Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#24 - Opvuldialoog

Ik sta voor het gebouw waar de bijeenkomst van de AA wordt gehouden. Enerzijds voel ik mezelf trots. Eindelijk ben ik hier, klaar om te stoppen. Tijd om mijn leven op orde te brengen. Anderzijds ben ik doodsbang. Stel dat er mensen zijn die ik ken? Stel dat mijn kinderen op het schoolplein te horen krijgen wat mama op dinsdagavond in de stad doet? Nadat ik nog een sigaretje heb gerookt loop ik naar binnen. Voor ik de kans krijg om mijn jas op te hangen staat Anita voor me.Op haar borst prijkt een kaartje met 'Vrijwilligster'. ‘Hé, wat leuk dat ik jou hier tref.’ Ik doe net alsof ik volledig verdiept ben ik de schoonheid van het portret van het huilende jongetje aan de muur achter haar. Shit, ze blijft staan. Volgens mij geniet ze van de situatie. ‘Inderdaad. Bijzonder.’ Wat moet ze nu wel niet denken. Erger nog, wat gaat ze nu rondvertellen. De enige zichtbare uitgang is de deur waardoor ik binnen kwam lopen. ‘Tijd niet gesproken. Hoe is het ermee?’ ‘Ik moet helaas weg.’ Snel draai ik me om en begin richting de deur te lopen. Weg uit dit gebouw. Anita begint me na te roepen.‘Wat jammer! Ik had graag nog even bijgekletst.’ Ik dwing mezelf nog iets terug te roepen. ‘Lijkt me leuk! Ik bel je wel.’ Teleurgesteld stap ik op mijn fiets. Waarom lukt het me niet? Hoe kan ik in hemelsnaam mijn aanwezigheid bij de AA verklaren? Waarom heb ik gezegd dat ik haar nog zou bellen? In mijn gedachte hoor ik Anita praten met de ouders van klasgenoten van mijn kinderen: Weet je waar ik de moeder van Imme en Ryan zag? Niet gek dat haar man ervandoor is gegaan met zijn secretaresse. Onderweg naar huis besluit ik even te stoppen bij een cafeetje. Ik kan best nog paar biertjes drinken. Het is heus niet erg. Volgende week ga ik naar een bijeenkomst in een andere stad.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna Jij bent een van die schrijfsters waar het plezier vanaf spat en ook in dit verhaal krijg je het voor elkaar. Als ik ooit chagrijnig ben, pak ik een verhaaltje van jou erbij! Je hebt de opdracht m.i. heel goed ingevuld en ik moet diep gaan om nog wat op te merken. Idee achter deze oefening is dat je iemands praten kleur kan geven door context, sfeer, gedachten. Je doet dat hier slim door je hp als zenuwachtig te betitelen. Maar ... je benoemt het direct (TELL). De eerste paragraaf kan best zonder direct "zenuwachtig" te gebruiken. ‘Hé, wat leuk dat ik jou hier tref.’ >>Voor dat ik de kans krijg om mijn jas op te hangen hoor ik dat mijn angst niet voor niets was.<< is een zin die uitlegt en mij uit het verhaal haalt. Je kunt hem zonder informatieverlies verbinden met de volgend, bijv: Voordat ik de kans krijg om mijn jas op te hangen, staat Anita voor me. Op haar borst prijkt een een kaartje met 'Vrijwilliger'. ‘Inderdaad.' Ik slik en friemel wat met mijn sleutelbos. 'Bijzonder.’ ["Ik slik en friemel wat met mijn sleutelbos" (of zoiets) heb ik tussengevoegd als vertragend mechanisme. In haar gemoedstoestand is ze even van haar a propos, denk ik]. Ook "Het is niet beleefd om niets terug te zeggen" is uitleg. Als je deze zin zou schrappen, is de situatie dan niet duidelijk? Taalzeurtjes: een paar kleinigheden, met name ontbrekende vraagtekens.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, Dank voor jouw reactie. Heb een aantal dingen gewijzigd. De kans is groot dat het verhaal in de loop van de week verder wordt aangepast. Helaas roept de salarisadministratie mij :(

