Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #26 Verborgen verlangen

Ze neemt een hapje appeltaart. 'Je gaat het echt doen, dat meen je toch niet, hé.' 'Ja, ik heb er lang over nagedacht.' Ze kijkt mij aan en wijst met haar vinger naar haar voorhoofd. Ik lach. 'Echt, ik heb alles geregeld, ben het einde van volgende maand terug.' 'Wanneer ben je dan geslaagd?' Ik doe mijn tas open en wapper met het bewijs. 'Heb je nog meer in petto, dan kan ik mij voorbereiden, Godallemachtig, je bent echt gek dat je dit doet.' Ze slaakt een diepe zucht. 'Wil nog een keer optreden met dans. Dan weet je het alvast.' 'Kijk, dat had ik van je verwacht, maar dit?' 'Tien uur vliegen. En dan staat hij daar.' Ze wil drank. Het wordt haar te veel, zegt ze. Ze kan het niet begrijpen dat ik het echt doe. Ik pak een fles wijn uit het rek. Ze zakt achterover in de stoel, haar handen voor haar gezicht. 'Ik heb dit nooit achter jou gezocht, ik zou het niet durven. Hoe haal je het in je kop, hoe kom je erop?' 'Gewoon, opstappen en wegwezen.' Ik schenk de glazen in. 'Ga je helemaal in het leer?' Ik knik. 'En net voor de onderzoeken weer terug.' 'O ja, dat ook nog. Donderdag toch? L'chaim.' 'Je kan nog achterop!' Ze schudt haar hoofd.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
PetraO dank je. Spring maar achterop, heette dat liedje toch? Henny. Ik had soms ook de neiging, "zegt ze" erachter te zetten maar heb dat niet gedaan. Janp: goed idee, vastberaden verwijderd.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die appeltaart kan ik niet plaatsen. Of is dat een bliksemafleider om de lezers te laten smullen, Maddy? :) Zeurtje: teveel >> te veel (twee woorden)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lijk hier wel de domste, Maddy. 'Tien uur vliegen. En dan staat hij daar'. Waar naar toe en wie staat daar? Welke onderzoeken, waartoe? In het leer? Gaat ze skydiven? Dan zou ik wel mee willen doen. Of gaat ze een lange motorrit maken in haar eentje? (Nee, dat is weer strijdig met tien uur vliegen) Is dat haar laatste grote wens? Bang voor het resultaat van het onderzoek? Na enkele reacties van anderen of van jou, kom ik er wel achter.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, je bent dichterbij dan je denkt. In al je vragen zit het antwoord al opgesloten. Je hebt slechts een kronkel in je gedachten, excusez le mot.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog leest heerlijk natuurlijk weg en geeft mij een mooi beeld van de dame die nu eindelijk voor zichzelf kiest, maar ook mij zijn aan het eind haar plannen niet helemaal duidelijk. Misschien heeft ze er wel heel veel ...?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangenaam stukje om te lezen, ik snapte die appeltaart en dat optreden met dans niet helemaal (eigenlijk helemaal niet) en wat is er verboden aan om op een motor te toeren?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad schrijvenmaar, ze heeft veel verboden /verborgen verlangens. Dank je wel voor je reactie. Dana: de appeltaart refereert naar opdracht #25, waar de HP uitlegt waarom ze verboden verlangens heeft en inderdaad, door de omstandigheden heeft ze een lijst.( weer optreden met dans is er ook een) Gaat het in de opdracht er niet om, het verborgen/ verboden verlangen te beschrijven? Het -Show don't tell- principe te oefenen in een dialoog? Hoe of wat de een of de ander daarvan vindt is mijns inziens niet zo belangrijk. Het gaat om het beschrijven. Dank je voor je reactie, Dana.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wellicht had ik het beter begrepen wanneer je boven je verhaal een linkje had geplaatst naar je voorgaande. Natuurlijk gaat het er niet om wat ik er van vind, maar het gaat erom het begrijpelijk te maken wat er wordt geschreven. Dank je voor je toelichting

