Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sinterklaas is in aantocht!

Gezellig, Sinterklaas is bijna in Nederland en België! Zullen we hier onze bijdrage aan die knusse avond leveren? In de vorm van gedichtjes, korte verhaaltjes, columns, links e.d. rond Sinterklaas en de komende wintermaanden?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorig jaar had Sinterklaas ruzie met Sint Maarten. Daardoor was onze Goedheiligman verplicht een week op het IJsselmeer rond te dobberen voordat hij een haven mocht aandoen. Ik heb medelijden met hem, want de Kerstman ligt ook al jaren dwars. Waar bemoeit die zich eigenlijk mee? Hij behoort toch niet tot onze traditie? Ik ben voor Sinterklaas. Ik gelóóf in die man! Dat is nog eens een echte kindervriend!!! En als ik nu maar flink stout ben, mag ik tenminste mee naar het zonnige Spanje.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinterklaas is hip. Wij gaan hier ook sinterklaas vieren, met chocoladeletters, marsepein en kruidnoten (en cadeautjes natuurlijk!). Ik geloof niet dat we aan surprises gaan toekomen, volgend jaar beter. De intocht is trouwens lang zo leuk niet nu Aart Staartjes het niet meer doet. Ahhh, jeugdsentiment. De Kerstman is trouwens gebaseerd op Sinterklaas. En Bram is de enige echte!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geinspireerd door de film 'Alles is liefde' schreef ik dit gedichtje: Goed en slecht bestaat niet Alleen liefde en angst De angst verdwijnt Door geloof in jezelf Wat er overblijft is liefde Voor iemand, voor iets Maar vooral voor jezelf Liefde is als Sinterklaas Ook daarvoor geldt Je moet er wél in blijven geloven Het beste wat je kan zijn Dat is jezelf Voel jij je pas jezelf Door het spelen van een rol Speel dan maar Sinterklaas

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinterklaas rules! En inderdaad, de Kerstman is een nepsint. :) Misschien om in de stemming te komen een typisch Sinterklaasgedicht dat ik in 2002 schreef? Ik heb het toen geschreven voor een vriend die deodorant kreeg. Soms heb je van die dagen, dan zak je eens goed door Dat soort dagen komen bij jou regelmatig voor Dan kom je de volgende middag laat uit je nest Onder je oksels ruikt het dan niet al te best Het bier dat je nog uitzweet zorgt voor een meur Opborrelende gassen dragen negatief bij aan de geur Dus waar loop je dan heen, nog half in een roes? Juist, je gaat voor een opfrisbeurt naar de douche! Voor dit watergebeuren geeft Sint je dit cadeau En je moet Sint maar geloven: fris geuren doe je dan zó!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk! :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oscar, wat een alleraardigst gedicht. Positief! Leuk dat de film jou inspireerde. Ga je nog iets met dit gedicht doen?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zitten quotes van anderen in verwerkt, dus ik weet het niet of ik er wat mee doe.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal mijn gedichtenschrift eens opzoeken. Waarschijnlijk ligt het ergens in de garage of op zolder. Oscar, Trenke, jullie hebben iets leuks geschreven.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorig jaar heb ik voor iedereen (we vieren sinterklaas altijd met oma, paps, mams, zusje en ik) een boekje met foto's (helemaal zelf gemaakt) en toen heb ik voor iedereen een heel persoonlijk gedicht geschreven (en ik kan niet eens dichten!) Dit is eentje die ik voor mijn vader heb geschreven.... (als jullie willen kan ik die van de rest ook posten) Mama’s zijn anders dan papa’s Maar dat is geen slecht iets hoor Daar heb je een papa en een mama voor Met papa ga je zwemmen en glijden En op papa’s rug kan je paardjerijden Papa doet gekke dingen Met hem zit je in auto liedjes te zingen De eerste keer haren knippen Dit meisje ging niet flippen Maar ging wel bij paps op schoot Wat toch weer veiligheid bood Nu komt boven dat sarcasme en korte benen Em zit in de genen Maar dan is opeens dat kleine meissie groot En woont ze samen met een huisgenoot En wie kon er helpen met verhuizen De heer des huize Sjouwen en hard werken dat was het En nu woont ze in een flat Maar papa, ik zou niet zonder je kunnen hoor Dat heb je nu toch wel door? Deze sint weet best wel dat ze eigenwijs en koppig kan zijn Want je eigen ding doen is fijn Maar in een kwartier werd ik volwassen. Dat was wat je zei, maar er moest toch iemand op je passen? Al die 20 jaar gingen snel voorbij Maar hier heb je ze nog even op een rij Sint en piet

