Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht # 34 - Kerst

11 december 2014 - 17:29
De zoutkorst In de keuken kon zij zichzelf zijn. Zij werd er niet gestoord. Haar ontsnappingsmogelijkheden lagen in het klaarmaken van spectaculaire gerechten die om een lange voorbereidingstijd vroegen. In het kastje met schoonmaakmiddelen stond een azijnfles gevuld met sherry. Schielijke slokken hielden haar op de been. Voor de vredigste avond van het jaar had zij gekozen voor een ‘poulet en croûte de sel’. De boerenkip spreidde zij wijd voor zich uit waarna zij zijn achterste vulde met kwarten sjalotten, gepelde knoflookteentjes, hete pepertjes en verse basilicum. Zij perste de vulling erin tot het zijn strottenhoofd uitkwam. Toen zij vervolgens de kromme naald uit haar keukengereedschap haalde, trilden haar handen onbedaarlijk. Wazige minuten later vertoonde het kippenvel ontelbare gaatjes. Met grote halen die haar verrasten, naaide zij zijn poten en vleugels vast en bevochtigde kilo’s ‘gros sel de Guérande’ met glibberig eiwit en water. Haar handen raasden door en ritsten tijmtakjes af die zij, ineens loom, met haar wijsvinger door de zoutklont roerde. In de ovenschaal vleide zij het vastgebonden beest vervolgens op zijn graf van een centimeter zeezoutdikte, boetseerde zijn geperforeerde karkas in een vele malen dikker pak om hem dan de oven in te schuiven. Op tweehonderd graden Celsius voor tenminste anderhalf uur. Vanavond ging zij het redden. Zij zou zijn koude ogen trotseren, zijn laatdunkend gesnauw niet horen, zijn brede handen met de stompe vingers negeren om liefdevol haar creaties uit te serveren. Eenmaal aan tafel gezeten, net voor aanvang van de exquise hors-d’oeuvre, weerklonk een klap. De oven was uit elkaar gespat. Later die avond, in de slaapkamer, op de beige vloerbedekking, flonkerden spettertjes als kerststerretjes zo rood.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2014 - 17:54
flonkeren - uitserveren en schielijke; het zijn woorden die in mijn omgeving amper gebruikt worden. Ik kende serveren, maar niet uitserveren en flonkeren daar kon ik de betekenis wel raden, maar zeker was ik niet. Heb ik het goed als ik uit jouw laatste stukje afleid, dat de vrouw wordt geslagen door haar man? Mooi geschreven Mili, ik heb het waarlijk met precies gelezen. Er zit heel veel gevoel in je tekst. Ik kan me de vrouw en haar emoties goed verbeelden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2014 - 18:15
Lili, uitserveren is meer een horecaterm. Wellicht dat flonkeren en schielijk niet meer zo veel gebruikt worden. Jij bent gevoelig voor nieuwe of niet gekende woorden. Net als ik. Dank voor deze fijne eerste reactie.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2014 - 19:12
Mili, Ik zat heel de tijd aan de film "Babettes gaestebud" (het feest van Babette) te denken terwijl ik je stukje las. Het is bedoeld als een groot compliment want ik beschouw het kijken naar die film als een memorabele gelukkige ervaring die me altijd zal bijblijven. Je hebt met dezelfde kundigheid en met dezelfde zorgzame liefde die ook Babette eigen was, je verhaaltje gekneed en gezouten... Ik heb echt genoten van je ‘poulet en croûte de sel'.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2014 - 21:25
Wat een heerlijk verhaal weer. Als ik niet al vegetarier was, zou ik het na het lezen van jouw verhaal toch worden, want wat heb je het stuk vlees plastisch beschreven. Veel suspense ook, want wie is die hij en wat heeft hij haar aangedaan?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2014 - 22:07
Mooi geschreven, triest verhaal, Mili. Die azijnfles gevuld met sherry, verstopt tussen de schoonmaakmiddelen is veelzeggend. Ik heb met dat mens te doen. Probeert ze het voor een keer die brutus naar de zin te maken, ontploft de oven en krijgt ze een pak slaag toe. Ik heb op you tube gezien hoe het gerecht wordt klaargemaakt en opgediend. Het water liep me in de mond. Waarom ontplofte die oven eigenlijk?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2014 - 23:46
Ik sta perplex! :eek: Altijd gedacht dat de kip vrouwelijk was maar jij vult een mannelijke variant! :unibrow: De HP reageert haar woede af op die arme kip. Wel begrijpelijk want ik weet niet wat haar precies wordt aangedaan maar het voelt niet goed. Zeker het einde is luguber. Een duidelijk verhaal met details die alleen een echte kok kan bevestigen. Ik stuur onze postduif met het verzoek jezelf niet te verliezen. ;) Daarna krijgt hij kerstreces. :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 9:26
Het leest heerlijk en zit vol onmiskenbare sfeer en sentimenten. Mooi triest verhaal an sich ... maar moet het nou sentimenteel voorstellen? of ruzie aan het diner?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 11:11
De eerste alinea en de laatste alinea's vond ik erg mooi en op een cynische manier grappig. In die delen lijkt het verhaal zich af te spelen. Na het lezen van het middenstuk heb ik met name het gevoel dat ik kip kan gaan maken met Kerstmis :). Al met al graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 15:45
Er zijn azijnpissers, spiritusdrinkers en sherrydrinkers, je wordt er niet blij van van die types maar hoe fijn start dit verhaal met de personage. De kersttoon is gezet. En dan het gerecht wat door je woordgebruik nog lekkerder wordt...... Waren de kerststerretjes eerst zoutkristralletjes?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 17:21
Ik dacht dat de mannelijkheid van de kip misschien opzettelijk was. De associatie met de mannelijke persoon, laat maar zeggen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 19:07
Vanochtend in alle vroegte werd ik wakker en moest meteen aan jouw croûte de sel-kipverhaal denken. Op you tube had ik gezien hoe de gevulde kip omhuld met een dikke, harde, bruinverbrande korst uit de oven was gekomen. Toen moest ik denken aan mijn vorige sinter Klaasverhaal en jouw vraag over sinters en sintels. Die zoutkristallen rond de kip zijn door de oventemperatuur ook aan elkaar gesinterd. Je zou de kip die daar opgediend wordt ook een sinterkip kunnen noemen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2014 - 22:05
@Ryn: Wat heb ik ook genoten van Babette; de liefde voor producten, de passie voor het koken. De film is voor mij ongeëvenaard. De hp in mijn stukje kan ook goed koken, alleen heeft ze die bewuste avond de kip uit pure machteloosheid gemaltraiteerd. Heerlijk te lezen dat jij zo kan genieten. @Petra: Ik denk dat je mijn bedoeling hebt opgepakt. Je wilt niet weten wat hij haar heeft aangedaan. Dat is een komende megathriller. @Dos: Is het niet een fantastisch recept dat je zomaar gratis en voor niets meekrijgt :). Je kunt vis ook zo bereiden. Eenmaal uit de oven nog een half uurtje laten rusten om de sappen rond te laten trekken en dan met het heft van een mes (of je vuist) openslaan. Het sherrydetail goed opgemerkt. Waarom de oven springt? Alles vliegt altijd in de lucht rondom mijn hp's. @Marietje: Zoals gewoonlijk heb je het helemaal doorzien. De details kloppen; ik ben zelf een fantastische kok :). Was die postduif niet van mij? Ik ben zo bang dat jouw man een fond de volaille van hem heeft getrokken ... @schrijvenmaar: Het is verre van sentimenteel, noch gaat het om een ruzie. Het is wreed. @Yrret: Heerlijk je weer te zien aanvliegen. Werd je geïnspireerd door kippenbout? @Johanna: @Dos heeft de bereiding gezien op You Tube. Het cynisme klopt en helemaal top dat je inzag dat de kip heel bewust als mannelijk werd neergezet. @Madd: Het waren bloeddruppeltjes. Het is echt heel triest, sorry. @janp: Nee, de kip veranderde opzettelijk van geslacht. Zie @Johanna. @Dos: Deze sintel- of sinterkip is een groot feest. Probeer het eens. Je maakt er ongelooflijk de blits mee. Dank jullie heel hartelijk voor de reacties.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 december 2014 - 14:19
@Dos: Deze sintel- of sinterkip is een groot feest. Probeer het eens. Je maakt er ongelooflijk de blits mee. Dank jullie heel hartelijk voor de reacties
Ik kijk wel uit! Pas een nieuwe oven gekocht. En niet onbelangrijk, als je de kip tot boven de 1000 graden gaat verwarmen ontstaat er het levensgevaarlijke chloorgas. Maar, de sinterkip is dan allang een verkoolde kip geworden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 december 2014 - 14:01
Ik moest lachen toen je poulet en croûte de sel heel boers omschreef. Dat maakt dat het gelijk een stuk simpeler en minder chique oogt :thumbsup:.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 december 2014 - 15:25
Mijn complimenten aan jou Mili. Dan eindelijk in een zeer geslaagde begrijpelijke taal geschreven in een omschrijving die alleen jou zo goed past. Prachtig ! Het is je gelukt. Je bent voor mij nog steeds een groot voorbeeld in de manier van opbouw van een verhaal. En ja...ik lees je wekelijks. Hoewel ik de belofte niet vergeten ben, wilde ik de complimenten voor deze ene keer toch aan je kwijt. Eer aan wie eer toekomt.