Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#51 - Café

Nog steeds scan ik het publiek als ik binnenloop. Het schap zit aardig vol. Vijf kostgangers, een verdwaalde westerling, een stuk of zeven chauffeurs, een groepje biljarters die terug zijn van een uitwedstrijd. En uiteraard het clubje van vaste gasten; nuchtere Achterhoekers die stomdronken zijn. Er heerst een door drank gegund wederzijds begrip. Een prachtig evenwicht. De sfeer kan ieder moment omslaan. Misschien ook niet. De ruimte voelt nog steeds vertrouwd. Hier ben ik gelukkig geweest, heb ik gelachen, gepraat, gewerkt en geleerd. Iedere dag een nieuw feestje. Op den duur misschien een te beperkt feestje. Ik bestel een koud kratje Grolsch. Aangezien het bier nog steeds op dezelfde plek staat, moet ik het zelf maar pakken. Of ik nog even een paar jongens naar huis wil brengen? Ze mogen echt niet meer rijden. De weg naar huis wordt langer dan verwacht. Als ik heb betaald roep ik mijn passagiers. 'Tijd om naar huis te gaan, schatjes. Op weg naar moeder de vrouw’. Ik hoor de demonstratieve reacties aan en van binnen moet ik lachen, maar blijf streng kijken. Nog even kijk ik door de ruimte. Eigenlijk is er niets veranderd de laatste jaren. Hooguit de komst van een pinautomaat. Mijn school, kantoor en spreekkamer.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, Wat dat betreft woon ik in een behoorlijk patriottisch gebied. Het Achterhoekland. Dank voor jouw reactie. @Dos, dank voor jouw reactie. @Nicole, Ik ben er met name veel geweest. Vandaar ook dat ik de cafégang van mensen dankbaar gebruik. Ze zijn er op hun best en hun slechts. Het kantoor is in feite de werkplek tussen een restaurant en de keuken. Vaak zit het kantoor gewoon achter de bar. Met school bedoelde ik dat horeca, specifiek het soort bedrijf waar ik werkte trouwens, een soort school is. Je maakt wat mee, laat maar zeggen. En spreekkamer omdat je veel spreekt met mensen. Over ongeveer alles. Eigenlijk kun je er beter voor zorgen dat barpersoneel een geheimhoudingsverklaring heeft getekend. Zoiets. Dank voor jouw reactie. @Virtuosuo, Ik ben nog niet heel oud, maar te oud voor zuipketen. Dat is een generatie na mij, denk ik. Hoewel? Ik ben weleens in een illegale kroeg geweest. Maar dat terzijde. Drinken en rijden is geen goede combinatie. Op een enkel glas wijn bij het eten na, tref je mij niet achter (of is het nu voor?) het stuur met drank op. In dit verhaaltje ga 'ik' een kratje bier kopen om mee te nemen. En wanneer je nuchter bent, mag je mensen naar huis rijden. Een wijze les zou kunnen zijn dat je zorgt dat alle boodschappen zijn gedaan voordat de supermarkt gesloten is Dank voor jouw reactie.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Johanna B Ik weet niet goed hier aan toe te voegen. Ik zag al een wat ouder kind huiswerk maken in die café, maar snapte die school, kantoor en spreekkamer niet. Maar als je achter de bali werkt, dan fungeer je vaak als de plaatselijke adviseur. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het was wel duidelijk dat het om een café ging. Een krat bestellen vond ik op zich ook niet vreemd. Dan kun je lekker royaal uitdelen.De school snapte ik ook, maar het kantoor niet. Triest te lezen dat het zo'n beestenbende bij jullie is. Je bent dus van kroegmeid taxichauffeuse geworden? Ik weet niet of dat een vooruitgang of een achteruitgang is.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi sfeervol beschreven. Als westerling had ik 'm ook niet in een keer maar wel in twee (ik lees 't dan altijd gewoon nog een keertje). Ondanks de achterhoek-inval zou dit een scene uit een broeierige thriller kunnen zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bart, Zelf had ik het nog niet bekeken als een broeierige thriller. Maar nu je het zegt, het had gekund. Dank voor jouw reactie.