Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #4 sollicitatiegesprek

Een week terug werd ik voor een sollicitatiegesprek uitgenodigd. Ik had op de functie medeonderzoekster gesolliciteerd. Voor me lag een hoog glazen gebouw. In de weerspiegeling zag ik een weerbarstig lokje omhoog steken. Vluchtig streekbik hem glad en liep naar binnen toe. Ik hoorde hoe de deuren zichzelf weer sloten. Achter de houtenbalie zag ik een man zitten die zijn ogen op mij gericht had. Mijn onzekerheid nam toe. Was ik hier wel op mijn plaats? ‘Ik kom voor de sollicitatiegesprek met mijnheer Hanzen, ik ben Lisa van Leeuwenhoek.’ Hij gleed met zijn vinger over een lijst heen. ‘Ah, ik heb u gevonden. U moet naar beneden, de rechtergang in en dan bij deur nummer 022 aankloppen. Succes.’ Ik voelde hoe mijn handen klam werden van angst. Als ik mijn appartement wilde behouden moest ik er voor zorgen dat ik deze baan kreeg. Ik zoog nog wat verse zuurstof mijn longen in en klopte. De deur werd open gerukt. Een hand pakte mijn arm ruw beet en sleepte mij naar binnen. Hardhandig werd ik op een stoel gezet. Verbaasd keek ik naar de gemaskerde gezichten van de drie mannen die voor mij stonden. ‘Vertel waarom jij geschikt bent voor deze baan?’ schreeuwde één van de mannen. Het begon in mijn hoofd te duizelen. Wat was dit voor een sollicitatiegesprek? Ik had bang moeten zijn omdat de gezichten achter maskers verborgen gingen, maar ik was juist kalm. ‘Omdat ik mij niet laat intimideren door jullie en ik heb kennis die voor het bedrijf van groot belang kan zijn.’ Eén van hen haalde een pistool te voorschijn. ‘Hoe goed ben je met wapens?’ Verwonderd keek ik naar het pistool. Waarom vroegen ze dit? Ik nam de ruimte eens goed in mij op, de mannen, de deur, de kale muren en ik, die op het enige meubelstuk zat dat in het vertrek aanwezig was. Er klopte iets niet. Plots besefte ik dat dit nooit het juiste sollicitatiegesprek kon zijn. ‘ Mijn excuses maar ik geloof dat ik naar de verkeerde kamer ben verwezen.’ Ik wilde opstaan en weglopen, maar werd terug geduwd. Angst klemde strak om mijn luchtpijp heen. De maskers gingen af en de oudste van hen zei: ‘Nee je bent op het juiste sollicitatiegesprek . Je weet je kalmte te behouden als je onder zware druk gezet wordt en dat is precies wat wij zoeken. Gefeliciteerd.’ Mijn hart jubelde van geluk, kon ik toch in mijn appartement blijven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me ziek gelachen :). Vooral wanneer ze haar vroegen waarom ze geschikt was voor baan. Je had direct mijn aandacht te pakken. Het is heel spannend geschreven. Door deze zin: ‘Omdat ik mij niet laat intimideren door jullie en ik heb kennis die voor het bedrijf van groot belang kan zijn.’ denk je dat het helemaal uit de hand gaat lopen, ook omdat ze ruw naar binnen word getrokken. Leuk op het verkeerde been gezet :) Er staat een 'om' te veel in. Angst klemde strak om mijn luchtpijp...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Taaltechnisch rammelt het behoorlijk, maar jullie vinden dit minder belangrijk dan fantasie. Laten we het daarom over de verhaallijn hebben. De setting is volstrekt ongeloofwaardig natuurlijk, maar als satire kan ik het nog wel begrijpen. De reactie van de hp op het pistool is echter onlogisch. Geen mens gaat op zijn gemak de ruimte in zich opnemen in zo'n levensbedreigende situatie. Het is net zoiets als denken dat je de vuilnisbak nog moet buiten zetten als je achtervolgd wordt en voor je leven rent.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie niet wat er taalkundig fout aan is. Dus kom maar op. Trouwens niet gezegd dat taal onbelangrijk is naar minder dan fantasie en dingen mooi kunnen omschrijven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Laat ik dan maar de deugniet zijn. In het begin vond ik het verhaal grappig. Onder andere: houten balie het sollicitatiegesprek er voor - ervoor opengerukt één van hen. (heeft mijn voorkeur, niet echt fout) Kun je voelen dat de kleur uit je gezicht wegtrekt? tevoorschijn 2x ruimte in dezelfde zin is niet zo mooi. Misschien een keer vertrek schrijven. dat ik op de verkeerde plaats was. (of zoiets) Ik vermoed dat ik niet op het juiste adres ben. ... en ik ( neem je jezelf ook op?) teruggeduwd.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig er zijn nog mensen die eerst opbouwende kritiek geven en dan zeggen wat er aan schort. Bedankt voor de tips ik heb ze er onmiddellijk in verwerkt. Ik weet wel hoe het komt. Als ik voor een cursus een verhaal schrijf ben ik heel kritisch en dan haal ik deze dingen er ook uit. Maar dit doe ik voor de fun en zet ik in tien minuten een verhaal in elkaar. Om deze daarna zonder nalezen op het forum te plaatsen. Het is niet leuk om daarna van iemand alleen maar negatieve kritiek te ontvangen. Ik zit er aan te denken om met deze opdrachten te stoppen, kan mijn tijd beter in mijn eigen verhalen en boek steken. Bedankt dat je mij eerst van opbouwende kritiek voorzag.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig er zijn nog mensen die eerst opbouwende kritiek geven en dan zeggen wat er aan schort. Bedankt voor de tips ik heb ze er onmiddellijk in verwerkt. Ik weet wel hoe het komt. Als ik voor een cursus een verhaal schrijf ben ik heel kritisch en dan haal ik deze dingen er ook uit. Maar dit doe ik voor de fun en zet ik in tien minuten een verhaal in elkaar. Om deze daarna zonder nalezen op het forum te plaatsen. Het is niet leuk om daarna van iemand alleen maar negatieve kritiek te ontvangen. Ik zit er aan te denken om met deze opdrachten te stoppen, kan mijn tijd beter in mijn eigen verhalen en boek steken. Bedankt dat je mij eerst van opbouwende kritiek voorzag.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eerlijk gezegd ben ik van nature niet zo complimenteus. Eigenlijk heb je daar ook niet zoveel aan. Denk niet dat je de enige bent die fouten maakt. Ieder mens maakt die. Hoewel ik altijd mijn stukje nalees voordat ik het plaats, zie ik soms nog fouten staan. Niemand is erbij gebaat om jouw met opzet naar beneden te halen. Doe je voordeel met de opmerkingen. Het is goed bedoeld.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuke onverwachte wending! :) Mijn suggestie is om meer te laten zien dat de HP tegen het gesprek opziet. Bijv. laat haar opkijken tegen het donkere gebouw. Ik begrijp als lezer al, dat het een lange lijst is waar ze op staat en dat voorspelt niet veel goeds. Dat maakt de wending dat ze onverwachts wel voldoet aan de functie eisen, sterker, geeft meer contrast. Originele, leuke wending bedacht! Zijn de functie eisen van een functie medeonderzoekster stress bestendigheid? Dit kan ik niet zo goed plaatsen of gaat het om geheim onderzoek? Door bij elke volgende stap in een verhaal een nieuwe alinea te beginnen, creëert men een rustmoment bij de lezer. Mijn tip is daar nog even kritisch naar te kijken. Vanaf het moment dat ze de kamer binnen wordt gesleurd mag van mij meer actie krijgen. Dit bereik je door snelle, korte zinnen. Het taal technische gedeelte stoort mij niet, het gaat mij erom hoe jouw verhaal, op mij als lezer, overkomt, of het mij boeit, of het mij duidelijk en compleet is. Ik vind het een origineel, goed verhaal. Ik begrijp dat sommige andere schrijvers het anders zouden doen maar het is jouw verhaal. Ik geef feedback vanuit de lezer in mij en de verbeterpunten vanuit de schrijver in mij. Dus wat ik mis als lezer en hoe ik het als schrijver zou kunnen verbeteren. Jij bent vrij om iets met de feedback te doen. Dat is jouw keuze. Ik zou het persoonlijk heel erg jammer vinden als SO leden hun stukjes niet durven te plaatsen uit angst voor de feedback. Het gaat er juist om dat men dat hier in een veilige omgeving kan doen en dat men leert van de verschillende interpretaties van de verhalen. Dus blijven meedoen en blijven plaatsen, hoor! Ik lees jouw verhalen graag en leer er iedere keer van en dat is geen geslijm! ;)

