Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdrach t#9. Hieperdepieppiephoera

Hieperdepieppiephoera Het was aardedonker in het muizenhol. De grote dag was aangebroken. Vandaag moest het gebeuren, zouden ze de eindoverwinning binnenhalen. Maandenlang hadden ze zich voorbereid. Opa muis had op zolder een oud boek over elektriciteitsleer gevonden. Dagelijks was hij er naar toe gegaan om het te bestuderen. Letter voor letter had hij het opgevreten. De kennis die hij ermee verzamelde bracht hem op een lumineus idee. De wet van ohm, anode en kathode, draadisolatie, gelijk- en wisselstroom, het was allemaal gesneden koek voor hem. Al een jaar lang werd er door die oetlul Wijnhof jacht op hen gemaakt. Overal waar ze hun sporen hadden achtergelaten had hij vallen gezet en gifkorrels gestrooid. Maar nooit had hij er een muis mee kunnen vangen, dankzij opa, die ook een folder gelezen had hoe je muizen moest strikken. Nee, Wijnhof was niet hun grootste vijand. Dat was zijn kater Troel. Hij lag dagenlang in de meterkast, en duwde zijn natte neus tot in hun hol. Af en toe ging er ook een poot naar binnen. In de meterkast lag een looplamp aan een flexibel twee aderig snoer dat permanent was aangesloten op een stopcontact. Met een wipschakelaar kon hij aan- en uitgeschakeld worden. Opa had dit snoer bij de lamp doorgebeten, de draaduiteinden kaal geknaagd en dit uiteinde het hol ingesleept. Hier had hij de blanke koperdraden uit elkaar gebogen en daarna het snoer weer onder spanning gezet. Niet veel later drukte Troel zijn natte neus weer in het muizenhol.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
}) Hoe een muis een kat vangt... Een lekker lezend, vlot geschreven verhaal over de wraakactie van muizen. Bewaar jij het vervolg voor de volgende opdracht: beschrijf de reactie op een actie? :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga eens door Dos. En toen? Spatte Troel uiteen, werd hij geëlektrocuteerd?
Mili, de wekelijkse schrijfopdrachten worden steeds moeilijker. Nu al wordt ons de beperking van slechts 250 woorden opgelegd. Het is hier crisis, overal moet je bezuinigen, schrappen en schoffelen tot je een ons weegt. Ik ontkom er ook hier niet aan om weer iets van de lezer te verwachten. Wat er verder gebeurt is toch niet zo moeilijk in te vullen. Kijk naar de titel. Je zit wel op het goede spoor. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
}) Hoe een muis een kat vangt...
Ja, ik dacht draai de zaak eens om. Die leuke diertjes zijn altijd de klos. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Slimme muizenpopulatie daar bij jou. Hopelijk ben je niet de volgende.
Wees maar niet bang. Inmiddels heb ik ze uitgeroeid. :unibrow: Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de kat van huis, oftewel uit huis, is dansen de muizen, hieperdepiephoera! Hij leve lang hoera hoera, gaat even niet helemaal op, ik heb zo mijn twijfels. je moet je neus ook niet overal insteken. Fraai beschreven huiselijk tafereeltje, Dos.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwalificeer dit als 'een echte Dos Wijnhof'. Origineel, vlot en treffend geschreven. Subtiel hoogtepunt (wat mij betreft): 'Letter voor letter had hij het opgevreten.' :thumbsup: Met genoegen gelezen, Dos.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwalificeer dit als 'een echte Dos Wijnhof'. Origineel, vlot en treffend geschreven. Subtiel hoogtepunt (wat mij betreft): 'Letter voor letter had hij het opgevreten.' :thumbsup: Met genoegen gelezen, Dos.
Het doet mij deugd, Woody, dat je het met genoegen gelezen hebt. Dank.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mice! Uhm... Nice! bedoel ik natuurlijk. Ik ben het eens met Woodpecker: 'Letter voor letter had hij het opgevreten' was voor mij het hoogtepunt. Met plezier gelezen en gegniffeld om die slimme oude muis.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zie je maar dat een loopje met de werkelijkheid bijzonder vermakelijke voer is, ook voor muizen. Even dacht ik dat het niet goed kwam met de oude muis, wat ik knap vind in zo'n kort stukkie. Neem me niet kwalijk voor het arbitraire woordenaantal. Het staat jou niet in de weg zo te observeren.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mice! Uhm... Nice! bedoel ik natuurlijk. Ik ben het eens met Woodpecker: 'Letter voor letter had hij het opgevreten' was voor mij het hoogtepunt. Met plezier gelezen en gegniffeld om die slimme oude muis.
