Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 50 Pepijn en het mensenfruit

‘Mooi!’ zegt Pepijn. Mama hoort het niet. En papa hoort het ook niet. Dat is niet eens zo gek, want Pepijn kan nog niet echt praten. Maar binnen in het hoofd van Pepijn zitten al bijna alle woorden. Pepijn heeft zich met twee handjes aan de luie stoel opgetrokken. De stoel staat voor een raam waardoor je de hele wereld kan zien. Er is veel te zien in de wereld. Vandaag ziet Pepijn de hoge bomen die tegen de blauwe lucht aan zijn geplakt. Hij zoekt de allerhoogste en begint met kijken bij het groene gras, waar de voeten van de boom in staan. Dan gaan de ogen van Pepijn langs de dikke bruine stam omhoog. Na een poosje steken er mooie takken uit. Net armen. Er komen steeds meer groene blaadjes aan de armen. Verder omhoog beginnen de blaadjes te trillen. En de boom begint een beetje te wiebelen. Net als Pepijn. Zijn ogen zijn nu bij het topje van de boom. Daar wapperen de blaadjes heel hard en het topje zwaait heen en weer. Het zwaait naar Pepijn. ‘Hallo!’ zegt Pepijn tegen de boom. ‘Tot ziens!’ zwaait het topje. En weg is de boom. Nu ziet Pepijn alleen nog maar lucht. En die lucht, die gaat nooit weg, zó groot is die. Pepijn’s hoofd ligt al helemaal in zijn nek en nog steeds is de lucht niet weg. Er drijven witte schaapjes in. Nu moet het hoofd weer een beetje recht, want Pepijn valt bijna om. Ha, daar is de boom weer. Het lijkt wel alsof de zwaaiende top van de boom de schaapjes probeert te aaien! Dat moet Joris zien! Joris is de allerbeste grote broer. Maar dan komt mama de kamer binnen. ‘Fruithap!’ roept ze. Lekker, denkt Pepijn tevreden. Hij is gek op fruithap. Fruit groeit aan een boom, heeft Joris hem verteld. Maar Pepijn is zojuist geen fruit tegengekomen in zijn boom. Hij zal straks beter kijken. Pepijn eet snel door. ‘Je hebt snel gegeten Pepijn’, zegt mama. Dat moest ook, denkt Pepijn, want ik moet nog even naar mijn boom. Hij wijst met zijn handje naar het raam. ‘Fruit kijken!’ roept hij. ‘Mooi buiten hè?’ zegt mama. ‘We gaan zo lekker wandelen.’ En dat doen ze. Pepijn rolt in zijn buggy door de wereld. Hij komt steeds dichter bij de bomen. De allerhoogste is van hem. Maar waar is het fruit? Dan ziet Pepijn Joris. Hij hangt op zijn kop in de boom. Naast hem hangt Sam, zijn vriend. En daar is Eefje, het buurmeisje. Die hangt iets hoger. Mensenfruit, denkt Pepijn, dat kan ook. Maar dan springt al het fruit uit de boom. En samen gaan ze terug naar huis.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel lief kinderverhaaltje. Originele invulling van de opdracht.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat mensenfruit vind ik een bijzonder mooi beeld. De periode tussen baby en peuter zijn moet ook wel frustrerend zijn. Mijn zoon is anderhalf. Ik zie hem vaak worstelen met alle dingen die hij eigenlijk wil zeggen en doen maar nog niet binnen zijn bereik zijn. Dat herken ik in dit verhaal. Heel erg mooi.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel nyceway :) Lief Ryn, Pepijn is mijn kleine held ;) Weet je waar ik jaloers op ben? Dat jij SOL altijd trouw weet te blijven, ook op reis en op vakantie. Mij is dat niet gelukt, maar het kriebelde wel en ik vind het eigenlijk jammer dat ik nu te laat ben voor de vorige opdrachten. Ik heb wel heerlijk geskied en ben dit keer zowaar zonder krukken weer terug. :) (Ondanks zeven keer gips ben ik nog steeds verslaafd 8) ). Johanna, jij voelt mijn Pepijn haarfijn aan... Ik ben blij dat mijn verhaaltje overkomt zoals ik het bedoelde. Vooral omdat jij een zoontje van anderhalf hebt vind ik jouw reactie extra waardevol. Dankjewel! (Geniet met volle teugen; ik las toevallig vandaag voor de zoveelste keer de tekst van mijn zoon weer eens over (wat doe ik mezelf toch aan?) die hij voor mij op de achtekant van een fotocompositie schreef voordat hij het nest uitvloog, inmiddels alweer vijf jaar geleden. Ik hou het nog steeds niet droog :crybaby: )