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het complement Marietje. Ik wou dat ik niet de 350 woorden als beperking had dan zou ik wel wat meer spanning in hebben gebouwd. Die enters is een goed idee.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd ben ik van nature niet zo complimenteus. Eigenlijk heb je daar ook niet zoveel aan. Denk niet dat je de enige bent die fouten maakt. Ieder mens maakt die. Hoewel ik altijd mijn stukje nalees voordat ik het plaats, zie ik soms nog fouten staan. Niemand is erbij gebaat om jouw met opzet naar beneden te halen. Doe je voordeel met de opmerkingen. Het is goed bedoeld.
Oh, Tja, wat ben je toch een vrouw naar mijn hart. Heerlijk, die fout in deze post. Ik durf dat te zeggen, omdat ik weet dat jij zulke fouten alleen opzettelijk maakt ...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha Leonardo, het is toch fictie? Het lijkt een beetje op een komedie, daarmee moest ik lachen. Mijn stukje is af maar ik durf het niet te plaatsen met uw kritische blik. Zeker niet na het gesprek. Ik denk dat mijn stukje misschien ook ongeloofwaardig gaat zijn. Alhoewel, misschien in die toestand toch niet.
Ook fictie hoort zich te houden aan de wetten der natuur en logica. Zelfs een verhaal binnen het genre fantasy, waarin je een eigen "wereld" creëert, hoort binnen die regels consistent en logisch te zijn. Vraag het maar aan je schrijfcoach :-)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie niet wat er taalkundig fout aan is. Dus kom maar op. Trouwens niet gezegd dat taal onbelangrijk is naar minder dan fantasie en dingen mooi kunnen omschrijven.
Voor deze ene keer dan. Tja heeft er de meeste al uitgevist, dus ik beperk me tot de eerste zin. Je bedoelt natuurlijk dat je bij een organisatie solliciteert die in dat gebouw is gevestigd, maar.taaltechnisch staat er dat je bij een gebouw solliciteert.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar dit vat ik op als komedie
Ik denk niet dat het als zodanig bedoeld is. Clive Cussler schrijft geen komedies. Edit: Eigenlijk schrijft Clive Cussler wel komedies, maar dan onbedoeld.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
x