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je HP er even tussenuit gaat en gaat rondtoeren op haar motor. Ik snap alleen niet waarom ze dan met het vliegtuig naar de motor toe moet. En de onderzoeken kan ik ook niet goed plaatsen. Mooi dialoog maddburg, voor mij is het duidelijk wie wat zegt. Het komt heel natuurlijk over. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn vervolg op je vorige stukje Maddbrug! Bij mij viel het kwartje ook pas na lezing van voorgaande reacties en opdracht #25. Hoe dan ook, ze gaat het DOEN! In leer, dus ik neem aan dat het papiertje waarmee ze zwaait haar net verworven motorrijbewijs is (?). En dat de "hij" die na 10 uur vliegen op haar staat te wachten, een prachtige glimmende motor is? (Of zijn er nog meer verborgen verlangens waarvan wij moeten weten??) ;) Ik zou zelf een witregel doen voor de zin [Ze wil drank. Het wordt haar teveel, zegt ze.] Dan is het wat duidelijker dat de dialoog daar even onderbroken wordt en is de overgang wat vloeiender . Maar dat is persoonlijk.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
# Zou ze misschien haar vliegbewijs hebben gehaald en zelf in zo'n ouderwetse vliegtuig- vandaar in leer- naar haar grote liefde vliegen. Hij zal wel met grote ogen staan te kijken als hij ziet dat zij zelf de piloot van het vliegtuigje is. Of is mijn fantasie weer eens groter dan mijn verstand. Mooi geschreven dialoog trouwens.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie dialoog en leuk vervolg op je vorige stukje, Maddbrug. Hoewel het voor mij ook - in eerste lezing - niet helemaal duidelijk was (waar ik overigens nooit een probleem mee heb) ging de horizon helemaal open na het herlezen van je vorige stukje. Gevoelig thema ook. Kiezen voor jezelf doe je vaak veel te laat, als het mes je al op de keel staat, of de tijd grotendeels verstreken is, althans dat gevoel lees ik toch wel in je dialoog. En bedankt dat je mij Heleen van Royen hebt aangereikt. Ik heb die wel even moeten googelen maar mijn leven is nu zoveel rijker :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dana, dank je voor je antwoord. Misschien had ik daar goed aan gedaan. Anne; Dank je voor je reactie. Het vliegtuig is nodig om naar de bestemming te komen, haar onderzoeken (nacontrole) maken haar keuze om haar verborgen verlangen te realiseren nog sterker. Schrijven geluk; geweldig idee, ook om op de lijst te zetten van verborgen verlangen. Ik moest er erg om lachen, dank je wel. Rynlandt: haha, leuke opmerking over Heleen van Rooyen. Je verwoordt exact hoe de HP zich voelt. Dank je wel!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog lijkt heel echt. Kan me zo voorstellen dat een goede vriendin of zus dat zou zeggen. Ik moest ook even zoeken naar het verlangen, maar dat ze iets spannends en belangrijks gaat doen dat is zeker duidelijk!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fatamorgano, dank je wel voor de uitgebreidereactie; ik zal de witregel toepassen, goed punt. Vervoortk: goed gezien , ik heb met dat idee de dialoog geschreven.Dank je wel!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, goed om te lezen dat ze voor zichzelf kiest. Weg bij die appeltaarten. Ik ga ook uit van een motortocht. De dialoog loopt mooi en is aangenaam om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddy; als vermoedelijke hekkensluiter en na ook de reacties te hebben gelezen, kan ik je bevestigen :nod: dat de hp in het leer in Amerika belandt waar een motor op haar wacht waarmee zij dwars door het land gaat trekken. Ik vermoed dat hp een kwalijke operatie wacht bij terugkomst, reden temeer volledig uit de band te springen. Je dialoog heeft een hoog natuurlijk gehalte. Laat de hp niet op haar plaat gaan daar.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zet hem op, wilde Maddy. Ik ga niet achterop. Je bent een beginneling. Levensgevaarlijk. Maar tien uur vliegen? Ach, als ze er zin in heeft. Het is bijna niet te doen om alle opdrachten te lezen. Daarom ga ik ook nooit terug naar een vorige opdracht. Het antwoord op 'Hoe kom je erop?' vind ik heel grappig. hé.' - hè?'

