Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkese schrijfopdracht #12 - gebaren

Achttien minuten later zie ik de zwarte Jaguar XF zachtjes de oprit oprollen. Als ik de voordeur behoedzaam open, gooit hij net de kofferbak dicht waaruit hij zojuist de kleine schildersezel en een smalle houten kist heeft gepakt. Zijn ogen verraden, de gevel verkennend, een groeiend wantrouwend misnoegen. Waarschijnlijk ziet hij de scheuren in het pleisterwerk als de voorbode van een potentiële wanbetaler. Terughoudend stapt hij op me af, steekt zijn hand uit en noemt vragend mijn achternaam. Ik zie de stille hoop dat ik antwoord met: 'Nee, Pieterse. Hoezo?' In plaats daarvan omklem ik zijn hand en trek hem al half naar binnen. 'Welkom, meneer Van Rijn.' 'Zeg maar Rembrandt,' klinkt het zuur.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hp trekt de (portret?)schilder naar binnen, zijn huis in. Hij merkt de achterdocht bij de schilder op, en daardoor niet geremd, wil hij de man zo snel mogelijk aan het werk zetten. Alsof hij een beetje spot met de kennelijk succesvolle kunstschilder (Jag). Hij is in ieder geval bepaald niet onder de indruk. Maakt me nieuwsgierig, deze hp.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker: Achttien minuten na wat? Wil jij een gebaar beschrijven dat de te portretteren man de kunstschilder zo gek heeft gekregen te komen met Jag en al?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
: Achttien minuten na wat?
Nadat hij weer eens verveeld gaapte.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze opdrachtgever maakt het bont met het naar binnen trekken van de kunstschilder die geheel tegen mijn gevoel in in een jaguar rijdt. Waarom zou hij zich dan druk maken om betaling? Tegenstrijdig en dus intrigerend.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenstrijdig en dus intrigerend.
Dan adviseer ik je ter verheldering een bezoek aan een sterrenrestaurant. Parkeerplaats vol met dure bolides. Nergens wordt de rekening zo nauwkeurig bestudeerd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Of zijn het de ogen die het misgenoegen verraden? Ik bedoel, een kunstschilder naar binnen trekken is merkwaardig, maar echt een specifiek gebaar? De HP is waarschijnlijk wat je noemt 'Oud geld'. Eigenlijk zou ik liever nog verder lezen. Ben wel nieuwsgierig naar de kunstschilder en zijn dure auto.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals bij Herman Koch, twee Personen in een verhaal met dezelfde naam? Een echte kunstschilder in zo'n auto lijkt mij nu, crisis in de galerie, onmogelijk. Een vervalser?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenstrijdig en dus intrigerend.
Dan adviseer ik je ter verheldering een bezoek aan een sterrenrestaurant. Parkeerplaats vol met dure bolides. Nergens wordt de rekening zo nauwkeurig bestudeerd.
Daar heb je een punt, neemt niet weg dat het tegenstrijdig is en dus spannend.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hp weet dat hij niet veel te bieden heeft. Hij ziet de schilder arriveren en is, op grond van zijn houding, bang dat die van Rijn hem doorheeft.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De schilder is argwanend, terecht lijkt mij als je de scheuren in het pleisterwerk ziet. Maar hij kan zich vergissen en degene die hem ontvangt, ik dacht een vrouw, is blij dat hij er is en trekt zich van zijn reserves niets aan. Ze trekt hem mee naar binnen. Eindelijk heeft ze de beroemde schilder, die zich goed laten betalen voor zijn werk en er lange wachtlijsten op nahoudt. Maar ja, je moet er wat voor over hebben om bij de top te horen. Zij is nouvelle riche en moet nog wennen en zeker niet zo bezitterig doen. Dat zal hem niet bevallen. Of valt hij juist voor haar? Of zit ik teveel in mijn bouquetreeksverhaaltje?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De schilder heeft er niet veel zin in, of mag de hp niet echt. De hp echter laat het er niet bij zitten en sleurt de schilder zowat zijn huis binnen. Hij houdt ervan om hem te treiteren.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het behoedzaam openen van de deur van de HP geeft mij aan dat deze voorzichtig is en de andere man niet (goed) kent. De conclusie die de HP trekt geeft aan hoe hij zelf denkt. Ook de andere man is terughoudend maar steekt wel zijn hand uit en begint de conversatie, is proactief. De HP heeft de schilder nodig en trekt hem naar binnen zodat Rembrandt niet meer kan twijfelen. Zijn zure reactie vertelt mij dat hij hier niet op zit te wachten. Een stroeve kennismaking. Waarschijnlijk ziet de HP Rembrandt aan als de winterschilder. ;)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat naar binnen trekken grappig. Zo van 'jij hebt mij al beoordeeld, maar dat interesseert me lekker niks'.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan alle kanten opgaan. Het naar binnen trekken van 'Van Rijn' kan zijn omdat de HP zin heeft in haar eerste schilderles. Of is het omdat ze gaat poseren voor hem, en dat de buurt dit niet mag weten. Ik ben benieuwd wat daar achter het gescheurd pleisterwerk gaat gebeuren.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
kennelijk is er haast bij het schilderen, maar waarom? de hp lijkt mij onzeker over de eigen status en heeft kennelijk de schilder nodig om die te bevestigen of weet juist heel goed wat hij/zij waard is en hoe de boel te manipuleren het kan nog alle kanten op; ik wil meer lezen