Er gaat niets boven een goeie opleiding. Dat geldt ook voor muizen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk vlot verhaaltje. Smaakt naar meer, maar kan het inderdaad ook zelf invullen.
Met een klein beetje fantasie is zelf invullen inderdaad niet zo lastig, lijkt mij. Dank voor je reactie, Sanne.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zie je maar dat een loopje met de werkelijkheid bijzonder vermakelijke voer is, ook voor muizen. Even dacht ik dat het niet goed kwam met de oude muis, wat ik knap vind in zo'n kort stukkie. Neem me niet kwalijk voor het arbitraire woordenaantal. Het staat jou niet in de weg zo te observeren.
Oude muizen die goed voorbereid zijn staan hun mannetje. Hoe minder woorden wij ter beschikking krijgen, hoe moeilijker het voor ons wordt een verhaaltje te bouwen. Maar het blijft een uitdaging. Het zijn goeie schrapoefeningen. Dank voor je reactie, Odile.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij de perfecte laatste zin voor dit verhaal. En de rest van het verhaal mag er ook wezen (wilde dat ik zulke vrolijke inspiratie had).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij de perfecte laatste zin voor dit verhaal. En de rest van het verhaal mag er ook wezen (wilde dat ik zulke vrolijke inspiratie had).
's Morgens tussen 4 en 5 is mijn beste tijd om inspiratie op te doen. Maar dat geldt waarschijnlijk niet voor iedereen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
dat is voor mij altijd de beste tijd om "nee, nog even niet" te denken en me weer om te draaien. daar gaan wellicht een boel mooie verhalen aan verloren.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat is voor mij altijd de beste tijd om "nee, nog even niet" te denken en me weer om te draaien. daar gaan wellicht een boel mooie verhalen aan verloren.
Ik ook: nee, nog even niet. Ik denk er nog 'asjeblief' bij, maar daar is dit proces niet gevoelig voor. Van links naar rechts en weer terug draaien helpt ook niet. Het blijft maar malen in je kop. Alleen de dood en een zware hamer kunnen dit proces stoppen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk zo'n verhaaltje waar de muis de kat te slim af is. Leuk gevonden zo'n geleerde technische muis. Het geschroeide snoetje van de kat zal hem weerhouden zijn neus ergens in te steken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en creatief geschreven. Het stuk over jezelf zorgde voor een glimlach. Ik vind het prettig dat het einde wat aan mijn eigen fantasie overlaat.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk zo'n verhaaltje waar de muis de kat te slim af is. Leuk gevonden zo'n geleerde technische muis. Het geschroeide snoetje van de kat zal hem weerhouden zijn neus ergens in te steken.
Ik heb hier ratten rondlopen die zijn nog veel slimmer. Die hebben een hele laptop 'bestudeerd'. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en creatief geschreven. Het stuk over jezelf zorgde voor een glimlach. Ik vind het prettig dat het einde wat aan mijn eigen fantasie overlaat.
De beperking van 250 woorden dwong me om ook wat creativiteit van de lezer te vragen. Dank voor je reactie, Bibie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk!! Wederom een kat die zich bij de neus laat nemen vanuit zijn eigen lust.
Wij gaan er maar altijd van uit dat katten slim zijn. Maar dat is dus niet altijd zo. Dank voor je reactie, Buddy.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk. Wel zielig voor Troel.
Ze schijnt toch niet veel geleden te hebben, onze Troel. We hebben haar gecremeerd, met koffie en koek na. Dank voor je reactie, Petra.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel en graag gelezen! Ik heb alleen 1 opmerking ivm een dubbel woord. Die moet je best vermijden. (Maar nooit had hij er een muis mee kunnen vangen, dankzij opa, die ook een folder gelezen had hoe je muizen moest vangen.) Er staat 2 keer vangen. Ik zou 1 van die 2 vervangen door 'strikken' of iets anders. Ik maak die fout ook. Maar in een ander zijn tekst haal je de foutjes er vlugger er uit dan bij jezelf :-). Daarom is deze opdracht zo leerzaam. Ik vind het een knappe invulling. Vooral het woord Lumineus, wat me aan de elektriciteitsmaatschappij Luminus deed denken. Ik schoot direct in de lach :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak die fout ook. Maar in een ander zijn tekst haal je de foutjes er vlugger er uit dan bij jezelf :-). schreef Christine1. Was haar fout bewust of een echt foutje? Ze gebruikt twee keer er waarvan 1 te veel is. Zo zie je maar, foutjes sluipen er snel in. Gelukkig hebben we elkaar om dit door te geven. :)