Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#4 Sollicitatiegesprek

Daar zit hij dan, drie kwartier te laat en nog zwetend van de inspanning om nog een beetje op tijd te komen. De man tegenover hem kijkt strak, misschien zelfs boos naar de jongeman. ‘Zo, meneer Albert Swinkerling, dit is geen beste beurt, hè, om zo te laat te komen.’ ‘’t Spijt me meneer, maar de trein kwam niet opdagen.’ ‘Dan had je toch een trein eerder kunnen pakken?’ ‘Had ik gedaan, zelfs 2 treinen eerder, om zeker op tijd te komen. Maar het spoorverkeer van Utrecht naar Den Haag ligt helemaal plat.’ ‘Dat is niet zo best. Als je bij ons komt werken, zou dat natuurlijk vaker kunnen voorkomen. En dat kunnen we hier niet hebben. Dat begrijp je toch wel?’ Albert dacht bij zichzelf: wat doe ik hier eigenlijk nog. Die oudere man op station Utrecht wachtte ook op de trein. Hij had naar Albert gewenkt om te komen en zo waren ze met elkaar aan de praat geraakt. ‘Jongeman,’ sprak hij op deftige toon, ‘we kunnen elkaar misschien helpen. Ik heb gisteren mijn chauffeur moeten ontslaan, omdat hij gereden heeft onder invloed. Zelf kan ik helaas geen lange ritten meer chaufferen. Zou jij me misschien in mijn automobiel naar de Hofstad willen brengen?’ En zo kwam het dat hij in een prachtige zilvergrijze Bentley in Den Haag is gekomen. Dicht bij zijn bestemming heeft hij afscheid genomen met een nieuwe baan op zak als chauffeur en technische man van de heer Toetselaar tot Hooghaelen. Omdat de baron tijdens het gesprek in de auto vernam, dat Albert werkloos was, heeft hij deze mooie baan aangeboden gekregen. ‘Je lijkt me een betrouwbaar persoon en als je niet drinkt, kan je bij mij in dienst komen.’ Het aangeboden salaris beviel Albert bijzonder goed, dus had hij meteen ja gezegd. En nu zit hij hier. Waarvoor eigenlijk? Neen, denkt hij, ik moet hier weg. Albert staat op, geeft de man een hand en zegt: ‘Ik hoef de baan niet. Bedankt voor het sollicitatiegesprek. De ander staat Albert stomverbaasd aan te gapen. Dit had hij nog nooit meegemaakt. julesdulac.nl

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha. Leuk. Zo kan het soms ook gaan. Wel netjes dat de sollicitant niet heeft afgebeld.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Amusant verhaal met een happy end. Lees ik graag. Doet me denken aan die mevrouw met haar hond, die bij het asiel gingen werken. De eerste zin zou ik inkorten: daar zit hij dan, drie kwartier te laat en zwetend van de inspanning om op tijd te komen. heb ik gedaan i.p.v. had ik gedaan De personeelsfunctionaris gaapte (v.t.) Albert stomverbaasd aan, dit had hij nog nooit meegemaakt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, leuk geschreven. Een sollicitatiegesprek met een leuke onverwachtse wending. Wel een beetje een lange 'flashback' van de HP gedurende het gesprek, en maakt dat m.i. het verhaaltje iets minder spannend voor de lezer. Het gaat juist om de dialoog HP en werkgever. Verder goed gedaan!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk, vriendelijk verhaal. Echt met plezier gelezen. Je personages zijn lichtelijk overdreven in hun uitvoering. Daardoor lijken ze bijna karikaturen: de chagrijnige interviewer, de poche baron. Geen kritiek dit, alleen een observaties. Het werkt om je verhaal te versterken. Ik heb wel een suggestie, als je wilt: als het mijn verhaal was zou ik de allerlaatste zin schrappen. De inhoud daarvan is evident, en als je het zo einde zo kort mogeljk formuleert, komt 't punten harder aan.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nog even doorgelezen. Ik ben het met Diana eens. Zonder die laatste zin is het sterker. Ik zou trouwens van 2 twee maken.