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel geinig verteld. Ik heb het verhaaltje gelezen zonder op details te letten. In ieder geval zijn ze mij niet zo opgevallen als bij Leonardo. Misschien heeft hij gelijk, maar ik vind het allemaal leuk bij het verhaal passen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel geinig verteld. Ik heb het verhaaltje gelezen zonder op details te letten. In ieder geval zijn ze mij niet zo opgevallen als bij Leonardo. Misschien heeft hij gelijk, maar ik vind het allemaal leuk bij het verhaal passen.
Jules, ik lees als een schrijver, niet als een lezer. Mijn drijfveer is altijd dat het volgende verhaal van de schrijver beter is. Bij Johanna zie ik dat in ieder geval en dat stimuleert me om op nog meer slakken zout te leggen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Johanna, De sfeer van de genante ervaring heb je heel mooi weergegeven. Je krijgt als lezer de schaamte van je HP heel mooi mee. De pijnlijke wending aan het eind is ook heel erg logisch na hetgeen is misgelopen en daardoor is het dubbel jammer dat ze weer aan de drank gaat. Ik denk dat je verhaal het sociale mechanisme rond drankproblemen ook heel mooi weergeeft. Je hebt dat in zo'n kort stukje heel mooi beschreven naar mijn gevoel. En ja ... zorg maar goed voor de salaris-administratie want een HP aan de drank is behoorlijk duur hoor :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees, blijkbaar, een herziene versie. Die bevalt me prima. Mooie reactie van W Rijnlandt. Daar heb ik niks aan toe te voegen. Nou ja, goed. Proost :D

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk. Dat wordt natuurlijk nooit wat met die AA. Na de volgende bijeenkomst in die andere stad gaat ze weer de kroeg in.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, Dank voor jouw reactie. Zelf ben ik ook niet altijd een al te gedetailleerde lezer. Bij mij resulteert dat volgens mij in het feit dat ik bijna alles graag lees. @Leonardo, Jouw feedback helpt. Je brengt het doorgaans op de juiste manier. Meestal krijg ik zin om nog eens verder te kijken naar aanleiding van jouw reacties. Gratis schrijfles. Dat is vrij uniek. Dus daarvoor dank. @Conny, Dank je. Het ongemak was de bedoeling. Dus gelukkig is het gelukt :) @Richard, Jij mag niet in de buurt van mijn HP komen. Ze is al aan lager wal geraakt. Proost in ieder geval :) @Rynlandt, Dank je. Ik voel me gecomplimenteerd. Wat ik wilde laten overkomen in dit verhaal is gelukt. Zoals jij het mooi omschrijft, het sociale mechanisme rond drankproblemen. Helaas worden salarisadministraties niet beter van drank :) @Woodpecker, Jij ook proost. En ook bedankt voor de reactie op de reactie van Rynlandt :) @Petra O, Vermoedelijk heb je gelijk...

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zal ik de spuit twaalf wel zijn. Geweldig deze, heel sterk, om op zo'n manier voor je zwakte uit te komen

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spuit 13 meldt zich ook. Goed gedaan, Johanna! Sfeervol, beklemmend en bevrijdend. Met humor. En dat allemaal in 300 woorden. Wel het OV nemen naar die andere stad, zomaar een adviesje.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pijnlijk -het einde nog meer dan de dialoog, waarin je de schaamte van de hp voelt- die (waarschijnlijk immer) terugkerende mislukking het ware probleem op te lossen. En toch leuk om te lezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaalidee, alleen vind ik het nu nog ietsje teveel vertellend. Wel mooi tempo. En ik vind dat je het dialoog iets beter in het verhaal kunt verwerken. Nu vraag ik me af of er een stijlbreuk is, want ik heb het gevoel blok A, blok B (het dialoog) en het vervolg van A te lezen, en dat de scheiding tussen deze drie te gemarkeerd is. Ik zou - heel kort - doorgaan met stijl A in het dialoog. Bartsnel heeft dit mooi gedaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile dat klopt. Ik wil de dialoog nog iets aanpassen. Kwam er gisteren niet meer van. Dus in de loop van de week komt er wellicht nog verandering in het verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@bart, Dana, Maddbrug en Schrijvenmaar, Bedankt voor jullie positieve reacties. Ik denk dat HP het openbaar vervoer weet te vinden. Een alcoholiste met vlagen van verstandszuiverheid, dat is ze.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, zoals Leonardo ook opmerkt, ben jij een blije en enthousiaste schrijfster. De typetjes en omstandigheden die jij neerzet, komen direct uit de praktijk van iedere dag. En beklijven daardoor omdat ze dicht bij de lezer staan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili. Gezien ik doorgaans probeer te schrijven over menselijke zaken, vind ik jouw reactie een mooi compliment.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal uit het leven gegrepen. Ik heb stante pede besloten om nooit meer te drinken. Proost! Ik ben het eens met voorgaande reacties. Met een beetje inschikkelijkheid passen er veertien in een dozijn.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog riep bij mij in eerste instantie, ook 'schaamte' op. Dat heb jij goed weergegeven zonder het te benoemen. Zoals @Odile al zegt is het verhaal op te delen in 3 stukken: voorwoord (uitleg), de dialoog en het nawoord (uitleg). Ik ben benieuwd wat er gebeurd als jij dit door elkaar husselt. Weer graag gelezen! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Marietje. Ik denk niet dat er deze week nog een husseling gaat plaatsvinden. Er moet kermis gevierd worden. De AA komt volgende week wel weer :-)