Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#34 ik ga, ik kom

Lieve Joris, Mijn leven is totaal uitgewoond, zoals de caravan waarin ik nu al vier jaar huis. Buiten toenemende ellende heeft het me niets meer te bieden. Het is, zoals je weet, begonnen met de tragische dood van mijn innig geliefde Alie. Elf zou ze nu zijn. Haar dood was een indirect gevolg van de noodgedwongen ontruiming van ons huis. De hypotheekschuld waarmee ik opgezadeld werd na de scheiding, heb ik nooit kunnen inlossen en tot overmaat van ramp werd ik ook nog eens ziek en arbeidsongeschikt. Bij de Sociale Dienst zagen ze me liever gaan dan komen. Tot mijn grote verdriet werd ik ongewild een outcast. Van grote afstand heb je dit allemaal meegemaakt. Je hebt ook vaak je bezorgdheid getoond en me moreel proberen te steunen. Maar dat heeft de pijn helaas niet kunnen minderen; het verlies van Alietje zit te diep. Ik mis haar steeds meer in plaats van minder. Daarom, lieve Joris, heb ik besloten om vandaag een einde te maken aan mijn miserabele bestaan, ik ga naar Alie. Denk niet dat het een onbezonnen wanhoopsdaad is. Hij is weloverwogen en ik heb er langzaam naartoe geleefd; zelfs geheel in kerstsfeer. Ik heb zojuist een smakelijk kerstdiner opgewarmd. Een geschenk van de Jumbo: een groentesoepje, wortelstamppot met een riant stuk braadworst en griesmeelpudding met gekonfijte vruchten na. Heerlijk. Wel heb ik het gerecht laten aanbranden, want geen boter meer in caravan. Dit zijn mijn laatste minuten. Ik heb alle ventilatieopeningen in de caravan dichtgeplakt en de gasverwarming en het tweepits kooktoestel, beide op butagas, helemaal open gedraaid. Het begint al benauwd te worden. Niet lang meer, dan is de zuurstof nagenoeg uit de lucht en reis ik vredig in een wolk van koolmonoxide naar mijn Alie. Haar kanariepiet is zojuist al van zijn stokje gevallen. Ik neem hem mee naar boven. Zij was zo dol op hem. Onderstaand gedicht wil ik graag op mijn doodsprentje. ik ga, ik kom zwart is mijn kleur inherent aan de dood ik ben niet bang voor wat komen gaat noch treur ik om wat ik achterlaat twijfels heb ik niet ook geen vragen meer het lijden is voorbij ik zie een licht in het donker een weg in het verschiet mijn ogen gloren en ik geef me over aan het oneindige Al Joris, weet vooral dat ik nu gelukkig ben. Het ga je goed. Lieve groet van je kleine zus, Marieke.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, Triest verhaal, mooi geschreven. Ik hoop dat ze in de Andere Wereld herenigd wordt met Alie en dat ze daar gelukkig is.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Met overtuiging geschreven. Sterke openingszin. De lezer zit direct in het verhaal. zeurtje: achter laat: aan elkaar

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal laat me met een krop in de keel achter. Tijdens de feestdagen denk ik nog vaker aan mensen die het moeilijk hebben, die niet gelukkig zijn. Ik kan me goed voorstellen dat er meer zelfmoorden zijn tijdens de feestdagen, want we worden bijna verplicht om gelukkig te zijn. Een zeer actueel verhaaltje dus, Dos.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, er zijn m.i. brokjes uit deze zin gevallen [want geen boter meer in caravan.] Ook weet ik niet aan wie Marietje zich overgeeft. De Oneindig Al? Ik kan maar niet achterhalen op welke toon jij dit hebt geschreven. Is het spottend, badinerend of ben je serieus? [Haar kanariepiet is zojuist al van zijn stokje gevallen. Ik neem hem mee naar boven. Zij was zo dol op hem.] vind ik in ieder geval hilarisch. Heb je weer met veel plezier gelezen. Je inzendingen zijn op zijn minst altijd een grote verrassing te noemen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ik hink op vele gedachten. Je tekst is goed geschreven maar glijdt een beetje rimpelloos en weemoedig naar het graf. Moeilijk om daar heel opgewonden over te zijn. Toch ben ik het met Mili eens: de kanarie is een hoogtepunt, allen betwijfel ik of je het alleen maar komisch hebt bedoeld (het is op zijn minst tragikomisch). Een kanarie is voor mij het archetype van de armtierige eenzaamheid. Vaak hebben oude verlaten mensen in de stad alleen nog een kanarie om mee te praten. Daarom vind ik het beeld van die dode kanarie juist heel sterk (hij doet me natuurlijk ook aan de mijngangen denken waar de kompels kanaries gebruiken om mijngas te detecteren). Als de kanarie er eindelijk ligt is er echt niks meer om voor te leven. Bah... waarom zit ik hier jou tekst uit te leggen, dat past eigenlijk helemaal niet. Mooi ingetogen verhaal zal ik dus maar besluiten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, Triest verhaal, mooi geschreven. Ik hoop dat ze in de Andere Wereld herenigd wordt met Alie en dat ze daar gelukkig is.
