12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Opdracht #26 Verborgen verlangen

16 oktober 2014 - 18:10
Ze neemt een hapje appeltaart. 'Je gaat het echt doen, dat meen je toch niet, hé.' 'Ja, ik heb er lang over nagedacht.' Ze kijkt mij aan en wijst met haar vinger naar haar voorhoofd. Ik lach. 'Echt, ik heb alles geregeld, ben het einde van volgende maand terug.' 'Wanneer ben je dan geslaagd?' Ik doe mijn tas open en wapper met het bewijs. 'Heb je nog meer in petto, dan kan ik mij voorbereiden, Godallemachtig, je bent echt gek dat je dit doet.' Ze slaakt een diepe zucht. 'Wil nog een keer optreden met dans. Dan weet je het alvast.' 'Kijk, dat had ik van je verwacht, maar dit?' 'Tien uur vliegen. En dan staat hij daar.' Ze wil drank. Het wordt haar te veel, zegt ze. Ze kan het niet begrijpen dat ik het echt doe. Ik pak een fles wijn uit het rek. Ze zakt achterover in de stoel, haar handen voor haar gezicht. 'Ik heb dit nooit achter jou gezocht, ik zou het niet durven. Hoe haal je het in je kop, hoe kom je erop?' 'Gewoon, opstappen en wegwezen.' Ik schenk de glazen in. 'Ga je helemaal in het leer?' Ik knik. 'En net voor de onderzoeken weer terug.' 'O ja, dat ook nog. Donderdag toch? L'chaim.' 'Je kan nog achterop!' Ze schudt haar hoofd.

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
20 oktober 2014 - 22:22
De toevoeging 'zegt ze/hij' leest als een leesteken. Liever een keer te veel gebruiken dan te weinig.
Interessant. Zie jij "zegt ze/hij" niet als een inbreuk van de schrijver dan?
Op het moment dat de lezer moet nadenken wie wat zegt, heb je een grotere breuk. Op dat moment neem ik als lezer afstand van het verhaal, ik leef en voel niet meer mee, maar denk over de teskt na. Dat wil je het liefst vermijden. Dan maar liever een kleine inbreuk (al is het in deze tekst wel een stijlbreuk, ben ik bang) die nauwelijks opvalt dan een lezer die na gaat denken. Maar je hebt gelijk, liever blijkt het gewoon uit de tekst zelf, dat is het mooist.

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 oktober 2014 - 2:09
Bedankt voor het aanbod, Maddbrug, maar het lijkt me verstandiger om thuis te blijven. Tuurlijk is het lekker om door Amerika te racen.