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ben vandaag toch al in een balorige bui. Dit is de opmaat tot het fragment. Verdroomd Soms, verslaap ik me. Althans, dat zeg ik dan op het werk; dat ik me verslapen heb. Mijn gezichtuitdrukking toont een masker van verontschuldigend schuldgevoel. Ik beweeg me gehaast, bewust iets te gehaast, onhandig, naar mijn bureau. Alsof ik de tijd in wil halen. Er is echter geen sprake van schuldgevoel. Het liefst zou ik binnenlopen met luide stem en een grote glimlach en roepen dat ik me verdroomd heb. Dat ik eerder die ochtend probeerde de tijd stil te zetten of terug te draaien. Als het gebeurt, soms, dan is het in het voorjaar, vlak voor de zomer, in de weken dat het zonlicht me 's ochtends zachtjes wekt, ondersteund door het geluid van kwetterende vogels. Het zou ook omgedraaid kunnen zijn natuurlijk; dat het geluid van de vogels me wakker maakt en ondersteund wordt door het zonlicht. Maar wakker worden zonder wekker is doorgaans geen proces dat zich makkelijk laat analyseren. Of er moet écht iets aan de hand zijn. Een meteoriet die door het dak slaat. Zoiets. Soms, is er gewoon niets aan de hand en word ik vanzelf wakker. Vroeg. Nog voor mijn smartphone, die tegenwoordig ook als wekker dienst doet, zich van zijn taak heeft kunnen kwijten. Mooi is dat, met een slaapkamerraam op het noordoosten. Het licht sluipt binnen, stilletjes, haast strelend. Alsof het voorzichtig om de hoek komt kijken en een paar keer 'pst' fluistert of zachtjes tegen het glas tikt met de onuitgesproken vraag of het al welkom is. Zwijgen is instemmen. Dus langzaam maar vakkundig begint het de kamer te vullen om mooie zachte schaduwen te schetsen in de plooien van de dekbedovertrek en stilletjes van de muren te weerkaatsen. Een blik over mijn schouder bevestigt mijn vermoeden dat ze nog slapen. Hun schoonheid wordt tijdloos geschakeerd. Voorzichtig pak ik de telefoon die naast het bed ligt: kwart over vijf. Het kan. Tijd genoeg. Als hij er binnen een half uur is, als hij haast maakt, kan het. De stem aan de andere kant van de virtuele lijn klinkt verstoord. 'Ja?' Duidelijk niet het geluid van een ochtendmens. 'U moet nu komen. Ik beloof u een meesterwerk. Iets dat echt tijdloos is, Alleen het licht al, alleen al het licht,' fluister ik. Het benoemen van het licht is een bluf die zijn oorsprong vindt in het vermoeden dat hij daardoor niet meteen op het rode hoorntje zal drukken en zich omdraaien.. 'U kent het tarief? Het ochtendtarief?!' Het werkt. 'Tuurlijk.' Weer een bluf. Ik zie wel. 'Adres?' In reactie op de aanwijzingen, krijg ik de belofte dat hij er over twintig minuten zal zijn. Het klinkt als een dreigement. :) En dan volgt het fragment.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, je opmaat gelezen. Je hebt de gave op zich triviale gebeurtenissen (het verdromen) uit te spinnen en er attentiewaarde aan te geven. Dat vind ik knap. Ben zelf meer van het directe heftige ;-).

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het 'gebaar' waar het om draaide was de terughoudendheid waarmee Rembrandt op de HP afstapt. De HP denkt dat het louter om de vrees voor wanbetaling gaat. De schilder heeft echter al een slecht voorgevoel. Hij vreest het ergste. En terecht. Ik weet niet of ik hier wat van geleerd heb. Wie het hele verhaal wil lezen, verwijs ik naar de link.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
hoe heerlijk je zo te verdromen! (en om zo verdroomd te worden; zo behoort een vrouw door haar geliefde gezien te worden.)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Henny Fortuin Nog eens nagedacht of ik van deze opdracht iets geleerd heb. Denk 't wel. Mijn geplaatste fragment was kort, dus weinig context. Gezien de verscheidenheid aan reacties, betekent dat oppassen geblazen met het toepassen van gebaren als middel van 'show don't tell'. Zonder context kunnen ze 'verkeerd' begrepen worden (denk ik).

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja neem als voorbeeld 'Hij haalde zijn schouders op.' Dat kan op desinteresse duiden, maar ook op berusting. Een knipoog, kan ook meerdere betekenissen hebben, kan zelfs een zenuwtrek zijn of erop duiden dat iemand zich niet echt een houding weet te geven.