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
x

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De reactie van de hp op het pistool is echter onlogisch. Geen mens gaat op zijn gemak de ruimte in zich opnemen in zo'n levensbedreigende situatie. Het is net zoiets als denken dat je de vuilnisbak nog moet buiten zetten als je achtervolgd wordt en voor je leven rent.
Jawel, onder spannig komen de vreemdste gedachten en handelingen in mensen op! Vanaf een afstand althans -binnen de persoon is het volstrekt logisch: "Waar ben ik nou beland?" is een logische gedachte wanneer een pistool op je gericht wordt (zeker wanneer het tijdens een sollicitatiegesprek gebeurt!). Daaruit volgt geheel niet onlogisch dat je om je heen kijkt. Dat is een daadwerkelijk voorkomend afweermechanisme wanneer de realiteit te dreigend is om te bevatten, en daarnaast een geheel geoorloofd middel om het spannende komisch te maken in een verhaal. Zo ook het denken aan de vuilnisbak -je rent voor je leven, wilt niet dat het al voorbij is, want je hebt nog zoveel te doen met dat leven en het eerste wat je te binnen schiet als "te doen" eenmaal in je opkomt is "de vuilnisbak buiten zetten." Dat moet je alleen niet schrijven als je de snijdende spanning in het verhaal wilt houden, maar dat lijkt me hier ook niet de bedoeling. Soms moet je de theorie van het schrijven even vergeten, om de prakijk van het verhaal te waarderen. En je fantasie kunnen gebruiken natuurlijk :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, dat klopt wat jij zegt! Je kunt zelfs bedreigd worden en plots gaan denken waarom de maan vol is vannacht of waarom je belager rode sokken aan heeft. De gekste dingen kunnen door je hoofd gaan. Bedankt voor die herinnering.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.[/quote]Voor deze ene keer dan. Tja heeft er de meeste al uitgevist, dus ik beperk me tot de eerste zin. Je bedoelt natuurlijk dat je bij een organisatie solliciteert die in dat gebouw is gevestigd, maar.taaltechnisch staat er dat je bij een gebouw solliciteert.[/quote] Dat is toch ook leuk en orgineel. Lol

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=schrijvenmaar]
Je kan het persoonlijk helemaal niets vinden. En ook dat is nuttige informatie voor de schrijver.
Ik zou dan graag willen weten wat hij er niet aan goed vindt? Het was geen opdracht naar mijn hart dat was #2 de tuin wel. Dat scheelt ook met hoe ik schrijf. Heb ook veel moeite met 350 woorden. Is een behoorlijke uitdaging. Maar nu wel ik wel eens de onderbouwing hebben wat dit verhaal goed maakt voor sommige en voor leonardo slecht.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor deze ene keer dan. Tja heeft er de meeste al uitgevist, dus ik beperk me tot de eerste zin. Je bedoelt natuurlijk dat je bij een organisatie solliciteert die in dat gebouw is gevestigd, maar.taaltechnisch staat er dat je bij een gebouw solliciteert.
Dat is toch ook leuk en orgineel. Lol
Ik ging van de veronderstelling uit dat je een serieuze vraag had gesteld. Kennelijk had ik het mis. Jammer.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor deze ene keer dan. Tja heeft er de meeste al uitgevist, dus ik beperk me tot de eerste zin. Je bedoelt natuurlijk dat je bij een organisatie solliciteert die in dat gebouw is gevestigd, maar.taaltechnisch staat er dat je bij een gebouw solliciteert.
Dat is toch ook leuk en orgineel. Lol
Ik ging van de veronderstelling uit dat je een serieuze vraag had gesteld. Kennelijk had ik het mis. Jammer.
Als je goed gekeken had kon je zien dat ik wel serieus heb genomen want waarom zou ik het anders die zin hebben aangepast. Het is jammer dat geen enkele gevoel voor humor hebt. Daarom staat er lol bij. Ik vond het wel geinig toen ik door jouw opmerking voor me zag dat ze in gesprek ging met het gebouw.