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn zoon laat het makkelijk toe om van hem te genieten. Een ontwapenende sloper is het :). Nergens bang voor en een echte klimmer, nu al.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als moeder smelt ik helemaal van dit verhaal. De leefwereld van een jong kind heb je treffend weten op te schrijven. Zo ontroerend als ze hun logica aan het opbouwen zijn en de wereld ontdekken. Heerlijk die kleine kinderen, die alles moeten samenvatten in een paar woorden wat ze denken. Slik, heeft jouw zoon jou een tekst gegeven toen hij het nest uitvloog, wat ontroerend... Een klein kind vraagt veel energie van zijn ouders, Johanna, maar is zo geweldig om in huis te mogen hebben rondlopen...

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag allemaal mensen in grote fruitpakken uit zo'n yoghurt reclame :P Heerlijk hoe je hier het beeld van een jong kind weet neer te zetten. Ik zie zo mijn eigen prille herinneringen voor me en kan me goed voorstellen dat de meeste kinderen zo tegen de wereld aankijken. Een prentjesboek hiervan lijkt me nog niet eens een gek idee.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag elysevdr, Inderdaad een mooi kinderverhaal. Prachtig geschreven vanuit het kind. Vooral in de tweede alinea werd ik helemaal meegevoerd. (Ik heb wel een kritisch noot: het aantal woorden.)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vrolijk en lief verhaaltje, Elyse, en de presentatie is zoals altijd weer erg verzorgd. Zoals vaker gemeld heb ik zelf geen kinderen, dan ik kan mijn ervaring niet mee laten tellen in de beoordeling maar ik vroeg me af of een kind dat "nog niet echt kan praten" wel al "fruit kijken" kan zeggen. Peanuts natuurlijk. Zo te zien heb je veel lezers geraakt en dus: goed gedaan!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een kind weet meer dan de woorden waarmee hij het kan uiten. Onderschat kleine kinderen niet. Dit is geen opmerking op het verhaal, maar een algemene opmerking. Echt een verhaal zoals kinderen het kunnen ervaren. (Achter een uitroepteken en vraagteken hoeft geen komma geplaatst te worden)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
zo lief! ik twijfelde ook even of hij "fruit kijken" echt riep, of alleen in zijn hoofd - da's lastig bij dit verhaal ik weet niet of er een typografische oplossing voor te verzinnen is ...?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dan springt al het fruit uit de boom. En samen gaan ze terug naar huis.
Wat een fantastische eind zin, het geheel leest als een sprookje! Complimenten voor de inleving in je HP! :thumbsup: Erg graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stond wat twijfelachtig tegenover de titel (moest denken aan Billie Holiday - was laatst nog in het nieuws,vandaar). Maar toen ik het las was ik helemaal om. "Pepijn rolt in zijn buggy door de wereld", deze zin vat het allemaal samen: de verwondering, de vertedering, de milde humor. Fijn verhaal en fijn geschreven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me weleens af of kinderen die nog niet kunnen praten al wel kunnen denken, net als Pepijn in dit verhaal. Een lief kinderverhaaltje. Menselijk fruit, leuk gevonden.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om vanuit Pepijn naar deze bomen te kijken. Kinderen beleven veel meer dan ze kunnen vertellen. Ik vraag me dan ook altijd af wat een baby denkt als al dat 'mensenfruit' boven de kinderwagen/bedje/box hangt en dan de meest vreemde geluiden uitkramen ...

