Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht #53 PIJN

Met loeiende sirenes reed de ambulance met de van heftige buikkrampen ineengedoken Marion het ziekenhuis binnen. In haar ellende overdacht ze nog met enige ironie het rijgedrag van de chauffeur. Kennelijk was de man zelf nog nooit als patiënt in een ziekenhuiswagen als patiënt vervoerd. De ervaring zou hem geleerd hebben dat bij iedere hots en bots het gepijnigde lichaam een extra pijnscheut te verwerken krijgt. Met wat rustiger te rijden zou veel pijn vermeden kunnen worden. Het geloei van de sirene was ook overbodig. Ze was niet in levensgevaar. De pijnscheuten kwamen voort uit zielenpijn, maar ja, daar heeft de medische wetenschap nog maar weinig oren naar. Dus werd ze in allerlei machines geduwd, rond gedraaid, gekneed en betast door een horde artsen en hun helpers. Nadat het medisch team uiteindelijk geen enkele lichamelijk letsel vond kreeg ze rust. Na de wervelstorm van pijn, angst en hevige actie, vond Marion zichzelf terug in een smal wit bed in een smal wit kamertje. In een nabij gelegen vertrek hoorde ze een vrouw onophoudelijk jammeren om terug naar huis te mogen gaan. Uiteindelijk hielden de smeekbeden op en werd het stil. Heel stil. De eerste dokter van wacht had Marion pijnstillers gegeven; de tweede dokter had haar een injectie toegediend. De derde dokter besloot na het zien van de verpakkingen van de medicatie niets meer toe te dienen en de vrouw naar het ziekenhuis te laten voeren voor een nader onderzoek. Marion had hulp nodig, dat was duidelijk. Haar kinderen hadden hem verteld dat ze onlangs verhuisd waren en dat hun vader enkele dagen geleden het gezin verlaten had. Hun moeder was overstuur geweest, dat wel, maar ze sloeg er zich door totdat deze namiddag tijdens het winkelen de veer plotseling brak. Een huwelijk van vijfendertig jaar dat bruusk door een andere vrouw verbroken wordt, laat een mens niet onberoerd achter. Voor het eerst sinds jaren was Marion zelf naar het grootwarenhuis gereden. Ze vond zichzelf best knap dat ze dat aangedurfd had. Voor het eerst sinds jaren had ze zelf mogen uitzoeken welke thee of koffie ze wilde drinken, welk fruit er gekocht werd, wat voor vlees er op tafel kwam. Haar echtgenoot had ontelbare malen haar inkopen teruggezet en zijn voorkeuren in het winkelwagentje gelegd. Nu, vanmiddag, in een flits besefte ze dat ze kon kopen wat zij wilde, dat ze niet meer op haar vingers getikt werd. Ze kon de rest van haar leven doen wat zij wilde. Die wetenschap drong vlijmscherp in haar bewustzijn, gevolgd door een eerste pijnscheut in haar onderlichaam. Bevrijding kan pijn doen, heel erg veel pijn. Het is goed gekomen met Marion.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Hp is eindelijk van haar etter van een echtgenoot af. Dit vind ik een mooi detail:
Haar echtgenoot had ontelbare malen haar inkopen teruggezet en zijn voorkeuren in het winkelwagentje gelegd
. dingetje:
Kennelijk was de man zelf nog nooit als patiënt in een ziekenhuiswagen als patiënt vervoerd.
Die 2e ' als patient' kan weg.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben heel blij dat het goed is gekomen met Marion. De pijn van het vrij zijn, wervelend weergegeven. Het valt niet mee om het keurslijf van een half leven van je af te gooien. Mooi!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Somatische pijn kan heel heftig zijn. Gelukkig wist Marion zelf wat haar echt mankeerde. Dat is de enige manier om er weer vanaf te komen. Gewoon de pijn intens beleven tot het klaar is. Mooi geschreven. Wanneer je er achter komt dat je alle mannendingen eigenlijk ook best zelf kan en er een aantal nadelen op de koop toe wegvallen, dan komt er pas een echt gevoel van vrijheid!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus werd ze in allerlei machines geduwd, rond gedraaid, gekneed en betast door een horde artsen en hun helpers. Nadat het medisch team uiteindelijk geen enkele lichamelijk letsel vond kreeg ze rust.
Ik ervaar dat de verteller cynisch is. Als de verteller nu ook duidelijk de hp is dan snap ik het. Dat had gekund door in de ik vorm te schrijven.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Ik vind dit een apart verhaal. Op een positieve manier. Het lijkt mij dat Hp de bodem raakt. Van hier af aan kan het alleen maar beter gaan. Dat schreef je ook. Mooi op een wanhopige manier.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dit kan inderdaad ook een bevrijding zijn. In het begin schrijf je dat ze naar het ziekenhuis werd vervoerd. In het tweede gedeelte schrijf je dat ze naar het ziekenhuis werd gebracht. Of gaat het over de vrouw die steeds jammerde? Dat lijkt me niet logisch omdat vlak daarna werd gezegd dat Marion hulp nodig had. dat wel, vind ik er niet zo goed tussen passen. Fijn dat ze nu kon doen wat ze wilde. Waarom deed de bevrijding haar pijn? Ik dacht dat ze blij was. Op welke manier is het goed gekomen met Marion? Ik zie nogal een verschil tussen het eerste en tweede gedeelte. Kan aan mij liggen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
* vond, kreeg ze rust ... de veer plotseling sprong? Ook in dit verhaal springt de tegenstelling in het oog. Haar verdriet versus een opluchting, een peptalk naar zichzelf toe. Ik kan geloven dat na 35j huwelijk de stoppen even doorslaan. Blavatski, het is wel even raar. Mijn peter heeft vorig jaar december mijn tante Marion verlaten voor een andere vrouw. Ook na zolang getrouwd te zijn (misschien iets minder lang).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nyceway, dank voor je waardevolle reactie. Ik geloof dat jij de enige bent die goed heeft begrepen waarom de bevrijding :) somatische pijn heeft gegeven. Dank daarvoor.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, bedankt voor je reactie; ze is inderdaad blij dat ze bevrijding beleeft, maar afscheid nemen doet ook pijn. Spijtig dat je mijn verhaal niet helemaal kunt volgen. Zal wel aan mij liggen :o Somatische pijnen verdwijnen vanzelf, zie wat Niceway daarover schrijft :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, bedankt voor je fijne reactie. Ik hoop dat je tante Marion intussen haar verdriet een plaats heeft kunnen geven. Ja, mensen kunnen elkaar soms veel pijn doen. Geluk en verdriet lopen volgens mij "handje aan handje." :rolleyes:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, blavatski. Erg begrijpelijk, het gevoel van vrijheid maar dan toch die pijn. Ze heeft wel een stuk van haar leven met hem gedeeld. Je laatste zin vind ik jammer, het haalt mij uit mijn verhaal. Ik vind het verhaal mooier wanneer je de laatste zin weglaat.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ontzettend mooi gevonden dat je deze bevrijding hebt bedacht en dat ze van geluk en angst en besef pijn heeft, maar dat het goed komt. Mooi verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses als ik te persoonlijk word maar heb je hier uit eigen ervaring geschreven en houdt je daarom bewust een bepaalde afstandelijkheid in het verhaal? Ik ervaar het verhaal als triest maar door de afstand raakt het me niet. Alsof je de lezer tegen de pijn, in bescherming neemt. :thumbsup: :)