Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 59 Fraudeur

Belachelijk dat ik op het matje geroepen word, alleen omdat ik mijn zetel weer wil bezetten. En zolang het OM er nog geen uitspraak over heeft gedaan, heb ik er recht op. We leven toch in een democratisch land? Natuurlijk heb ik het geld verduisterd, samen met nog een paar. Waarom zouden we het niet doen als de kans zich aandient? Wetgeving, dat is iets voor de burgers. Dat geldt toch niet voor rechtschapen politici? Die hebben de regels juist voor de burgers gemaakt, zodat wij, bestuurders, er ons voordeel mee kunnen doen.De cultuur hier zal ik nooit begrijpen. Een aanzienlijk deel van het bedrag heb ik aan mijn koning gegeven. Niet de koning van dit landje natuurlijk, dat is één grote poppenkast. Ik bedoel de koning van mijn geboorteland. Een eerlijk onderdaan doet dat en het komt uiteindelijk ons volk ten goede. Als tegendienst heeft hij mij een mooi stukje grond aan de kust beloofd. Met het resterende geld kan ik er een groot huis op laten bouwen. En als ik met pensioen ga verhuis ik daarheen en neem er een jonge vrouw bij. Ik ben een slimme man, je moet goed voor jezelf zorgen. Bovendien krijg ik als raadslid maar een schamele vergoeding. Oplichting en integriteitsfalen, noemen ze het. Laat me niet lachen. En andere politici dan, alsof zij geen graaiers zijn. Hypocriet land. Maar mij aan de schandpaal nagelen. Racisme is het. Puur racisme! Ik ben niet voor niets expert en adviseur op het gebied van radicalisering en jihadreizigers. Ik pik de jongens met verkeerde bedoelingen er zo uit. Wat maken die paar luizige centen die ik achterover gedrukt heb uit. In plaats daarvan zouden ze mij dankbaar moeten zijn. En wanneer de strijders als gevaarlijke criminelen terugkomen, wat kost dat? Maar dat zien ze met hun korte termijn blikken niet. Dit zal ik de burgemeester zometeen duidelijk maken, hij luistert naar mij, daar ben ik van overtuigd. Hij is ten slotte met een Marokkaanse vrouw getrouwd. Als het niet anders kan ga ik gewoon opnieuw de ziektewet in. ‘Meneer? De burgemeester verwacht u.’

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meta, Een gevoelig onderwerp bezien vanuit de dader. Ik merk dat hij (zoals elke dader) zijn daden goedpraat. Kun je in het verhaal niet iets meer uitleggen wat de grond is waarom hij zijn zetel dreigt te verliezen. Dan had je je inleidende zin niet nodig gehad.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Pim, bedankt voor je reactie :) Ja het is inderdaad een gevoelig onderwerp. Ik vroeg me ook al af of het verstandig was om het te plaatsen maar heb het toch gedaan. Is het niet een logisch gevolg als je verdacht wordt dat je miljoenen verduisterd hebt, dat je je zetel kwijt bent? Het beroert in ieder geval behoorlijk de gemoederen bij ons in het stadje ;)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me logisch dat je je zetel verliest en geen bonus meer meekrijgt. Maar sommige mensen denken anders. Helaas

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het niet een logisch gevolg als je verdacht wordt dat je miljoenen verduisterd hebt, dat je je zetel kwijt bent?
Voor mij is dat toch ook een logisch gevolg... Ach de griezel; zijn eigen misdaden wat goed praten. Het erge is dat er echt mensen zijn die zo denken, bewust of onbewust.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even een kleintje: Die hebben de regels juist voor de burgers gemaakt, zodat wij (,?)bestuurders(,?) er ons voordeel mee kunnen doen. (spatie) De cultuur hier zal ik nooit begrijpen. Ik ben het niet honderd procent zeker, maar voor mijn gevoel moet bestuurders tussen komma's.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta Boonstra, Je geeft een duidelijk inzicht in zijn manier van denken. De 2e alinea vind ik heel sterk.
Bedankt voor je reactie en je compliment Jan :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even een kleintje: Die hebben de regels juist voor de burgers gemaakt, zodat wij (,?)bestuurders(,?) er ons voordeel mee kunnen doen. (spatie) De cultuur hier zal ik nooit begrijpen. Ik ben het niet honderd procent zeker, maar voor mijn gevoel moet bestuurders tussen komma's.
Bedankt voor je beide reactie's Liltihx, ja ik ben ook altijd weer verbaasd hoe mensen de boel kunnen bedriegen. Wat die komma's betreft ben ik mij ook niet zeker. Ik laat het nog even zo staan. Misschien dat er nog iemand op reageert ;) Een komma-expert :o

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta Boonstra, Een aantal vragen: Zijn er aanwijzingen dat hij gefraudeerd heeft omdat hij de mores qu integriteit - of het ontbreken daarvan - t van zijn land van herkomst hoger aanslaat? Zijn er aanwijzingen dat hij onze cultuur niet begrijpt? Zijn er aanwijzingen dat bij hem de loyaliteit aan de koning van Marokko domineert? Zijn er aanwijzingen dat hij dit land één grote poppenkast vindt? Verbergt hij zich erachter dat de beschuldigingen zijn ingegeven door racisme? Zat hij al eerder in de Ziektewet?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, in mijn hoofd heeft Meta de opdracht uitgevoerd zoals gevraagd was. Door er zelf een verhaal aan te breien. Blijkbaar bestaat de heer echt, wat jammer is, want door zijn echte naam te gebruiken wordt hij nu wel door het slijk gehaald, maar op zich zijn aanwijzingen of bewijzen in deze opdracht toch niet nodig?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, De projectie van vooroordelen die hier in de motieven van één, met naam en toenaam genoemd, persoon gebundeld worden, ontgaat jou schijnbaar.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, De projectie van vooroordelen die hier in de motieven van één persoon gebundeld worden, ontgaan jou schijnbaar.
Om eerlijk te zijn zijn die vooroordelen mij niet ontgaan, maar ik heb bewust gekozen om daar geen extra aandacht aan te schenken, want dan ga ik "bepalen" wat een ander mag/niet mag denken of schrijven. Mij ging het vooral om het feit dat Meta aan de opdracht voldaan had, vandaar dat ik je antwoordde. Ik wou je zeker niet tegen de schenen schoppen, Woodpecker, want ik heb wel het gevoel dat ik dat gedaan heb. Ik heb in mijn voorgaande reactie ook bewust gekozen om enkel iets te zeggen over dat er personen zijn die zichzelf geloven als ze zichzelf goedpraten én het verliezen van een zetel bij het verduisteren van geld. Tot mijn vorige reactie had ik ook geen idee dat de persoon echt bestond. Ik dacht eerder dat de persoon 'verzonnen' was bij een artikel dat Meta gelezen had bij dit onderwerp.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel me niet tegen de schenen geschopt. Het zichzelf goedpraten wordt hier, naar mijn idee, verbonden aan een culturele achtergrond. Zeker als je daarbij een bestaand persoon opvoert, ga je daarbij, naar mijn idee, te ver. Als dit stuk als column zou worden afgedrukt, zou de schrijver een vet probleem krijgen. En wat mij betreft, terecht.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik voel me niet tegen de schenen geschopt. Het zichzelf goedpraten wordt hier, naar mijn idee, verbonden aan een culturele achtergrond. Zeker als je daarbij een bestaand persoon opvoert, ga je daarbij, naar mijn idee, te ver. Als dit stuk als column zou worden afgedrukt, zou de schrijver een vet probleem krijgen. En wat mij betreft, terecht.
Ik denk dat ik te naïef ben in dat opzicht, want ik legde niet direct een verband tussen het zichzelf goedpraten en een culturele achtergrond. Ik geloof daar ook niet in, in die zogenaamde typische kenmerken. Ik vind het, doordat Meta een bestaand persoon gebruikt, ook te ver gaan, toch wil ik niet voorschrijven wat hij mag/niet mag gebruiken in een verhaal, ook al ben ik het er niet mee eens.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij mag iedereen alles schrijven, als hij of zij zich maar bewust is van wat hij of zij schrijft. En als hij of zij maar beseft dat schrijven, en zeker publiceren, geen vrijblijvende bezigheid is.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik reageer hiermee alleen op de invulling van de opdracht: het inleven van een persoon uit het nieuws dat ver van je af staat. Een goede inleving van een persoon die zich alleen maar verdedigt. Tegenstrijdig vind ik wel dat hij het toegeeft maar met diverse redenen probeert te vergoelijken. Vlot geschreven! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta Boonstra, Een aantal vragen: Zijn er aanwijzingen dat hij gefraudeerd heeft omdat hij de mores qu integriteit - of het ontbreken daarvan - t van zijn land van herkomst hoger aanslaat? Zijn er aanwijzingen dat hij onze cultuur niet begrijpt? Zijn er aanwijzingen dat bij hem de loyaliteit aan de koning van Marokko domineert? Zijn er aanwijzingen dat hij dit land één grote poppenkast vindt? Verbergt hij zich erachter dat de beschuldigingen zijn ingegeven door racisme? Zat hij al eerder in de Ziektewet?