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven madbrug. Als je, zoals ik nu, laat bent met een reactie, is soms alles al gezegd en rest mij alleen een groot compliment te geven. Soms ook niet. Ik heb wat hulp nodig bij "ben het einde van volgende maand terug" in de eerste alinea en "O ja, dat ook nog. Donderdag toch?" in de tweede. Maar het is al laat dus misschien lees ik het verkeerd. Wanneer komt ze nou terug? Dat grote compliment krijg je toch, hoor!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@bartsnel, het is nooit te laat om een reactie te geven, zeker niet als het om een compliment gaat. Mijn dank is groot. De HP vliegt naar America om in the Rocky Mountains op een Harley Davidson te rijden. Ze heeft haar motorrijbewijs gehaald zonder dat iemand daar van op de hoogte was. Verboden verlangen omdat haar manier van leven(#25) en de omgeving haar duidelijk liet merken dat ze deze onderneming niet in haar hoofd moest halen. Op de planken haar dansoptreden werd goedgekeurd maar dit niet. Uiteindelijk kiest ze voor haar zelf en door een ziekte wordt haar beslissing om het verboden verlangen uit te voeren nog groter. Ze moet wel op tijd terug zijn voor de terugkomende onderzoeken op een donderdag aan het einde van de volgende maand. Dat was een herinnering van de andere persoon en het feit dat de realiteit altijd meereist waar je ook naar toe gaat. @Tja, dank je. Route 66 is ook prachtig om te doen. Je huurt je motor en de vrijheid stroomt door je lijf. Geweldig toch? @Henny, dank je wel voor de tip. Op naar de volgende opdracht.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De toevoeging 'zegt ze/hij' leest als een leesteken. Liever een keer te veel gebruiken dan te weinig.
Interessant. Zie jij "zegt ze/hij" niet als een inbreuk van de schrijver dan?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie vertelt? Ik heb het Vertelperspectief uit Wikipedia wederom nagelezen. Jan Brokken heeft in zijn boek "De wil en de weg" op blz.88 over de dialoog geschreven. Ook nagelezen. Allemaal voor 250 woorden. Het blijft een moeilijk onderwerp waar ik graag aan zou willen werken. Het is niet eenvoudig. Deze dialoog schrijf ik vanuit het ik- perspectief. Ik stel mij voor dat ik tegenover mijn vriendin zit. Dan volgt de vraag, aan wie vertel ik het verhaal? Aan de lezer. Vandaar dat ik " zegt ze" heb gebruikt, als mijmering, een gedachte van de ik -figuur. Om uit te sluiten of ik het terecht heb neergezet, vraag ik mij of ik het kunnen weglaten. Inbreuk? Ja is het antwoord. Vertelperspectief, een onderwerp op zich. Interessant om eens in te zetten bij een opdracht. Dank je, Leonardo.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stel me je HP volledig voor, natuurlijk naar mijn eigen fantasie. Chapeau dat je zo'n beelden bij mij kan oproepen met zo weinig woorden. Door jou heb ik opeens ook weer door, dat er dialect in mijn schrijfsels is geslopen. Zij wil is correct, zij wilt niet. Afgang!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurgetrouw gesprek tussen 2 dames die veel om elkaar geven en elkaar al lang kennen. Het kunnen 2 zussen of 2 vriendinnen zijn. De onderzoeken geven mij de reden waarom de HP de andere vrouw juist nu perplex laat staan. Knap gedaan! :thumbsup: