Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

verhalentijdschrift Wonderwaan zoekt verhalen

Beste schrijvers, De afwisselende thema’s van Wonderwaan lijken schrijvers & lezers goed te bevallen. Na in 2007 Weird West, Misdaad en Stoompunk (door de vele prima inzendingen te vervolgen met een Stoompunk II-nummer) zijn er voor het komende jaar weer diverse kersverse thema’s. Voor het eerste half jaar van 2008 staan gepland: · ‘Cthulhu Ftaghn!’. Nieuwe Cthulhu-vertellingen van binnen en buiten de Lage Landen. Sluitingsdatum 1 maart. maximaal aantal woorden: 10.000 · ‘1001 Nachten’. Exotische vertellingen in de nieuwste traditie! Sluitingsdatum 1 juni. maximaal aantal woorden: 10.000 Cthulhu Ftaghn! Wie kent niet de Cthulhu-mythos? H.P. Lovecraft vermoedde absoluut niet toen in 1928 zijn The Call of Cthulhu werd gepubliceerd dat hij de basis zou leggen voor de grootste griezelcyclus ooit. Wat begon als bruikleen en inside jokes van een groepje schrijvers groeide uit tot een gedeeld verteluniversum van honderden romans en vele tienduizenden verhalen. Oeroude goden, Verboden Boeken, Krankzinnigmakende Waarheden... Natuurlijk is het een vrucht die Wonderwaan moet proeven! Maar zoals gewoonlijk zoeken we verhalen die boven het genre uitstijgen. Bewandel nieuwe paden met Hij Die Slaapt, verwerk de ijle demonenfluiten van Azathoth in surround sound en schrijf de toeristenfolder van Innsmouth! Eng, spannend, leuk, ontroerend, grappig, walgelijk en vooral bijzonder werk is van harte welkom. Grootheden als Stephen King, Neil Gaiman, Robert Bloch, Robert E. Howard, Clark Ashton Smith en van vaderlandse bodem Eddy C. Bertin, Tais Teng en Paul Harland, gingen jullie voor. 1001 Nachten Er was eens een bedrogen kalief die elke dag trouwde en de volgende dag zijn bruid terecht liet stellen. Eén bruid wist 1001 nachten de dood uit te stellen door de kalief te betoveren met haar verhalen. En ze leefden nog lang en gelukkig... De verhalen van 1001 nacht zijn eeuwenlang een inspiratiebron geweest voor kunstenaars in Oost en West. Geschiedenis werd vermengd met fictie. Pikante komedie en tragische wraakgeschiedenissen liepen in elkaar over. Religieuze parabellen stonden naast kleurrijke avonturenvertellingen. Bij Wonderwaan mogen de Arabische Nachten oneindig voortduren. Vertel ons over listige grootviziers en nog listiger barbiers en bedelaars, over verhitte harembewakers en hardleerse zeevaarders. Leer ons de geheimen kennen van toornige djinni, glorieuze engelen en reusachtige rocs. Laat ons op vliegende tapijten voortjakkeren over valleien gevuld met diamanten en rivieren bestaand uit ambergris. Vertel Wonderwaan het mooiste en meest boeiende verhaal dat u verzinnen kunt… vertel alsof uw leven ervan af hangt. Succes! Jaap Boekestein & Marcel Orie inzendingen naar: verhalen@ncsf.nl meer informatie op: ww.hsf.ncsf.nl

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Whehe. Alsof Tais die wervende teksten heeft geschreven :D IJle demonenfluiten, toornige djinni... hell yeah. Misschien moet ik maar weer es fantasy gaan schrijven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe vreemd het ook klinkt, want het klinkt als een genre wat ik graag gelezen heb, de woorden zijn me niet onbekend, Cthulhu Ftaghn zegt me helemaal niets. Fantasy zeg je Wonderer/ Net zo iets als de vampierlegende, met geleende universele waarheden? Het klinkt wel leuk leuk leuk als heerlijk tussendoortje! (om te lezen of te schrijven ja).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De Cthulhu mythos van HP Lovecraft heeft denk ik niet zo'n heel groot publiek, maar de mensen die het kennen, waarderen het wel heel erg. Ken je de Necronomicon wel? Het is horror, met best gruwelijke en vooral uiterst nachtmerrie-achtige scenes. Lovecraft heeft zijn eigen universele waarheden geschapen die andere schrijvers nu gebruiken voor hun verhalen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nope. Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik gelezen heb, kwam ik moeilijk doorheen. Maar ik was er een tijdlang van overtuigd dat Necronomicon echt was, heheh. Heb wel een exemplaar in de boekenkast staan maar er zijn meerdere versies van en geen enkele is geschreven door de Krankzinnige Arabier.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer. De Necronomicon is wel aardig ingeburgerd ja, een beetje horrorfilm noemt hem graag! Maar als ik geinteresseerd was zou ik idd ook graag de enige echte versie willen hebben.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitgebreid overzicht van de zogenaamde Cthulhu Mythos is hier te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Cthulhu_mythos Encyclopedische kennis van Cthulhu, de Necronomicon etc. is natuurlijk geen vereiste. Om mee te doen hoef je echt niet alle werken van de Extended Lovecraft Circle gelezen te hebben (een welhaast onmogelijke taak!) We zijn op zoek naar pakkende en originele verhalen. En wat betreft de betrokkenheid van Tais Teng: hij heeft al een prachtige omslag voor ons Cthulhu-nummer gemaakt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Koen: ben jij fan van griezelverhalen? Schrijf je die? In de stijl van Stephen King of Lovecraft?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, Verhalen die belerend of moraliserend zijn, lees noch schrijf ik. Pure fantasieverhalen, buiten sprookjes voor kinderen, bezorgen me brandend maagzuur. Spoken, demonen, onnatuurlijke verschijnselen, afzichtelijke monsters en andere niet aardse creaturen, het kan allemaal, maar ze mogen de lezer niet als een realiteit voorgeschoteld worden. Ze leven of bestaan in de zieke of overspannen geest van één personage. Uitzondering hierop is massahysterie (Mariaverschijningen, massale getuigenissen over demonen ten tijde van de heksenprocessen). Verhalen, zoals die van Stephen King, die met de realiteit een loopje nemen, vind ik ronduit belachelijk. Het onaannemelijke aannemelijk maken is de kunst. Kunnen me bekoren: Vlot geschreven gruwelverhalen zonder al te veel ketchupachtige taferelen. Liefst met een verrassend, maar niet verstommend einde. Ook dit genre kan als literair aangeboden worden. Van Lovecraft heb ik alleen (nog) maar 'In de grafkelder' gelezen. Wat je tweede vraag betreft: Mijn eerste publicatie was een griezelverhaal in een literair tijdschrift (niet on-line!). Intussen is dit herschreven (Koentje leest nog elke dag in zijn boeken over taal).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de link, het was leuk om Lovecrafts bio te lezen. