Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #25 – Verboden Verlangen / Altijd weer Chili

Altijd weer Chili De tribunes zijn half gevuld met lotgenoten en zij die daartoe worden gemaakt, door hen. Ik fluisterde het ooit, dat ik vrij wilde zijn. Dat ik zelf wilde kiezen wie aan het roer zou staan. Iemand voor wiens oren het niet bestemd was, zal het gehoord hebben. Ik fluisterde het waarschijnlijk iets te hard. Er zitten hier mensen; mannen en vrouwen, zelfs kinderen, die het hardop riepen. Er zitten er ook die alleen luisterden. Kun je je dat voorstellen? Dat alleen het luisteren je schuldig maakt? Er zitten er hier ook die woorden schreven, die woorden drukten, die het gedrukte verspreidden en die woorden op muren kalkten. De man die naast me zat, werd weggevoerd. Naar beneden. Ik heb met hem gepraat. Hij wist niet waar het over ging, waarom hij hier zat. Hij luisterde nooit, kon niet lezen, laat staan schrijven, maar kwam uit een dorp waar veel gefluisterd werd. Dat was zijn misdaad. Ik heb het hem uitgelegd, dat er mensen zijn die fluisteren over vrijheid, die daar naar verlangen en dat dat verboden is. Ik zei dat hij moest ontkennen. Hij vroeg me wat hij moest ontkennen. Ik zei: 'Alles, vooral jezelf.' Zelfs hem hebben ze...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petje af, Woodpecker! Ik kan niets vinden om over te zeuren, en geloof me, ik heb gezocht! :) Ik wordt ongepast blij met deze originele invulling.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geëngageerd, goed geschreven verhaal, Woodpecker. :thumbsup: Helaas een verhaal van alle tijden. Niet uit te roeien. Overal steken ze de kop weer op en ondergaan de - vaak onschuldige - slachtoffers de meest vreselijke straffen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Dank je! Ik had net voor plaatsing nog een grammaticaal foutje weggewerkt. Sorry :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Dank je. Klopt. Het herhaalt zich telkens weer. Vaak onder de vale vlag van religie.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Dank je. Gelukkig zette je geen : 8)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige tekst, Woodpecker. Gaat het over Chili onder de generaals? Deze tekst is zo universeel, dat je de landnaam ook zou kunnen weglaten, misschien nog wel krachtiger.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een indrukwekkende monoloog. Volgens mij werd het hierboven al een keer gezegd, het is universeel. Van toepassing op zoveel situaties in verschillende gebieden. Knap gedaan.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ostinato, Dank je! Ik ben het met je eens dat de titel krachtiger zou zijn zonder landnaam. Maar ik heb Chili toegevoegd, om de tribunes te duiden, dat er mensen gevangen zitten in een stadion.. Ik was er niet zeker van of dat anders uit de verf zou komen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Kort en krachtig verhaal. Om het in 'Newspeak' te zeggen: 'Freedom is slavery' (quote van Orwell) Helaas steeds meer werkelijkheid.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beklemmend. Kippenvel. En helaas ook op veel plaatsen heel erg de realiteit. Een verrassende invulling van de opdracht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je Woodpecker dat stadia over de hele wereld dienen om gevangen te zetten en uit te moorden. In Kinshasa kwam ik in het 'Stade des Martyrs'. De laatste zin 'Zelfs hem hebben ze ...' hoeft niet van mij. Het is gevoelsmatig; zonder vind ik een krachtiger afsluiting. Prachtig fluisterstukje.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Dank je.
Weet je Woodpecker dat stadia over de hele wereld dienen om gevangen te zetten en uit te moorden.
Ja, tussen 9 en 5 word ik geacht meer dan kranten te lezen. De laatste zin. Ik vind hem essentieel, vanwege het 'Zelfs hem'.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven. Het gaat over Chili maar de situatie is universeel. Vooral de onmacht van de gevangenen is treffend verbeeld.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat kan ik nog zeggen? Prachtig, prachtig, prachtig! Ben het helemaal met Henny eens, lees #18 schitterend! Hey Bart, komt hij toch nog totaal onverwacht uit die verre hoek van het internet om ons een lesje te leren, niet :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, Dank je! Ik ben trouwens totaal ongeschikt voor het onderwijs :) Was net uit dat hoekje ook bezig om een reactie op jouw stukje te geven. Kruispost noemen ze dat.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik maar denken bij het zien van de titel dat het ging om de wedstrijd tegen het Nederlands elftal of iemand die graag Chili eet... Zat ik even goed mis. indrukwekkend verhaal!