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Johanna: een ontwapenende sloper, geweldig! Leuke titel voor een verhaaltje :nod: @ Odile: Erg bedankt voor je fijne reactie. Ik hou van kinderlogica, zo heerlijk puur. Ik kan er uren naar luisteren. En ja, die tekst van mijn zoon was en blijft ontroerend... Ik prijs me er nog steeds zo gelukkig mee! @ Jan: Dank voor je compliment, ondanks het nare beeld. Ik wist er van, van het 'Strange Fruit' van Billy Holiday... Mijn 'fruit' hing al vrolijk in die boom toen ik er opeens ook aan moest denken. Maar het verhaaltje was nu eenmaal zo gelopen. Ik heb het toen toch maar laten hangen in de hoop dat het een ander beeld zou oproepen. Wil je geloven dat ik mijn laatste twee zinnen om die reden heel bewust heb toegevoegd? Ik had gewild dat al het 'mensenfruit' nog kon springen en samen terug naar huis kon gaan... @ Richard: :lol: die fruitpakken! Ik vind het echt een eer dat je je eigen prille herinneringen voor je ziet bij het lezen van mijn verhaaltje... Het is zo heerlijk om af en toe anders tegen de werled aan te kijken, nu nog steeds. Een prentjesboek lijkt me helemaal fijn. Als dat zou kunnen?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Woodpecker: Ben blij dat ik je een stukje mee heb kunnen voeren, als me dat met een kinderverhaaltje ook een beetje bij grote mensen lukt, ben ik helemaal tevreden. (En je noot over het aantal woorden is natuurlijk helemaal terecht. Ik ben weer een beetje van mijn bezemsteel gevlogen. :o Na mijn eerste versie zat ik alweer op bijna 700 woorden. Ik heb o.a. de bemoeienissen van een poes die pinguïn heet moeten schrappen en Joris heeft ook een groot deel van zijn rol moeten inleveren. Maar alsnog teveel woorden dus :crybaby: So sorry...) @ Bart: Bedankt voor je positieve en oprechte reactie :) In welk opzicht vind je mijn presentatie eigenlijk verzorgd? (Gewoon uit nieuwsgierigheid want mij valt niets bijzonders op. Wat bedoel je er precies mee?) Over Pepijn: een kind dat nog niet echt kan praten kan inderdaad nog geen 'fruit kijken!' roepen. Maar Pepijn denkt zelf wel dat hij het roept. Zijn moeder begrijpt vervolgens dat hij naar buiten wil omdat hij met zijn handje naar het raam wijst en iets brabbelt waar een ui-klank in voor komt. Zij 'vertaalt' dat in 'mooi buiten hè? We gaan zo lekker wandelen.' In de openingszin 'zegt' Pepijn ook al 'Mooi!' Dat hoort ook niemand echt... :rolleyes: Zoiets dus. @ Tja: ja, precies dat. :) (Bedankt voor je feedback over de , achter ? en ! Ik heb dat ooit ergens geleerd denk ik maar moet dus duidelijk hier en daar wat bijgespijkerd worden. Zal het aanpassen! :thumbsup: )

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schrijvenmaar: Zo lief dat je het lief vindt! Over het 'fruit kijken' roepen, zie hierboven (#18 @ Bart). Met een kus voor jouw eigen kleine boefjes :{} @ Marietje: Dank je voor jouw mooie complimenten. Ik hou van sprookjes, dus als dit een beetje als een sprookje leest... Ik heb eens een sprookje geschreven voor kinderen die niet lekker kunnen slapen. Ik kan het voor de geïnteresseerden misschien eens op proefschrijven posten? Of gewoon mailen? :) @ Marcker: Heel erg bedankt voor jouw positieve reactie en blij dat je helemaal om bent wat betreft je twijfel over de titel (zie ook mijn toevoeging hierover # 17 @ Jan).

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anne: Ik weet het wel zeker Anne, onderschat kinderen nooit... Bedankt voor jouw reactie! :) @ Mirte: Precies Mirte, veel meer! Ik denk dat een baby er zo het zijne van denkt, van al dat fruitige gebazel. :lol:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In welk opzicht vind je mijn presentatie eigenlijk verzorgd? (Gewoon uit nieuwsgierigheid want mij valt niets bijzonders op. Wat bedoel je er precies mee?)
Je tekst is "af" als je hem hier plaatst. Waar ik mij zelf er vaak op betrap mijn bijdragen te snel te plaatsen, waardoor ik nog drie, vier, vijf keer kleine wijzigingen aanbreng, zodat die ene zin nog net iets beter loopt of om een synoniem te gebruiken waar ik eerst twee keer hetzelfde woord gebruikte, is het alsof jij al die controles van tevoren al hebt gedaan.