Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#36 Roodkapje

Geschrokken draait ze zich om en ziet een enorme wolf achter haar staan. De wolf begint tegen haar te praten. 'Meisje, wat ben je aan het doen, zo heel alleen in het bos?' 'Ik ben onderweg naar mijn grootmoeder, om koek en wijn te brengen. Ze is heel ziek, ziet u. En ik zag allemaal mooie bloemetjes, dus ik pluk een groot boeket voor haar.' Ze bukt zich en plukt nog een bloemetje. 'Waar woont je grootmoeder dan?' vraagt de wolf. 'Aan het eind van het bospad, in het huis met het rode dak.' Roodkapje let niet meer op de wolf. Er zijn ook zoveel mooie bloemen in dit bos! De wolf springt geruisloos tussen de bomen weg, terug naar het bospad. Hij haast zich naar het huis met het rode dak. Daar klopt hij op de deur. 'Wie is daar?' 'Ik ben het, Roodkapje. Ik heb koek en wijn bij me.' 'De deur is niet op slot, kom maar binnen, ik kan nu niet uit bed komen.' De wolf gaat naar binnen en eet in één hap Roodkapjes grootmoeder op. Hij doet haar muts op en gaat in bed liggen. Als Roodkapje zoveel bloemen geplukt heeft, dat ze het bijna niet meer vast kan houden, loopt ze terug naar het bospad. Oma zal hier vast heel blij mee zijn! Ze is zo opgewonden dat het haar niet opvalt dat de deur van oma's huis al open is. 'Grootmoe, ik ben er!' --- Vijf minuten zijn echt heel erg kort! Ter voorbereiding heb ik het sprookje nog even nagelezen in het dikke boek van de gebroeders Grimm, want de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet zo heel goed meer wist hoe het verhaal ging. Wat ik me nog wel herinner van vroeger, is het liedje. Kennen jullie die ook? 'Zeg Roodkapje waar ga je henen, zo alleen, zo alleen, zeg Roodkapje waar ga je henen, zo alleen. 'k ga naar grootmoeder koekjes brengen, in het bos, in het bos. 'k ga naar grootmoeder koekjes brengen, in het bos. In het bos zijn de wilde dieren, in het bos, in het bos. In het bos zijn de wilde dieren, in het bos. 'k ben niet bang voor de wilde dieren, 'k ben niet bang, 'k ben niet bang. 'k ben niet bang voor de wilde dieren, 'k ben niet bang.' Hoe die verder ging weet ik eigenlijk niet meer...

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat je het origineel gelezen hebt. Nu heb je je zo mooi aan het origineel gehouden dat ik het moeilijk vind je eigenheid te herkennen. Je schrijft helder,je formuleringen zijn prima, Professioneel, volgens mij heb ik dat eerder van je schrijfstijl gezegd en dat vind ik nu ook.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zegt toch ook al iets? Dat ik het origineel heb gelezen, betekent dat ik er graag een zinnig verhaal van wil maken. Ik merk zelf dat ik nog erg vaak netjes binnen de lijntjes kleur, en daar is dit ook een uiting van.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Alliecalhoun, Dat liedje was ik vergeten. Dank voor de reminder Je stijl is helder, je blijft trouw aan het sprookje (hoewel je tt gebruikt.) klein zeurtje:
Als Roodkapje zoveel bloemen geplukt heeft, dat ze het bijna niet meer vast kan houden,
Het kan niet op bloemen slaan. Suggestie: dat ze de bos bijna...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Allie, Je hebt een deel van het sprookje hier puur verteld, in goed leesbare zinnen. Inderdaad is 5 minuten eigenlijk veel te kort. Leuk dat je dat liedje er bij hebt vermeld. Herinner ik me nu ook weer uit lang verleden tijden. Kan ik mooi aan mijn kleinkinderen voorzingen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een goed geschreven en op het oorspronkelijke verhaal gerichte versie van Roodkapje. Zoals Henny aangeeft: helder en duidelijk. Dat vind ik eigenlijk altijd van jouw schrijfstijl. Ik lees je altijd graag.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vijf minuten is inderdaad heel kort, ik kwam maar tot een fractie van wat jij hier neergezet hebt. En ik had ook het liedje in mijn hoofd bij het schrijven, al zingen wij altijd "ik ben niet bang voor de boze wolluf..." Maar dat allemaal terzijde. Je schrijft volgens mij altijd helder en verzorgd (al heb ik je nog niet zo goed in mijn hoofd zitten), zoals ook hier.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Zal eens zien of jij niet bang bent , zal eens zien, zal eens zien," etc en dan "Want pas maar op daar komt de wolf, pas maar op, pas maar op........ etc Een leuk kringspel voor kleuters. Rollen verdelen (Roodkapje, wolf, jager), zingen, spelen en rennen. Allie, het was een heldere tekst.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allie, de vijf minuten waren m.i. bedoeld om inzicht te geven in je schrijfproces, niet om een compleet, uitgewerkt verhaal te schrijven. Ik heb je nog te weinig gelezen om je schrijven te kunnen karakteriseren, maar ik ben even op onderzoek uitgegaan en heb Livia-deel 2 gelezen. Daaruit concludeer ik dat je een heel plezierige, verzorgde schrijfstijl hebt. Je hebt oog voor details die je verhaal kleur geven. Je bent serieus bezig en al schrijvende wordt je steeds beter. Gestaag doorgaan. Dit forum leent zich goed om eens wat fantasierijks uit te proberen. Ik lees hierboven dat je nog graag binnen de lijntjes kleurt. Het wordt veel interessanter als je eigenzinnig over die lijntjes heen kleurt. Daarmee verleg je je eigen grenzen en durf je steeds meer. Het proberen waard.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie allemaal voor de complimenten! @maddbrug: Dank je wel voor het verfrissen van mijn geheugen :) Ik had al zo'n gevoel dat er nog wat achteraan kwam... @Dos: je hebt helemaal gelijk. Ik kom daar vaak pas achteraf achter, dat ik binnen de lijntjes heb gekleurd. Het is hoe mijn hoofd werkt: serieus, geordend, logisch. Het aanboren van de creatieve ader is een langzaam proces, maar ik ben me er nu bewust van, en dat is stap 1 :)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijk en herkenbaar verhaal( :p ). Het leest makkelijk, alhoewel ik wel steeds dacht, wanneer gaat het verhaal nu een eigen kant op. En tja, die 5 minuten geven daar dan ook weinig ruimte voor. Ik heb niet genoeg kennis om stijlen te duiden, maar persoonlijk vind ik het goed opgebouwd en zeer goed te volgen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijf duidelijk, met vlotte zinnen. Het ziet er verzorgd uit. Ik heb door deze opdracht dat lied al een hele week in mijn hoofd. :angry: Misschien leuk de eerste dag, maar nu begint hij irritant te worden, haha!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mevrouw de Coach is altijd blij als mensen zich aan haar opdracht houden. Haha, dit is voor het eerst dat ik zo genoemd word, ik geloof dat ik me zo ga noemen, ik vind het wel een mooie naam. Het lijkt op respect te duiden, laat ik dat maar als een compliment aannemen, dus dank je wel,