Als het leven steeds nee verkoopt...

Als het leven steeds nee verkoopt………… Ze schuifelde moeizaam door de lawaaierige Ferdinand Bolstraat met in haar rechterhand een blauw plastic tasje van de Lidl, dat mee zwaaide met haar waggelende tred. “Dag Josje, waar ga je naar toe?” vroeg het leven. Ze hield haar pas even in en schoof haar rafelige vilten hoed wat naar achteren en zei: “Goeiedag. Ik ga voedselbankieren bij de voedingsbank naast Albert Heyn”. [Op de glazen pui een blauwe sticker “Klein bedrag, pinnen mag”]. “Ik heb honger, ben ondervoed was eigenlijk nooit doorvoed”, mompelde ze terwijl ze verder waggelde. Bij de voedselbank kwam ze net te laat aan. Het loket ging voor haar neus dicht, maar uiteindelijk werd haar honger toch verzilverd door een vriendelijke vrijwilligster, die met compassie haar plastic tasje van de Lidl vulde met overtollig voedsel van de pinnende eters [ en het leven zei meelevend: “Nee heb je, maar ja kun je krijgen”]. Genoeg proviand voor twee dagen, misschien wel drie. Dit is “menswaardiger”, dan het gegraai in de containers van Humphrey´s. [De schaduwzijde van de consumptiemaatschappij]. Ooit had Josje een fatsoenlijke baan gehad, maar ze raakte overspannen door de moordende druk van scoren, profileren en temporiseren en daarna eindeloos solliciteren. Op al haar brieven kreeg ze steevast NEE. “U past niet in het profiel”. “U heeft te weinig ervaring” en vaak genoeg zelfs geen antwoord. In haar armoedig onderkomentje op drie hoog plofte ze neer op de donkerbruine doorgezakte leren bank, echter zonder haar gevulde Lidl tasje. Vermoeid mompelde ze: “Dat verdorven jongmens op die scooter rukte de tas uit mijn handen”. Weg voedselcadeautjes van de voedselbank. Het wordt weer graaien in de grabbelton van Humphreys. [… en het leven zei: “Nee toch…”.] Kenart

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kenart, sorry, je bent laat. De wekelijkse schrijfopdrachten lopen van woensdag tot woensdag. Geef het nummer ook aan voor de schrijfcoach. Jouw tekst betreft '# 30 - Nee' (waar trouwens geen verdere reactie van een schrijfcoach op is gekomen). We zijn nu bij # 31. Succes!
20 november 2014 - 15:20

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh wat erg. Dat het tasje van de Lidl ook nog gestolen wordt. Ik ben helemaal geen emotioneel type maar dit vind ik echt heel heel erg. En wat ben ik blij dat ik jou stukje nog gelezen heb Chamois. Heel mooi en technisch goed geschreven. Ik kon mij tijdens het lezen zo inleven in de tekst en echt waar... een sterke emotie aan het eind door dat gestolen tasje. Wat een ellendige pech en hoe oneerlijk. Stelen vind ik sowieso altijd al erg oneerlijk, maar stelen van een hulpbehoevende.... Je hebt me geraakt, en dat is toch het doel van een verhaal. Heel goed gedaan hoor.
20 november 2014 - 19:55