is.” “Mijn schuld? Jij, jij hebt jezelf niet in de hand en misbruikt wat ik geef!” “Misbruik. Misbruik. Jij misbruikt de hele wereld voor jouw pleziertjes.” “Jij verdient de ellende die je voelt.” “Jij verdient het verval dat ik hier zie. De vergetelheid.” “De vergetelheid die je zoekt voor jezelf?” Plotseling voel ik me overvallen door vermoeidheid. Een eindeloze, onuitsprekelijke vermoeidheid. Ik plof neer op de eerste rij stenen. “Het spijt me,” hoor ik mezelf zeggen en ik voel hoe ik het meen. Hoe zeer het mij spijt. In iedere vezel. Zijn blik lijkt onbewogen. Mijn hoofd zakt in mijn handen. Dan prikt hij kort met zijn thyrsos in mijn zij en zegt: “Mooi. Dat is een begin.”

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Mooi stuk, ik doe het je niet na. De hij is Asclepius en de HP zoekt genezing van een venerische ziekte ? Of zoiets :) Dingetje:
Ik open mijn mond voor een toespraak, maar sluit hem hoofdschuddend.
hem slaat hier op mond en die kan niet hoofdschudden

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dank voor je reactie, JanP. Ik heb getwijfeld hoeveel kennis ik van de lezer mag/ kan/ wil verwachten. Gedacht dat ik uiteindelijk best duidelijk was, maar kennelijk toch niet echt. De thyrsos aan het eind is de sleutel - het is een standaard attribuut van Dionysus, aan wie het theater gewijd is. Het verwijzen naar het heiligdom van Asklepios is door de hp meer gekscherend bedoeld, hij verkeert in zo'n dit-is-waanzinnig-maar-waarom-ook-niet-staat;, als Dionysos hier rondloopt, kunnen we Asklepios er ook wel bijhalen; de 'ziekte' waarvan hij immers moet genezen is zijn alcoholisme, vandaar dat hij meent Dionysus te eren, waar deze zich te schande gemaakt voelt. Ik hoopte dat zijn handelingen, waarnemingen en zwalkend gemoed subtiel als door dronkenschap gekleurd weergegeven waren, maar wellicht heb ik te weinig verstand van dergelijke zaken ...?;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ik werd dus op het verkeerde been gezet door;
“Om te genezen.” Ik wijs over mijn schouder naar het heiligdom en moet weer grinniken, maar hij blijft mij woest aankijken
de link naar Dionysus haalde ik er niet uit. Dank voor je toelichting.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Ik zou 'onwillekeurig' in de vierde regel schrappen. De hp hoort een stem en gaat op zoek naar de herkomst. Naar mijn idee doe je dat niet onwillekeurig. 'verwachte'= 'verwachtte'. De dronkenschap haal ik er nét niet uit. Wel na je toelichting. Maar het mag, naar mijn idee iets meer benoemd. Bijvoorbeeld: 'En dan voel ik ineens de woede opborrelen, die van het dagelijkse promillage' (Niet echt sterk, maar gewoon als een voorbeeld van wat ik bedoel) 'De goden, schamper in mezelf.' lieten me iets te lang pas op de plaats maken. Een mooi ingetogen stukje. Met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar. Ik had je verhaal deze morgen al gelezen en wou het even laten bezinken. Door het opzoeken van het begrip thyrsos kwam ik er achter dat Dionysus hier ten tonele werd gevoerd en dat de HP hem zijn beklagenswaardige toestand verweet. De beschrijving van de omgeving resoneert met de dorre geestestoestand van de HP (naar mijn gevoel althans) en ik vind het een heel knap stuk. Ik kan het me zo voor de geest halen. Sterk.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Pas het laatste jaar lees ik weleens wat over 'oude' dingen. Ik ben een echte barbaar wat dat betreft. Maar ja, bacchanaal zegt me wel iets. Tijd om te beginnen met drinken. Je bent er werkelijk nooit oud genoeg voor. Zeker als nieuw Duitse deerne. Maar wel heel mooi . Kennis gemixt met nuchterheid. Leuk.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, wat een originele invulling van de opdracht! Vooral de laatstre alinea vind ik treffend. Met plezier gelezen en dankbaar voor de aangeboden kennis van de Griekse mythologie :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Ik zou 'onwillekeurig' in de vierde regel schrappen. De hp hoort een stem en gaat op zoek naar de herkomst. Naar mijn idee doe je dat niet onwillekeurig.
Het was bewust - mijn eerste hint van dronkenschap; het verband is er wel, maar hij bevat het niet helemaal meer; zijn hele bewegen wordt een beetje 'onwillekeurig' voor mijn gevoel, maar wellicht kom ik nog op een beter woord.
De dronkenschap haal ik er nét niet uit. Wel na je toelichting. Maar het mag, naar mijn idee iets meer benoemd.
Tja. Ik wilde hem sowieso niet ladderzat laten zwalken, wilde de dronkenschap subtiel en ingetogen houden, de lezer vooral het idee geven "er is iets mis/ iets vreemds met deze man" zodat eea langzaam op zijn plaats kan vallen. Maar ik heb denk ik vooral overschat hoeveel lezers bij een klassiek theater direct aan Dionysos denken en dus de link met drank kunnen leggen. Ik heb je letterlijke woorden over de schamper-zin even kwijtgemaakt, maar ik zie wel dat er een 'ik' in mijn tekst ontbreekt. Maakt dat het logischer of blijf je op iets anders hangen?
Een mooi ingetogen stukje. Met plezier gelezen.
dank voor je uitgebreide reactie!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar. Ik had je verhaal deze morgen al gelezen en wou het even laten bezinken. .
Dat op zich vind ik al een compliment.
Ik kan het me zo voor de geest halen.
en dat natuurlijk helemaal. Dank voor je reactie :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Pas het laatste jaar lees ik weleens wat over 'oude' dingen. Ik ben een echte barbaar wat dat betreft. Maar ja, bacchanaal zegt me wel iets. Tijd om te beginnen met drinken. Je bent er werkelijk nooit oud genoeg voor. Zeker als nieuw Duitse deerne. .
Ach, volgens de oude Grieken zijn we toch allemaal barbaren ... En als ik over een paar weekjes het afsluiten van de hele zwangerschaps- en borstvoedingsperiode vier met mijn eerste-wijntje-sinds-tijden, heb ik vermoedelijk aan twee glaasjes alweer genoeg om me onvast te voelen. (Om tien uur 's ochtends mijn eerste Krug Helles achter de kiezen hebben zit er niet in - de integratie mislukt hier wat dat betreft jammerlijk)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, wat een originele invulling van de opdracht! Vooral de laatstre alinea vind ik treffend. Met plezier gelezen en dankbaar voor de aangeboden kennis van de Griekse mythologie :o
Bedankt voor de reactie.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Schrijvenmaar, Wat een mooi stukje. Zelfs zonder kennis van zaken kreeg ik door dat de HP tegen een god sprak door het stukje:
“Jij verdient de ellende die je voelt.” “Jij verdient het verval dat ik hier zie. De vergetelheid.”
Ik vond dat dan ook een erg sterk stukje. Het dronkenschap haalde ik er niet uit. Met plezier gelezen

