Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 11 - Gebruik van omgeving

Vanaf het strand waar zij elkaar ontmoetten, en zij hem een emmertje en een schepje in een nylon gevalletje had geschonken, gingen zij voor het eerst naar haar huis. Aangekomen waarschuwde zij hem vooral niet van de afstapjes te vallen. Zij liet hem binnen en hij liet zand uit zijn emmertje vallen. Zij werd nerveus omdat hij haar ruimte vulde en een lichte paniek greep haar bij de keel. Zijn felblauwe ogen taxeerden; het werd stil tussen hen. Door zijn brandende blik liep voor haar gevoel de verf van de veelkleurige doeken die zij met zoveel liefde uit Afrikaanse ateliers in kokers onder haar arm had meegenomen. Hij keek naar haar grote eettafel en koos zich een stoel. De verst wegstaande stoel bij binnenkomst, zo had hij rugdekking zei hij haar. Vervolgens liet zij hem haar geliefde binnenplaatsje zien. Waar een zwarte els wachtte in de grond gezet te worden. Hij knielde, haalde een keppeltje uit zijn zak en woelde met zijn handen de aarde los. Hij plantte het boompje en sprak gebeden uit. Els werd Chai, het Hebreeuwse woord voor leven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vriendelijke vrouw, behulpzaam, zorgt graag voor anderen. Geeft de ander de ruimte om zichzelf te zijn. Liefde voor details, en oog voor schoonheid

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP is een vrouw van halverwege de dertig. Ze woont vlak bij het strand, hier kan ze de rust en ruimte ervaren die ze zo nodig heeft. Haar huis is oud maar ze onderhoud het met veel liefde. Ook is het zorgvuldig ingericht met schilderijen en andere spullen van haar vele reizen. De binnenplaats is wat haar verliefd heeft doen worden op dit huis. Hier kan ze voor haar planten zorgen, de vervanging van de kinderen die ze nooit heeft gehad. Geloof speelt een belangrijke rol in haar leven, misschien dat de rituelen haar vastigheid en een gevoel van controle geven.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
HP komt een beetje over als een alternatieve muts van een jaar of veertig die geniet van lekkere gekke kunst en bomen. Vervolgens lijkt het alsof er een religieus ritueel wordt uitgevoerd. Vandaar de Hebreeuwse uitdrukking en een keppeltje voor meneer? Tegelijkertijd wordt er ook gerefereerd naar Afrikaanse kunst.Dus misschien worden dadelijk de Voodoo-poppen tevoorschijn getoverd en neemt het verhaal een hele andere wending. Ik weet het eigenlijk nog niet.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk aan bejaarde mensen, joden, die elkaar voor de oorlog aan het strand ontmoet hebben. in de oorlog zijn ze elkaar kwijtgeraakt, maar als door een wonder hebben ze elkaar nú gevonden. De ontmoetingsplek is die van vroeger, het strand, met emmertje. Zij vind het spannend na zo'n lange tijd, hij drinkt de omgeving in. als teken van dit nieuwe begin van deze twee samen wordt de boom geplant, ook uit dankbaarheid: ze leven nog: chaim

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een artistieke vrouw die een jongen ontmoet die ze aardig vindt, maar hij is voorzichtig. Er is een zeer voorzichtige liefde tussen de twee. Niet duidelijk of het bij vriendschap blijft. De boom van de binnenplaats breekt het ijs en haalt hem uit zijn voorzichtige houding naar een verzorgende. Ze is nieuwsgierig en gastvrij, en op slag verliefd. Ze is geen voorzichtig type en verbaasd over hoe hij zich gedraagt. De afstapjes en binnenplaats zijn hints naar veiligheid. Ik heb de indruk dat dat een thema is. Na het lezen van de andere opmerkingen, denk ik dat het mogelijk is dat ze iets te maken heeft met zijn leven - bijvoorbeeld dat hij bij haar ouders ondergedoken heeft gezeten, of zijn vader, moeder. En dat de boom daar een eerbiedige herinnering aan is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HP een vrouw ( 30-35 jaar), een kleurrijk figuur te zien aan de schilderijen. Bereisd, veel levenservaring. Maakt haar huis gezellig, is gevoelig, gast vrij en zorgzaam ( waarschuwing voor de opstapjes). Ook vrijgevig, maakt graag mensen gelukkig/ blij daarom voelt ze zich tot hem aangetrokken en geeft ze hem het emmertje met schep. Eenmaal in haar huis is ze wat afwachtend, tenslotte kent ze hem niet. Maar de geplante boom wordt iets gemeenschappelijks. Omdat hij rugdekking zoekt vermoed ik een (joodse) soldaat. Het is een begin van een bizarre relatie. De sfeer roept bij mij iets romantisch en iets melancholisch op.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrouw woont vlak bij het strand. Ze neemt een kind dat ze daar ontmoet heeft, mee naar huis. Het is een ruime woning, met veel Afrikaanse kunst aan de muren, en een binnenplaats. De hp is geinteresseerd in andere culturen. Ze laat het jongetje toe tot het intiemste deel van haar leven, waar hij volgens een Joods ritueel een boom plant en haar daarmee hoop geeft op nieuw leven. Beschrijving roept veel vragen op: wie is het jongetje? Hij lijkt aanvankelijk heel jong te zijn, maar gedraagt zich af en toe ook ouwelijk. De manier waarop de hp verwoordt wat zij ziet, is (te?) plechtstatig.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dame op leeftijd, die haar kleinzoon, neefje meeneemt naar het strand en dan naar haar huis gaat om erna, naar de binnenplaats te gaan van de synagoge om ter nagedachtenis de zwarte els te planten met het nieuw verworven strandsetje. Misschien had hij schelpen meegenomen om de omgeving rondom de els te versieren.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Henny: ja, zij is een heerlijke vrouw. @Bibi; ja, om de binnenplaats werd zij verliefd op het huis. @Johanna: zij is geen muts en heeft geen rituelen. @Frubbie: nee. @Odile: je hebt gelijk dat zij geen voorzichtige vrouw is. @Marietje: je hebt een wonderbaarlijk aanvoelingsvermogen. @mevrouw Van Balen: nee, en het plechtstatige staat voor angst/van zich afhouden. @Maddbrug: nee Ik heb in de lijn van #10 willen doorschrijven. Dit lukt niet binnen de opdracht omdat men te veel leest en niet terugleest. Hetgeen ik begrijp. In grove lijnen had ik gewild dat men doorzag dat de hp met een pathologische leugenaar te maken heeft. Aan de andere kant is het een goed gegeven dat ik de aandacht weet vast te houden met andere versies (zei zij nederig). Dank jullie hartelijk voor de reacties. PS: Waarom reageren zo weinig mannen hier?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vrouw die een wat simpel iemand versiert. Geen kind, denk ik, Hoewel dat emmertje met zand daar wel opwijst. Voor wat hoort wat: het emmertje kost hem de moeite van het planten van een boom.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@PetraO, zie hierboven. En ach dat emmertje. Hij loog. Was zogenaamd nog nooit aan het strand geweest. En omdat zij hem (nog) geloofde, bracht zij uit speelsheid een emmertje mee. Je bent een heerlijke trouwe reageerster.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje: je hebt een wonderbaarlijk aanvoelingsvermogen.
Dank je wel! :) Daar maak ik gebruik van tijdens het schrijven! Welke herkenningspunten van jouw #10 heb ik in dit stukje gemist? En welke aanwijzingen heb ik over het hoofd gezien t.a.v. de pathologische leugenaar?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mili, dit fantastische forum heb ik van de week pas ontdekt, en ik vind de opzet ervan leerzaam. Bij jouw opdracht #11 was ik inderdaad uitgegaan van alleen deze tekst, om te zien wat hij zonder verdere informatie, bij mij opriep. Op grond hiervan ben ik benieuwd wat jouw aanwijzingen hierbij zijn dat we te maken hebben met een pathologisch leugenaar? Wil je ook al kwijt met welke situatie we hier te maken hebben, gaat het wel of niet om een kind dat de hp mee naar huis neemt? Wil je hierover al opheldering geven, want ik ben superbenieuwd.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje: Bij #10 heb ik als reactie gegeven: 'De reeds gekneusde vrouw was al verliefd op hem geworden, alleen kon zij niet weten in welke mate hij haar verschrikkelijk zou gaan gebruiken om uit een moeilijke situatie te komen. Het eerste teken van manipulatief gedrag was het wankelen bij een aanrijdende bus. Zou hij eronder vallen?' In #11 koos hij de verste stoel ter 'rugdekking'. Nu moet ik gewoon ruiterlijk toegeven dat de aanwijzingen te summier waren. Aan de andere kant wil ik niet alles vrijgeven om door te kunnen schrijven en de spanning er hopelijk in te houden. Zoals je zegt, 'het begin van een bizarre relatie.' Te bizar voor woorden en nog bizarder op te schrijven.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@mevrouw Van Balen: eerst wil ik weten of die fantastisch blauwe ogen van jou zijn ;-). Lees wat ik schreef aan Marietje en zonder #10 kon jij er nog minder achterkomen. Nee, ze nam geen kind mee naar huis. Had ze dat maar gedaan.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Mili, zo mooi mag ik mijn eigen linkeroog niet noemen. Deze maskerade is bij het schrijven mijn vorm van rugdekking. Niet dat ik een pathologisch leugenaar ben. Ik speel het spel wel serieus.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. In grove lijnen had ik gewild dat men doorzag dat de hp met een pathologische leugenaar te maken heeft. ?
Ik denk dat dat met de opdracht te maken heeft, ik heb mij beperkt tot de hoofdpersoon

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret, sta mij toe te twijfelen aan het feit dat je een man bent. Echte mannen zijn niet bang.