Dat hoop ik ook, Siv. Vrijwel zeker is, dat ze van alle ellende af is. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lezer zit direct in het verhaal.
Dat was mijn bedoeling. Daarom heb ik voor de briefvorm gekozen en uiteraard voor de t.t. De lezer moet een beetje van de CO-dampen insnuiven. Jan, dank ook voor je taalzeurtje. Honderd keer overheen gelezen en niet een keer op het idee gekomen dat het w.w. achterlaten is.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal laat me met een krop in de keel achter. Tijdens de feestdagen denk ik nog vaker aan mensen die het moeilijk hebben, die niet gelukkig zijn. Ik kan me goed voorstellen dat er meer zelfmoorden zijn tijdens de feestdagen, want we worden bijna verplicht om gelukkig te zijn. Een zeer actueel verhaaltje dus, Dos.
Je hebt gelijk Lili. Het verhaal is ook een licht protest tegen de commercieel opgeklopte kerstsfeer. Hele steden en dorpen worden opgetuigd met lichtjes, naaldbomen en markten, waar prutsels en frutsels worden verkocht en met vooral veel eettentjes. Drommen mensen komen er op af en dat vinden ze gezellig. De middenstand vaart er wel bij. Dank voor je meelevende reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, er zijn m.i. brokjes uit deze zin gevallen [want geen boter meer in caravan.] Ook weet ik niet aan wie Marietje zich overgeeft. De Oneindig Al? Ik kan maar niet achterhalen op welke toon jij dit hebt geschreven. Is het spottend, badinerend of ben je serieus? [Haar kanariepiet is zojuist al van zijn stokje gevallen. Ik neem hem mee naar boven. Zij was zo dol op hem.] vind ik in ieder geval hilarisch. Heb je weer met veel plezier gelezen. Je inzendingen zijn op zijn minst altijd een grote verrassing te noemen.
Dag Mili, Marieke heeft jarenlang in die caravan gewoond. Dat heeft invloed gehad op haar idioom. Vroeger, toen ze nog in die villa woonde, zou ze gezegd hebben: '... want geen boter meer in huis.' Ik heb hier een Miliaans taalgrapje proberen na te apen en dan mislukt het glansrijk, omdat uitgerekend jij het niet meteen snapt. Treurig! Zoals God volgens zijn gelovigen is opgebouwd als een drie-eenheid, zo is dat ook het geval met Al: allereerst HET heelal, God himself en de kleine Alie. Waarschijnlijk was Marieke een pantheïste, die de natuur en God gelijkschakelde. Deze week was ik bloedserieus, op mijn Milinees grapje na. De rol van de kanariepiet was tweeledig: het sentimentele gehalte van dit verhaal vergroten en als indicator van een naderende dood. Met dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ik hink op vele gedachten. Je tekst is goed geschreven maar glijdt een beetje rimpelloos en weemoedig naar het graf. Moeilijk om daar heel opgewonden over te zijn. Toch ben ik het met Mili eens: de kanarie is een hoogtepunt, allen betwijfel ik of je het alleen maar komisch hebt bedoeld (het is op zijn minst tragikomisch). Een kanarie is voor mij het archetype van de armtierige eenzaamheid. Vaak hebben oude verlaten mensen in de stad alleen nog een kanarie om mee te praten. Daarom vind ik het beeld van die dode kanarie juist heel sterk (hij doet me natuurlijk ook aan de mijngangen denken waar de kompels kanaries gebruiken om mijngas te detecteren). Als de kanarie er eindelijk ligt is er echt niks meer om voor te leven. Bah... waarom zit ik hier jou tekst uit te leggen, dat past eigenlijk helemaal niet. Mooi ingetogen verhaal zal ik dus maar besluiten.
Ryn, het is een triest verhaal, verwoord in een brief, geschreven vlak voor haar dood. Geen wonder dat je daar niet opgewonden door raakt. Ik kende de functie van een kanarie in vroegere mijngangen, lang voordat de gasdetectiemeter zijn intrede deed. Die rol heb ik hem hier ook laten vervullen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ik hoop dat je me niet verkeerd begrepen hebt he. Ik vond je tekst heel mooi... maar meestal schrijf je stukjes die bruisen van dwarse humor met heel opwindende woordspelingen en gedachtenwissels erin. Dit stukje heeft een heel erg ingetogen emotie en glijdt in een serene sfeer naar het graf. Alleen de kanarie vormt als het ware een geel knipperlicht. Die kalme rustige en weemoedige sfeer was ik nog niet van je gewoon. Vergeef me als ik niet duidelijk was.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Ik hoop dat je me niet verkeerd begrepen hebt he. Ik vond je tekst heel mooi... maar meestal schrijf je stukjes die bruisen van dwarse humor met heel opwindende woordspelingen en gedachtenwissels erin. Dit stukje heeft een heel erg ingetogen emotie en glijdt in een serene sfeer naar het graf. Alleen de kanarie vormt als het ware een geel knipperlicht. Die kalme rustige en weemoedige sfeer was ik nog niet van je gewoon. Vergeef me als ik niet duidelijk was.
Ryn, wees niet bevreesd, ik had je niet verkeerd begrepen. Alleen, een grap en een grol, waarvan ik me graag bedien, kon ik tot mijn spijt niet in dit verhaal verwerken. Marieke had haar gevoel voor humor jaren geleden al begraven. Nu was ze zelf aan de beurt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik geloof dat dit met recht het meest sentimentele kerstverhaal is dat Marieke serieus over het Pietje praat, terwijl die van z'n stokje gaat, is intens triest

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjezus, wil je ons aan het huilen maken of zo? Wat een in en in triest verhaal. Tot in alle kleine details verdrietig. Wel een mooie verwijzing naar de Jumbo reclame.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meer een ver-assing deze keer dan een verrassing, jouw verhaal. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er op wil zeggen. Triest natuurlijk, opstandig tegen de overmatige toestanden rond kerst, de Jumbo, ook niet onbelangrijk in het geheel. De een werpt zich voor de trein en dan is er vertraging voor de rest van de reizigers vanwege de aanrijding met een persoon. Ik had zo'n vertraging woensdag. Het werd minstens tien keer omgeroepen in twee talen. De ander doet het met CO- dampen en maakt een gaskamer van een caravan. Ik wil niet oordelen. Maar je hebt mij geraakt met je verhaal.Dat wel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik geloof dat dit met recht het meest sentimentele kerstverhaal is dat Marieke serieus over het Pietje praat, terwijl die van z'n stokje gaat, is intens triest
Is dat zo? Ik heb ze nog niet allemaal gelezen. Misschien zit er een verhaal tussen dat nog sentimenteler is. Als ik nog iets meer schrijfruimte had gehad, had ik hp graag op bed willen laten gaan liggen met de kanariepiet tussen haar gevouwen handen in. Qua sentimentaliteit had dat het ook goed gedaan, verwijt ik mezelf. Ik houd niet van sentimentele verhaaltjes schrijven. Bij het lezen van de opdracht viel deze optie ook meteen af. Ik zocht naar een humoristisch verhaal over een kerstdiner, zoals dat van jou. Maar dat wou maar niet lukken. Toen drong zich dit verhaal op. En gehoorzaam als ik ben, heb ik die inspiratie gevolgd. Dank voor je aandacht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel mooi, integer verhaal Dos. Ik vraag me alleen wel af of het zo verstandig is van haar om de brief te schrijven terwijl het gas al aanstaat. Kan ze de brief beter niet van tevoren schrijven? Voor je het weet ben je al bewusteloos terwijl je afscheidsbrief nog helemaal niet af is!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook bij mij kwam het verhaal binnen. Jij hebt het zo geschreven dat ik als lezer de HP kan begrijpen. Het gemis om haar kind, het ergste wat een ouder kan overkomen, lijkt mij. Haar schuldgevoel en dankbaarheid naar haar broer. De kanarie, die ook nog eens van haar dochtertje was, functioneel gebruikt. De briefvorm maakt de lezer zeer betrokken. Inderdaad het meest intens verdrietige kerstverhaal deze week. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjezus, wil je ons aan het huilen maken of zo? Wat een in en in triest verhaal. Tot in alle kleine details verdrietig. Wel een mooie verwijzing naar de Jumbo reclame.
Nee Johanna, dat is in deze donkere dagen voor kerstmis het laatste wat ik beoog, mensen aan het huilen maken. Hoewel een fikse huilbui ook voor ontspanning kan zorgen. Zo, alle ellende even weggehuild. Kunnen we met een vrolijk gemoed aan het kerstfeest beginnen; ieder op zijn eigen manier. Ik was graag met een vrolijk verhaal gekomen, maar het zat er deze keer niet in. Volgende keer beter. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meer een ver-assing deze keer dan een verrassing, jouw verhaal. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er op wil zeggen. Triest natuurlijk, opstandig tegen de overmatige toestanden rond kerst, de Jumbo, ook niet onbelangrijk in het geheel. De een werpt zich voor de trein en dan is er vertraging voor de rest van de reizigers vanwege de aanrijding met een persoon. Ik had zo'n vertraging woensdag. Het werd minstens tien keer omgeroepen in twee talen. De ander doet het met CO- dampen en maakt een gaskamer van een caravan. Ik wil niet oordelen. Maar je hebt mij geraakt met je verhaal.Dat wel.
Maddy, dat moet een heftige ervaring zijn geweest, nogwel van zo dichtbij. Moet veel meer indruk hebben gemaakt dan mijn verhaaltje. Het komt er wel extra bovenop. Sorry. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel mooi, integer verhaal Dos. Ik vraag me alleen wel af of het zo verstandig is van haar om de brief te schrijven terwijl het gas al aanstaat. Kan ze de brief beter niet van tevoren schrijven? Voor je het weet ben je al bewusteloos terwijl je afscheidsbrief nog helemaal niet af is!
In het echt heb je volkomen gelijk, Anne. Maar het betreft hier een verhaal waarbij ik de lezers zo nauw mogelijk probeer te betrekken. Ze moeten de spanning van het naderende einde voelen. Het gedicht had Marieke al eerder geschreven. De begeleidende tekst schreef ze met de gaskranen open. Dat is wel te doen. De zuurstof raakt pas na een tijdje uitgeput. Je ziet en voelt het langzaam aankomen. Jij hebt de spanning van haar aanstaande dood goed aangevoeld. Dank voor je bezorgde reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het echt heb je volkomen gelijk, Anne. Maar het betreft hier een verhaal waarbij ik de lezers zo nauw mogelijk probeer te betrekken. Ze moeten de spanning van het naderende einde voelen. Het gedicht had Marieke al eerder geschreven. De begeleidende tekst schreef ze met de gaskranen open. Dat is wel te doen. De zuurstof raakt pas na een tijdje uitgeput. Je ziet en voelt het langzaam aankomen. Jij hebt de spanning van haar aanstaande dood goed aangevoeld. Dank voor je bezorgde reactie.
Ja, ik snap dat je het spannend wilt houden. Als ze de brief van tevoren had geschreven was het verhaal minder interessant geweest. Dat ze het gedicht al eerder geschreven had maakt het dan weer realistischer.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook bij mij kwam het verhaal binnen. Jij hebt het zo geschreven dat ik als lezer de HP kan begrijpen. Het gemis om haar kind, het ergste wat een ouder kan overkomen, lijkt mij. Haar schuldgevoel en dankbaarheid naar haar broer. De kanarie, die ook nog eens van haar dochtertje was, functioneel gebruikt. De briefvorm maakt de lezer zeer betrokken. Inderdaad het meest intens verdrietige kerstverhaal deze week. :thumbsup:
Marietje, fijn dat je het verhaal gelezen hebt zoals het bedoeld was. Dat is waar ik telkens naar streef, geen ingewikkelde gedachtenkronkels, helder en klaar als bronwater. Soms lukt dat aardig. Dank voor je gewaardeerde reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het echt heb je volkomen gelijk, Anne. Maar het betreft hier een verhaal waarbij ik de lezers zo nauw mogelijk probeer te betrekken. Ze moeten de spanning van het naderende einde voelen. Het gedicht had Marieke al eerder geschreven. De begeleidende tekst schreef ze met de gaskranen open. Dat is wel te doen. De zuurstof raakt pas na een tijdje uitgeput. Je ziet en voelt het langzaam aankomen. Jij hebt de spanning van haar aanstaande dood goed aangevoeld. Dank voor je bezorgde reactie.
Ja, ik snap dat je het spannend wilt houden. Als ze de brief van tevoren had geschreven was het verhaal minder interessant geweest. Dat ze het gedicht al eerder geschreven had maakt het dan weer realistischer.
Dichten in een wolk van CO-gas lijkt me ook moeilijk.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend geschreven. Het gedicht voor op het prentje was niet helemaal mijn genre, maar toch. De droefenis van het gezellig moeten hebben met kerst is voortreffelijk geschreven. Als een zaadje wat zo snel ontkiemd dat positievere oplossingen niet meer gezien kunnen worden.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend geschreven. Het gedicht voor op het prentje was niet helemaal mijn genre, maar toch. De droefenis van het gezellig moeten hebben met kerst is voortreffelijk geschreven. Als een zaadje wat zo snel ontkiemd dat positievere oplossingen niet meer gezien kunnen worden.
Soms kun je al op voorhand gelukkig zijn met een definitieve oplossing. Misschien komt het ooit nog eens zover dat de nazorg van zelfdoding in het verzekeringspakket wordt opgenomen. Geen plezierige gedachte. Dank voor je reactie.