Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht#22 Barre tijden

Barre tijden Stapvoets rijd jij door de winkelstraat zonder enig idee te hebben welke geraas je teweegbrengt onder het winkelend publiek. Wie kent jou niet? Vanzelfsprekend stal je het vervoermiddel voor de etalage van het warenhuis. De klantenteller bij de deur slaat op hol door het aantal bezoekers na jou. Automatisch wuif je vriendelijk rond. Jij bent hier op deze nazomerse dag in september, omdat je last hebt van personeelsgebrek. Het is moeilijk om aan loyaal, soepel en uitbundig personeel te komen. Jarenlang had jij voldoende zwarte makkers, natuurlijk wit uitbetaald. Toen gingen ze door het vuur voor je, tegenwoordig krijg jij de zak. Ben jij dan toch passé? Om de traditie voort te kunnen zetten heb je besloten het werk zelf te doen. Jij bent te oud voor nog een carrière switch. Met opgetrokken wenkbrauwen sta je stil voor een schap gevuld met december lekkers. Nu al? Jij voelt je welkom erdoor. Verderop pak je een roetzwarte tas uit een rek. Over de bril heen gluur je op het prijskaartje. Je slikt. Dat is geen Hollandse eenheidsprijs: te duur! Korting zit er hier niet meer in. Via de media heb je begrepen dat je zelfs hier ter discussie staat. Resoluut zet je de tas terug. Jammer, jij had een Nederlands bedrijf de omzet graag gegund. Het geroezemoes maakt je onrustig. Je voelt de afkeuring groeien. Internetshoppen wordt steeds aantrekkelijker. Je strijkt over jouw baard en lacht. Het personeelsgebrek lost je dan meteen op door het aan huis te laten bezorgen op jouw verjaardag! Daarmee sponsor je een ander Nederlands bedrijf, de TNT zal je zeer dankbaar zijn. Jij tilt jouw lange, rode jurk op en trekt een sprintje naar de uitgang, waar Amerigo braaf staat te wachten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme, arme Sint. Hoe kom je er op? Hij krijgt toch nieuwe vrienden in alle kleuren van de regenboog. Laat die ouwe het maar eens even rustig aan doen. Grappig verhaal :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kom je erop, inderdaad! (Ik hoop toch niet dat de Sint het echt via internet gaat oplossen -al moet ik ze al jaren missen wegens verblijf in het buitenland, op een dag hoop ik mijn kinderen de Echte Zwarte Pieten te kunnen laten ontmoeten. :) ) In de tweede helft lees ik wel erg veel 'jouw'. Ik zou er een paar vervangen door 'je' (of door eromheen te kletsen, misschien). Verder zitten er wat kleine spel-/typ-/taalfoutjes in, maar die zie je vast zelf als je weer uitgeslapen bent. ;)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sint in september, daar denk je niet gauw aan, origineel bedacht. Gedurende je verhaal verwijs je wel vaak naar de sint, wat volgens mij niet echt nodig is. Het zou jammer zijn als deze mooie traditie verloren gaat. Wat zou er zijn gebeurd als Sint zwart was en pieten wit?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel stukje, Marietje en ik ben dat ik mijn eerste ingeving bij 'rode jurk' (over Sinterklaas schrijven) heb laten varen. Wel eens met schrijvenmaar wat betreft het gebruik van 'jouw'.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap dat je zo in de tweede persoon weet te vertellen. Hoewel ik me totaal niet kan identificeren met Sinterklaas, erger ik me er niet aan. Goed gedaan.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee Marietje, maar ik moet je wel even op de vingers tikken: Sinterklaas draagt geen jurk :\\ Leuke moderne goedheiligman die duidelijk ook last heeft van de crisis. En daar bovenop de racisme-discussie. Origineel, actueel en duidelijk.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Iedereen- Hartelijk bedankt voor jullie reacties! (I.v.m. zeer drukke werkweek snel een algemene reactie.) Ik heb het stukje verfijnd en daarom iets aangepast. Ik ben benieuwd wanneer het kwartje viel dat de HP Sinterklaas is?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het stapvoets rijden eigenlijk al. Dit komt met name ook door de opdracht waarin rode jurk en winkel moest voorkomen. Toen begon ik eigenlijk al te glimlachen en dacht ik arme oude Sint. Met die zwarte makkers (gewaagde keuze trouwens) wist ik het meer dan 100 procent zeker.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bij "geraas". Als ik geraas lees zijn er meestal makkers in het spel en dient er gestaakt te worden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij 'Stapvoets rijd jij' dacht ik aan politie te paard of sinterklaas. Bij geraas wist ik zeker dat het de sint was. Ik vind het goed dat die ouwe makker op de schop gaat. Ook zijn oubollige liedjes uit 1850 mogen aangepast worden. Welk kind weet wat een roe is? Die grofstof schijtende schimmel mag op stal blijven en vervangen worden door een witte, fijnstof spuiende quad of een elektrische segway. Zijn jurk moet wel rood blijven en zijn mantel van leer. Zijn mijter is tevens een helm en er moet minstens een tattoo duidelijk zichtbaar zijn. De sint dient een opvoedende, toekomstgerichte functie te hebben. Als hij nog zo vitaal is om een sprintje te trekken, moet hij deze eigentijdse omslag ook kunnen maken.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoezo? Ging dit over Sinterklaas? Grapje hoor :) Dit is heel leuk en origineel bedacht. Mooi gedaan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het begin vond ik wat moeilijk te bevatten, maar geleidelijkaan viel het kwartje. Knap gedaan, Marietje, hoe je de huidige verwarring over het Sinterklaasfeest hebt neergezet, zonder zijn naam te noemen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over Sinterklaas....Leuk. Hij zou zijn wervingsbeleid wat kunnen aanpassen natuurlijk. Jammer dat ook de Hema hem geen korting meer geeft.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje, de complimenten, wat leuk bedacht! Qua sfeer en gevoel goed ingeleefd, helemaal goed! :thumbsup: