Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 56 Sint-antoniusvuur

In het nu, op het permanente podium van haar dagelijks bestaan, zit zij buitengewoon bewust onderbewust te zijn. Om haar heen dartelen talrijke uitnodigingen die als overdadig ervaren zouden kunnen worden, maar geen prikkel weet haar tot ontsnapping, noch tot aanval te bewegen. Nee, zij staat haar cellen toe voor groei te kiezen. Op zeldzame momenten erkent ze dat ze een gevolg is, maar dat neemt ze haar oorzaak niet kwalijk. Ze schenkt er domweg geen aandacht aan zodat zij voor altijd een authentiek raadsel kan blijven. Juist op het moment dat ze via beide neusgaten haar zesde tel vluchtige omgeving naar binnen filtert, voelt ze, als vanuit het ware alles, een oude vriend haar aura binnensukkelen. Ze opent haar ogen en analyseert hem tot en met haar vijftiende tel helende lucht. Hoewel er een weldadige geur van gekookte ham om hem heen zweeft, moet ze constateren dat zijn verschijning de wezenloosheid vertoont van een afgedragen sportsok. Zelfs zijn schaduw lijkt op een bouwval. Nadat ze klaar is met het zorgvuldig uitblazen van afvalproducten, kijkt ze diep in de trouwe hondenogen tegenover haar en zegt: 'Maak van je hart geen moordkuil.' 'Rooie Miep,' zucht de oude vriend, 'Deze planeet is niet goed in het absorberen van een tsunami aan verheven volmaaktheden. Al die Hoogste Wezens eerbiedigen en hulde doen bezorgt onze broze aardkorst eerder gordelroos dan een weldadige emulsie van deugd en goede zede. Ik weet het niet meer Miep.' 'Weet je wat het met jou is?' zegt Miep, 'Jij bent nog onderweg naar je essentie. Maar zolang je blijft janken dat je het slachtoffer van je genen bent, blijf je voortsjouwen op dat nutteloze gebrabbel van je bewuste geest. Je bent gewoon een blind ontwikkelingsproces op lekkende joggingschoenen. Hoe wil je op die manier nou het meesterschap van je bestemming bereiken?' 'Als ik jou niet had Miep, dan...' 'Zie, daar ga je weer,' onderbreekt ze hem. 'Ik weet het Miep, ik weet het...' Dan sjokt hij met hangende oren haar energieveld uit en gaat op zoek naar water om zijn eigen sint-antoniusvuur te blussen. Rooie Miep kijkt hem na en strijkt haar snorharen glad. Daarna likt ze aandachtig haar rechter voorpoot. Inspiratiebronnen: een vriendin uit Soedan, diverse katachtigen en de Nederlandse grondwet.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig mysterieus verhaal Elyse :thumbsup: Moederkoren, ergotisme, hallucinaties, transcendentie, hekserij... Eleusis. Met vliegenzwammen kan je een zelfde resultaat bekomen. Jouw mooie tekst deed me denken aan volgend gedicht van de Vlaamse dichter Hendrik Carette: Onder het licht van Eleusis Vannacht lag het mystieke beest bij mij in bed. Het was Beatrijs, de Nazareense, van Nazareth. De kaarsen waren al gedoofd en toch was de duisternis niet echt duister, want een Eleusinisch licht scheen doorheen mijn alkoofgrodijn. En zij, die naakte Nazareense, zei: Ik ben Arabië. Ik ben het brandende Arabië van alle harems en woestijnen. Maar vergeet nu die harems en kom, o arabist van mij. O ja, kom dieper nog in mij en deze woestenij...