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Darkvalley. Het idee was vooral dat de lezer op het moment dat hij doorheeft dat de hp met Dionysos praat denkt: aha, ja, nu snap ik zijn gedrag beter. Niet dat hij direct zou denken: dat is een dronkaard. Ik ben er inmiddels wel achter dat de meeste lezers er niet zomaar achter komen dat het Dionysus is (mijn fout, de koppeling theater-Dionysos is voor mij zo totaal vanzelfsprekend dat ik er vanuit ging dat iedereen die wel ergens achter in zijn hoofd zou hebben (en ik drufde erop te gokken dat wie aan het eind nog twijfelde de thyrsos even zou googelen ;) )). Ik ben er nog niet achter of het gedrag van de hp een vaag vreemd gevoel oproept bij eerste lezing, en of dat dan alles op zijn plaats valt als je weet dat het Dionysos is. Daar ben ik dus wel heel benieuwd naar.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel mooi en goed geschreven stuk. Ik kende de achtergrond ook niet, maar het was wel duidelijk dat het om een God ging.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er inmiddels wel achter dat de meeste lezers er niet zomaar achter komen dat het Dionysus is (mijn fout, de koppeling theater-Dionysos is voor mij zo totaal vanzelfsprekend dat ik er vanuit ging dat iedereen die wel ergens achter in zijn hoofd zou hebben (en ik drufde erop te gokken dat wie aan het eind nog twijfelde de thyrsos even zou googelen ;) )). Ik ben er nog niet achter of het gedrag van de hp een vaag vreemd gevoel oproept bij eerste lezing, en of dat dan alles op zijn plaats valt als je weet dat het Dionysos is. Daar ben ik dus wel heel benieuwd naar.
Hier spreekt dan het donkere blondje want van Dionysus en een thyrsos heb ik nog niet gehoord. Pas na alle reacties en herlezingen valt bij mij het kwartje. :rolleyes: Nu vind ik het een sterk geschreven stuk met mooie details en ontnuchterende taal. Ik heb nu een redelijk beeld van het verhaal, voor mij duidelijk genoeg om niet meer Dionysus te googlen. Het woord thyrsos heb ik wel gedaan. Voor mij is het dus een verhaal voor de lezer met meer kennis van de Griekse goden. Of zijn het dat niet eens? :confused:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Marietje. Ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Desondanks houd ik wel van zulke verhalen waar meer achter zit dan je aanvankelijk denkt. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Als 'Ik kijk op en laat mijn blik onwillekeurig over het theater glijden.' dient te verwijzen naar dronkenschap zou ik eerder kiezen voor ''Ik kijk op en mijn blik golft ongecontroleerd over het theater.' Of iets in die trant. ''De goden, schamper ik.' aH, dan snap ik 'm. ('in mezelf' , kan hier achterwege blijven, volgens mij. Uit de setting blijkt al dat hij 'in zichzelf schampert'. Da's bovendien een kenmerk van mensen onder invloed :) )

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Als 'Ik kijk op en laat mijn blik onwillekeurig over het theater glijden.' dient te verwijzen naar dronkenschap zou ik eerder kiezen voor ''Ik kijk op en mijn blik golft ongecontroleerd over het theater.' Of iets in die trant.
tja, ik was wilde zo graag subtiel zijn (ik heb zelfs een fles geschrapt die hij ophief bij de woorden 'jou eren' ...) nou ja, een mens kan dus ook te subtiel zijn is dan weer een van de wijze lessen deze week
''De goden, schamper ik.' aH, dan snap ik 'm. ('in mezelf' , kan hier achterwege blijven, volgens mij. Uit de setting blijkt al dat hij 'in zichzelf schampert'. Da's bovendien een kenmerk van mensen onder invloed :) )
helemaal waar

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, Marietje en Anne, ook bedankt voor jullie reactie. en ja, Marietje, Dionysus is een Griekse god. Van de wijn. Theater was in het oude Grieknland een (tikkeltje uit de hand gelopen) vorm van Dionysus-verering. Ik zocht bij het verlaten theater ook een beetje een 'verlaten' mens; de vergane glorie van de oudheid gespiegeld in de vergane glorie van de alcoholist, zeg maar, maar ook een beetje hoe klein een mens zich kan voelen in een groot theater (en in de geschiedenis van de mens). Ik schreef inderdaad vooral voor lezers die de link Dionysus-theater zouden kennen. Dank dat je je er zonder die veronderstelde voorkennis doorheen hebt willen worstelen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en ja, Marietje, ... Dank dat je je er zonder die veronderstelde voorkennis doorheen hebt willen worstelen.
Dank jezelf maar want ik vond het verhaal intrigerend genoeg om mezelf erin verder te verdiepen. :thumbsup: