#31 Tandarts

Vijftien minuten niets zeggen en niet bewegen valt niet mee. De beste manier om die tijd door te brengen leek me de wachtkamer van de tandarts. Daar kreeg je genoeg tijd om te na te denken. Ik groette de andere zielenpoten vriendelijk en ging zitten. Dit was de tijd voor spiritualiteit. Ik deed mijn ogen dicht en leunde tegen de harde muur achter de harde bank. Na een paar minuten vroeg de man – naast wie ik was gaan zitten – of het wel goed met me ging. Ik zei geen woord en bleef doodstil zitten. Hij tikte op mijn knie en herhaalde zijn vraag. Het viel niet mee om niet te reageren. Ik vermoedde dat hij dacht dat ik stapelgek was. Niet zo vreemd. Ik was als de dood voor de tandarts. Niet aan denken. Houd je met niets bezig, zei ik streng tegen mezelf. Een tandartsbezoek vond ik een van de ergste dingen in het leven. Volgens mij moest je een gewelddadig karakter hebben om tandarts te willen worden. Martelaars zijn het. Er kwam een vrouw binnen die met een schelle stem iedereen een pijnlijke behandeling wenste. Daar moest ik wel om lachen, maar dat mocht niet. Stil zijn en niet bewegen was de opdracht. De stem kwam links naast me zitten en klaagde over het aantal patiënten dat voor haar was. Ze schopte tegen mijn been en zei: ‘U heeft gelijk dat u de ogen sluit voor de gruwelijke werkelijkheid.’ Door haar penetrante parfumgeur kostte het me moeite om niet tegen haar te zeggen dat ik liever wilde dat ze ergens anders ging zitten. Maar opdracht is opdracht. Toen de tandartsassistente mijn naam noemde, zaten de vijftien minuten erop. Voor het eerst in mijn leven was ik blij dat ik de praktijkruimte van een tandarts binnen kon gaan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Das best een goeie, ik denk dat ik deze opdracht in vervolg altijd als wachtkamer excuus ga nemen. Heb je in de stoel ook nog vijftien zwijgzame minuten voor jezelf genomen? Ik vind het altijd zo verschrikkelijk irritant dat de tandarts (althans, mijn tandarts) altijd een of ander mooi weer gesprekje aangaat. Vervolgens verwacht hij dan ook nog dat ik ga antwoorden terwijl mijn mond wagenwijd open moet blijven staan. Ik denk dat hij dat zelf behoorlijk grappig vind.
20 november 2014 - 10:58

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, wat een heerlijk serpent voer je ten tonele. Zij die de anderen een pijnlijke behandeling wenst. En dan schopt ze je ook nog. Waarom heb je niet teruggeschopt des Tja's? Dat stond toch niet in de opdracht. Men schoppe de ander niet. Je hebt wel guts vertoond in de wachtkamer, dat verwacht ik ook wel van jou. Voor hetzelfde geld had het serpent je een paar tanden uit de mond geslagen. Je tekst ontspant, zelfs na de oefening :nod:
20 november 2014 - 18:27

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat vroeg ik me ook af, Tja. Waarom schopte je niet terug. Dat is toch heel ongewoon dat er patiënten een wachtkamer binnen komen en om zich heen beginnen te schoppen. Ook begrijp ik jullie angst voor een tandarts niet. Een verdoving zit toch ook in het ziekenfondspakket. Mijn tandarts is een mooie vrouw. Om de drie maanden laat ik mijn gebit controleren. Zij heeft het voortdurend warm van de inspanning en is daarom altijd zwaar gedecolleteerd. Ze heeft een gouden piercing door haar navel. Aan haar moest ik denken toen ik je verhaal las. Ik moest ook maar weer eens een afspraak maken.
23 november 2014 - 18:10

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik had ook graag teruggeschopt, Dos, maar dat mocht niet van de opdrachtgeefster. Ik ben altijd heel gehoorzaam.
23 november 2014 - 18:45

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had ook graag teruggeschopt, Dos, maar dat mocht niet van de opdrachtgeefster. Ik ben altijd heel gehoorzaam.
Dit valt me van je tegen, Tja. Ik had je anders ingeschat. Moet ik het beeld dat ik van je heb weer bijstellen. Zo blijf ik aan de gang.
23 november 2014 - 19:06

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg goed gedaan, Tja. Ik zie helemaal voor me hoe jij/ je personage daar zit. De vasthoudendheid (blijven zitten, vooral niet bewegen!) zorgt voor grappige scènes. Het enige dat ik een tikje ongeloofwaardig vind, staat in volgende zin: "Ze schopte tegen mijn been en zei: ‘U heeft gelijk dat u de ogen sluit voor de gruwelijke werkelijkheid.’" Gaat een vreemde echt zo maar tegen je been aan schoppen? Gaat een wildvreemde echt zoiets filosofisch in een tandartsruimte zeggen? Ik mis hier een aanleiding, hoe miniem ook, of een woord dat aanduidt HOE ze tegen je been aan schopt (bv. "voorzichtig" of "aarzelend"). Ik mis een aanleiding, hoe miniem ook, die duidelijk maakt WAAROM die vrouw zoiets zou zeggen. Hier en daar mag je tekst nog wat uitgewerkt worden, maar voor deze opdracht ben je prima geslaagd!
25 november 2014 - 21:19

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ze schopte vinnig, Jo. Maar ik kan heel wat hebben. Mensen kunnen vreemde dingen doen. Ik zou zoiets nooit doen, maar een opdracht brengt je soms op slechte ideeën. Dat heb ik vanavond weer bewezen. Waarom kan ik niet gewoon in een gezelschap zitten zonder raar te doen? Ach, je leest dit niet meer.
26 november 2014 - 2:28