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nadat ik er in de laatste zin achter kwam dat het ging over twee huisdieren ben ik het in een nieuw licht opnieuw gaan lezen. Wat een geweldig verhaal. In eerste instantie dacht ik aan mediteren als religie (of commercieel omschreven mindfulness) Ik dacht bij mezelf hoe ruikt de walm van ham... knoflook luchten ken ik rondom mensen maar ham niet) Toen dacht ik leven we in de verre toekomst en schets je een beeld van mensen die proberen te overleven met de restjes die overzijn op onze aardkloot. en toen las ik likte zijn rechtervoorpoot en dacht ik verrek dit gaat over huisdieren die hun baasje verafgoden en tegelijkertijd veroordelen omdat ze zo slecht met de aarde omgaan. Kortom er kwam een storm op gang in mijn gedachten over wat hier gaande was en dus heb je het goed gedaan. Dank je wel voor het delen

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij zet meteen mooie beelden neer die die blijven hangen. Prachtig geschreven. "Op zeldzame momenten erkent ze dat ze een gevolg is, maar dat neemt ze haar oorzaak niet kwalijk." Dat is een prachtige zin waarbij je menselijke kwaliteit toeschrijft aan onze dierlijke medebewoners. Zo'n zin zou je prima kunnen gebruiken in een roman. De zin die daarop volgt is ook top.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Morgen lees ik je nog eens. Voor vandaag is het welletjes geweest. Ik ben al van 5u wakker en dat vraagt zijn tol nu. Jouw verhaal is nu te veel om nog te verwerken. Tot morgen!!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ryn: Dank je wel voor je prachtige woorden Ryn, lief dat je even langskomt, dat maakt mijn dag weer goed. Een mystiek beest waarde ook in mijn hoofd rond. Religie is moeilijk voor mij en vraag me niet waarom er dan een Sint-antoniusvuur in me opkomt. Pijnlijk... Maar als mijn tekst op de een of andere manier een dergelijk wondermooi gedicht bij jouw heeft opgeroepen, is er misschien toch nog een sprankje hoop voor mij. "Maar vergeet nu die harems..." Die boodschap en het mystieke beest, dat is het misschien... ;) @ Pim: Dank voor het lezen en herlezen. Er is veel gaande, dat is zeker. @ Meta: Een Heilige Birmaan ja, hoe wonderlijk... Ik denk dat je het helemaal doorhebt! :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Blavatski: Een mooi en wijs besluit. Kende je deze al? http://www.justpo.st/channel/i+must+be+a+god Dank voor je reactie! :) @ Anthony: Dank voor je fijne complimenten! Het is altijd maar de vraag of mijn beelden ook in andere hoofden kunnen aarden. Als dat gebeurt ben ik blij :thumbsup: @ Lilithx: Slaap lekker en hopelijk tot morgen! (Hier is het nog een beetje vroeg, bijna borreltijd, dat wel ;)) @ Darkvalley: Dank! Was ook een beetje de bedoeling :unibrow:

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat alle bovenstaande reacties het zeggen. :-) Knap geschreven tekst die beelden oproept die op het einde niet helemaal waar blijken te zijn. Helemaal religie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel het over een dier lijkt te gaan, heb ik eerder de associatie met een mens. Hoe noemen ze dat? Femme fatale, die uitdrukking zocht ik. Ook door die lekkende joggingschoenen trouwens. In de ochtend wanneer ik naar het werk rij, zie ik vaak hele stoeten aan rennende stumpers voorbijtrekken. Mij bekruipt altijd het gevoel dat ze dat moeten van vrouw of vriendinnetje. Samenvattend: Ik lees een verhaal over een man die te hard zijn best doet voor een rooie Miep die niet het beste met hem voor heeft. Het kan uiteraard ook heel anders zijn. Ik las het in ieder geval als tragikomisch. Heel mooi geschreven. Ps. Antonius is toch de heilige die je aanroept als je iets kwijt hebt gemaakt?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prachtig verhaal, elysevdr. Het slot is erg verrassend en zorgt ervoor dat ik met andere ogen naar je verhaal kijk. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ps. Antonius is toch de heilige die je aanroept als je iets kwijt hebt gemaakt?
Wil ik ook wel weten: ik dacht dat het een ziekte was veroorzaakt door besmet graan, maar dat zal in deze context zeker niet zo bedoeld zijn.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dave: Dank voor jouw compliment. Het einde staat inderdaad ook symbool voor een soort verraad van het beeld. Beelden, misleiding, religie... Een pseudo-heilige, een lijdende planeet en een bad-trip. Dat ook allemaal. ;) @ Angelieke en Anne: Dank voor jullie reactie en complimenten. @ Johanna en Anthony: Oei, nu had ik mezelf ernstig voorgenomen mijn tekst open te laten voor ieders interpretatie en niet weer aan het analyseren te slaan. Daar heb ik zo'n handje van want ik wil altijd het liefst alles uitleggen. Jullie brengen me in verleiding, maar ik ga het denk ik niet doen. Ik ben niet goed in beknopte toelichting en over de verwijzingen die ik in mijn verhaaltje heb gepropt kan ik niet kort zijn. In het kort dan wel een atwoord op jullie vraag: Anthony, het heeft toch met vuurziekte (en visioenen, hallucinaties, een zieke aardkorst) te maken (symbolisch) en ja Johanna, het is tragikomisch geschreven (althans mijn bedoeling; komisch ter verzachting van de tragiek) en ik verwijs niet zozeer naar de Antonius die je aanroept als je iets kwijt bent geraakt (hoewel de oude vriend, de hond, symbool staat voor een Martyres Sancti Antonii die zijn spoor bijster is), maar naar de St. Antonius die werd gezien als de genezer van de vuurziekte (want hij was de beschermer tegen het helse vuur). Genezen, bleef er door de vergiftiging van het moederkoren een zeker gebrek aan initiatief en stompzinnigheid over (de oude vriend in mijn verhaal vertoont weinig initiatief). Een synoniem van gordelroos (waar de broze aardkorst aan lijdt volgens de vertwijfelde hond) is Sint-antoniusvuur omdat die huidaandoenig tot de 20ste eeuw met de vuurziekte werd verward. Verder verwijs ik jullie naar de reactie van Ryn (#1) Moederkoren, visioenen, hallucinaties... het had inderdaad ook allemaal met vliegenzwammen gekund ;) p.s (daar ga ik dan toch weer): De vuurziekte kon versterving van extremiteiten en verkramping veroorzaken. Rooie Miep, mystiek en ver boven alles veheven (geen slachtoffer van haar genen, oftewel van alle historische balast, onafhankelijk en niemand verafgodend), likt in de laatste zin toch aandachtig haar rechter voorpoot... Het hele verhaal gaat over levensbeschouwing, godsdienst, ziekelijke gevolgen en vertwijfeling.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, Ik interpreteer Miep als een Egyptische sfinx, die af is en meewarig naar de hond kijkt, die zijn weg maar niet kan vinden. Originele insteek. Alleen de sportsok en de joggingschoenen vind ik niet passen bij de rest van je woordkeus. (Maakt niet uit.)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tja: dank voor je nachtelijke compliment. Niet te vroeg op vanochtend hoop ik? @ Janp: Sportsok en joggingschoenen zijn uitlatingen die voortkomen uit de laatste restjes onbewerkte genen van Rooie Miep ;) Mooi dat het je opviel. (Ze is een Psych-K aanhangster en heeft aan 'Delight training' gedaan. 8) ) Dank voor je reactie!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een schitterend en boeiend resultaat, alleen mis ik nogal de samenhang in haar redeneringen. Het lijkt een structuur van diepzinnigheden zonder een architect. Een aantal parels in een grillige bouwsel.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anthony: Volgens mij hebben we hier nu dan eidelijk de hele kern van religie bij elkaar geklust! Het is allemaal één grote paddenstoel. :!:

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit mijn paddenstoelentijd weet ik nog dat samenhang nergens mee samenging. :)
Juist alles hangt dan toch samen? Soms lijkt het dan onbegrijpelijk, maar dat is alleen maar schijn. Of juist iets anders. Maar wel heel raak, meestal dan. Tenminste, dat dacht ik. En soms zijn gedachten weer andere dingen. Zoiets was het met paddestoelen meen ik mij te herinneren.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is die alles samenhangende paddenstoelen-samenhang die nergens mee samenhangt Annemieke. Zoals de onbegrijpelijkheid van woorden soms maar schijn kan zijn. ;)