Hallo Woodpecker Ik schrik van jouw reactie. Uit de opdracht begreep ik inderdaad dat we een persoon moesten gebruiken die deze week in het nieuws was en waar je niets mee hebt. Volgens mij mocht je je eigen creativiteit gebruiken om je in zijn gedachten te verplaatsen en dat heb ik op deze manier ingevuld. Als ik de opdracht hiermee verkeerd begrepen heb dat spijt mij dat.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, Dat jij schrikt, zegt mij echt niks. Want ik schrik van zo'n tekst. Het is ook geen inleven zoals in #16 gesteld. Bij een bestaand persoon, met naam en toenaam genoemd, is het toedichten. Er staan vragen in #9. Wil je mijn schrik wegnemen door ze te beantwoorden?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, De projectie van vooroordelen die hier in de motieven van één persoon gebundeld worden, ontgaan jou schijnbaar.
Om eerlijk te zijn zijn die vooroordelen mij niet ontgaan, maar ik heb bewust gekozen om daar geen extra aandacht aan te schenken, want dan ga ik "bepalen" wat een ander mag/niet mag denken of schrijven. Mij ging het vooral om het feit dat Meta aan de opdracht voldaan had, vandaar dat ik je antwoordde. Ik wou je zeker niet tegen de schenen schoppen, Woodpecker, want ik heb wel het gevoel dat ik dat gedaan heb. Ik heb in mijn voorgaande reactie ook bewust gekozen om enkel iets te zeggen over dat er personen zijn die zichzelf geloven als ze zichzelf goedpraten én het verliezen van een zetel bij het verduisteren van geld. Tot mijn vorige reactie had ik ook geen idee dat de persoon echt bestond. Ik dacht eerder dat de persoon 'verzonnen' was bij een artikel dat Meta gelezen had bij dit onderwerp.
Graag wil ik even vermelden dat ik niet mijn vooroordelen gebruikt heb bij deze persoon. Wat dat betreft zie ik hem bij deze opdracht als een HP. Als de tekst zo letterlijk word genomen dan vind ik de opdracht van de schrijfcoach niet goed uitgelegd, of nogmaals, ik moet het verkeerd begrepen hebben.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, Dat jij schrikt, zegt mij echt niks. Want ik schrik van zo'n tekst. Het is ook geen inleven zoals in #16 gesteld. Bij een bestaand persoon, met naam en toenaam genoemd, is het toedichten. Er staan vragen in #9. Wil je mijn schrik wegnemen door ze te beantwoorden?