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, Lúthien! een ode aan je vader :) Wij hebben nog steeds geen loodjes getrokken... doen we dit jaar met ouders, broertjes en mezelf. Vorig jaar met de hele familie (14 mensen) maar dit jaar kan dat niet, opa en oma en oom en tante gaan verhuizen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, wat een leuke reacties allemaal! Doet me denken aan toen ik zelf zo klein was. Maar niet met Aart Staartjes maar met Mies Bouwman en die andere Sint met de bolle neus. Ik geloof dat dat geen bekende professional was, zelfs gewoon een amateur!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig rijm, Sabarinde. Ik heb nog een lief sinterklaas- en oudjaarssprookje liggen. Zal ik dat bij de boekpresentaties als column inzenden? Speciaal voor jullie. Dan staat het vanavond op de site (Direct komen de kinderen thuis en dan kan ik me niet zo goed concentreren zoals ik wil ...)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke gedichtjes allemaal! Ik ben echt megslecht in sinterklaasgedichtjes maken bij cadeautjes.. Mijne zien er altijd uit alsof ze door een klein kind zijn geschreven... Heel triest haha :) Misschien een elfje, zal eens nadenken, als ik iets weet, dan horen jullie het :) Mijn moeder, mn 2 zussen en ik gaan dit jaar een weekendje naar een huisje om sinterklaas te vieren!! (weekend van 16 december :)) Wij kopen gewoon altijd voor ieder een cadeautjes (max 15 euro) en we doen er dit jaar een spel bij, waarbij we ieder 4 cadeautjes tot 2,50 kopen. Heel leuk spel :) Dan moet je met een dobbelsteen gooien en bijvoorbeeld 1 is een cadeautje pakken, 2 is een cadeautje openmaken, 3 is allemaal een plaats naar links opschuiven, 4 een cadeautje ruilen met iemand ofzo. Dat soort dngen. Is heel erg leuk om te doen en als er iets bij zit dat je graag wilt hebben, probeer je steeds om het te krijgen door bv ruilen, maar als je dan opeens weer een plek op moet schuiven ben je hem weer kwijt... (niet handig met kinderen die boos worden als ze niet krijgen wat ze willen;))

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De pepernoten liggen alweer in de winkel. Tijd om eens te beginnen met brainstormen over de Goede Sint. :!: Gedichten, verhalen, ideeën, streekgebruiken, liedjes, alles wat met taal en de sint van doen heeft. Zowel voor ouders als voor lolbroeken is Sint Nicolaas een bron van inspiratie. :D Vol verwachting klopt ons hart... Wie doet er dit seizoen mee?

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe jullie hierover denken, maar ik vind het een beetje vroeg om al over sinterklaas te beginnen. Horen we niet nog minstens 2 maanden te wachten?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De pepernoten liggen ook al in de supermarkt. :rolleyes: Brainstormen kan beter op tijd gebeuren. Anders zit straks de dichtpiet, op het laatste nippertje, misschien wel met een writers-block. Dat moeten we natuurlijk niet hebben. ;)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zullen we sinterklaasgedichten voor elkaar schrijven? :unibrow:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of we gaan met zijn alle het ultime sinterklaasgedicht schrijven! :D Ik ben nooit verder gekomen dan 1714 woorden.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad erg vroeg. Ik heb zelf nog geen pepernoten zien liggen, maar het zou me niks verbazen. Dit is precies waarom hij (Klaas) erover denkt om te stoppen. Het gaat alleen nog maar om het geld en het moet ook steeds vroeger in het jaar. Al die pepernoten moeten Sint en Pieten ook zelf maken en vanwege de crisis (die in Spanje hard toegeslagen heeft) is een fabrieksuitbreiding voorlopig onmogelijk. Niemand houdt rekening met dit soort dingen, terwijl hij alweer 1729 jaar wordt. Ja mensen, het is al een oude man en deze druk kan hij maar slecht aan. Dat namens De Sint himself. Wat mijzelf betreft, ik kan elk jaar niet wachten op Sinterklaas, ik blijf het een prachtige traditie vinden. Toch wil ik juist wel wachten, omdat het erbij hoort. Vroeger mochten wij pas een week voor Sinterklaas pepernoten. Die bakten we vaak zelf, om de Sint een beetje te helpen. Zo kan het ook ;)