Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 11 gebruik van omgeving

Hij hield ervan om te wandelen op zijn vrije zondagnamiddag en had een vaste route uitgestippeld. Halverwege zijn wandeling lag herberg ‘De Woestijn’. Mijn vader legde er gewoontegetrouw aan. Bij koud weer ging hij binnen zitten in de gelagzaal, die ook de woonkamer was. Maar in de zomer kon hij lekker buiten zitten onder de hangbegonia’s. Meer tijd dan voor het opdrinken van zijn pint had hij niet nodig, daarna zette mijn vader zijn tocht verder. Die zondag was anders. Vader nam plaats aan een gammel ijzeren opklaptafeltje met dito stoelen en bestelde als altijd een kriekenbier toen zijn aandacht werd getrokken door een repetitief mechanisch geluid. Hij dronk zijn pint leeg en liep naar de open staldeur van het bijgebouw waar het geluid vandaan kwam. In een cirkel van dik gestrooid hooi, afgeboord met strobalen, zag hij de herbergier als een dolleman, met één arm in de lucht, wild schokkend, draaiend en van voor naar achter wippend op een stier, of tenminste wat voor een stier moest doorgaan. Met zijn rechterhand hield de man de teugel beet. Het schouwspel duurde enkele minuten. Toen hield hij het beest niet meer en werd hij in het hooi geworpen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP is een man van halverwege de dertig. Een vriendelijk man, gelukkig getrouwd en een lieve vader voor zijn drie zoontjes. Op een regenachtige zondagmiddag, als de kinderen zich vervelen, vertelt hij hen een grappig verhaal over zijn vader. Hij doet zijn best om het verhaal spannend te maken, zijn kinderen hangen aan zijn lippen. Hij wacht met de ontknoping tot het laatste moment. Natuurlijk moeten na dit stukje de kinderen heel hard lachen om het beeld van de herbergier die op een mechanische stier zit.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hilde, je beschrijving van de herbergier op wel of niet een stier vind ik behoorlijk suggestief. In deze opdracht gaat het er om een omgeving te beschrijven (als ik Henny goed heb begrepen) waarin je HP circuleert. Dat is je vader duidelijk en ik vermoed dat hij uit een landelijke omgeving komt zoals jij. Zie [In een cirkel van dik gestrooid hooi, afgeboord met strobalen]; dat schrijft een stedeling niet snel. Ik denk ook, zoals Bibi, dat hij dit vermakelijke schouwspel aan anderen vertelt.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij denkt HP een prettige middag voor de boeg te hebben. Beetje wandelen, lekker biertje drinken en daarna lekker terug naar huis. Jammer genoeg ziet hij iets wat niet voor zijn ogen is bestemd. Is het wel een beest? Of gaat de herbergier een mens te lijf? Of een ander mysterieus wezen?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
vader is de HP, een gewoontedier van een jaar of 35. dit is voor hem een sterk (uit de duim gezogen?) verhaal wat hij steeds opnieuw vertelt, zodat zijn vaste uitjes niet te saai lijken

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik probeer me te concentreren op de omgeving, zoals de oefening vraagt en probeer dus niet te letten op de actie. Dan vind ik de omgeving neutraal beschreven, vanuit iemand die gewoontes heeft en meedraait in de maatschappij. Daardoor is het beeld van de herbergier op de stier onverwachts en anders dan de hp, verteller van het verhaal. Dat die dag hij aan een andere tafel ging zitten lijkt het signaal dat er iets stond te veranderen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP beschrijft zijn vader, een rustige, oudere man die de saaie zondag doorkomt met een wekelijkse wandeling. Op maandag mag hij weer aan het werk en zijn de dagen gevuld. De vader houdt van de natuur en van routine. De herberg is een doorsnee kroeg. De vader houdt niet van praatjes of tijdverspilling en drinkt in zijn eentje het bier op. Daarom is hij nieuwsgierig naar het voor hem onbekende geluid en gaat op onderzoek uit. Wat hij dan ziet overtreft al zijn verwachtingen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een zandweg van Bois du Fays naar het centrum van Saint Hubert. De herberg is van 1965. Het was een boerderij; gebouwd in 1854.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens op een oude boerderij, in het zuiden Limburg oefent de herbergier voor de wedstrijd stier zitten, rodeo of zoiets, heeft het hooi neergelegd om de val te breken. Of, de man van AH reclame is zijn nieuwe reclamespot aan het voorbereiden, betreft de angusburger, in een stijlvolle omgeving waar de vaste stamgasten voor een authentiek decor zorgen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een man die geniet van de mooie dingen van het leven, kleine dingen, misschien in de ogen van anderen, voor hem is het genoeg. Hij is een levensgenieter en een gewoontedier. Maar hij is ook nieuwsgierig. Hij gaat op onderzoek uit.