Hallo Woodpecker Hij word verdacht van fraude. Na de eerste aantijgingen is hij vorig jaar augustus de ziektewet ingegaan. De rest heb ik verzonnen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik reageer hiermee alleen op de invulling van de opdracht: het inleven van een persoon uit het nieuws dat ver van je af staat. Een goede inleving van een persoon die zich alleen maar verdedigt. Tegenstrijdig vind ik wel dat hij het toegeeft maar met diverse redenen probeert te vergoelijken. Vlot geschreven! :thumbsup:
Dankje voor je reactie Marietje Het is iets te goed gelukt, vrees ik.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat vind jij dan goed gelukt? En waarom die vrees?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, ik vind dat je de opdracht erg goed ingevuld hebt en een heel sterk verhaal hebt neergezet. Het was inderdaad de bedoeling je in te leven in een persoon die ver van je afstaat en vanuit zijn perspectief een verhaal neer te zetten. Fictie, waarheidsgetrouw, dat maakt niet uit, zolang je het maar aannemelijk overbrengt en je ingeleefd hebt in de persoon. Het zou zo kunnen zijn... Dat gevoel moet de lezer krijgen. En dat kreeg ik. Ik heb trouwens ook geen kritiek gehoord over Geert Wilders die karikaturaal is neergezet, of over andere verhalen die zijn geschreven (en verzonnen). Terecht hoor, dat daar geen kritiek op kwam, want de opdracht is gewoon goed opgevolgd. Mooi hoe je neerzet dat hij ervan overtuigd is iets goeds gedaan te hebben. Mooie zin: Wetgeving, dat is iets voor de burgers. Die hele alinea is trouwens een juweeltje! Over wel of geen komma voor en na 'bestuurders': het woord 'bestuurders' is een bijstelling en voor en na een bijstelling komt een komma. Dus volgens de regeltjes hoort ie daar wel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Meta, Jouw gedachteninterpretatie van de HP vind ik zeer goed weergegeven. Helaas kan dit verhaal in grote lijnen voor heel veel bestuurders en hooggeplaatste heren gelden. Bij velen is er geen moraal meer te bekennen. En de kritiek die over je uitgestort wordt, vind ik daarom onterecht. Dat de HP met naam en toenaam vermeld wordt, vind ik geen issue. Heeft ie aan zichzelf te danken, net zoals al die andere figuren die liegen en bedriegen en waarvan de namen dagelijks in de media verschijnen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer ik kijk naar je stukje tekst wat je deels gebaseerd hebt op een nieuwsartikel dan vind ik dat je het goed vanuit het personage beschreven hebt. Je merkt dat hij echt achter zijn daden staat. Of dit echt zo gebeurd is betwijfel ik. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om de naam weg te halen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb trouwens ook geen kritiek gehoord over Geert Wilders die karikaturaal is neergezet,
Ik denk dat er nogal een verschil zit tussen iemand karikaturaal neerzetten op basis van zijn eigen uitlatingen en geventileerde denkbeelden en het karikaturaal neerzetten van iemand op basis van zijn herkomst. Maar goed ik ga niet Zwarte Pieten, zullen we maar zeggen. Het 'karikaturale' herkende je in ieder geval. Da's dan toch iets.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, ik vind dat je de opdracht erg goed ingevuld hebt en een heel sterk verhaal hebt neergezet. Het was inderdaad de bedoeling je in te leven in een persoon die ver van je afstaat en vanuit zijn perspectief een verhaal neer te zetten. Fictie, waarheidsgetrouw, dat maakt niet uit, zolang je het maar aannemelijk overbrengt en je ingeleefd hebt in de persoon. Het zou zo kunnen zijn... Dat gevoel moet de lezer krijgen. En dat kreeg ik. Ik heb trouwens ook geen kritiek gehoord over Geert Wilders die karikaturaal is neergezet, of over andere verhalen die zijn geschreven (en verzonnen). Terecht hoor, dat daar geen kritiek op kwam, want de opdracht is gewoon goed opgevolgd. Mooi hoe je neerzet dat hij ervan overtuigd is iets goeds gedaan te hebben. Mooie zin: Wetgeving, dat is iets voor de burgers. Die hele alinea is trouwens een juweeltje! Over wel of geen komma voor en na 'bestuurders': het woord 'bestuurders' is een bijstelling en voor en na een bijstelling komt een komma. Dus volgens de regeltjes hoort ie daar wel.
Bedankt voor je positieve reactie Marije. Ik ben ontzettend opgelucht want ik voelde mij er vreselijk onder. Ik zal de komma veranderen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer ik kijk naar je stukje tekst wat je deels gebaseerd hebt op een nieuwsartikel dan vind ik dat je het goed vanuit het personage beschreven hebt. .
Ja, zo zit zo'n Marokkaan in elkaar. :thumbsup: Zo denken ze.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Meta, Jouw gedachteninterpretatie van de HP vind ik zeer goed weergegeven. Helaas kan dit verhaal in grote lijnen voor heel veel bestuurders en hooggeplaatste heren gelden. Bij velen is er geen moraal meer te bekennen. En de kritiek die over je uitgestort wordt, vind ik daarom onterecht. Dat de HP met naam en toenaam vermeld wordt, vind ik geen issue. Heeft ie aan zichzelf te danken, net zoals al die andere figuren die liegen en bedriegen en waarvan de namen dagelijks in de media verschijnen.
Hallo Jules Bedankt voor je fijne reactie. Het is al triest dat we überhaupt zo'n discussie voeren over de moraal van onze bestuurders.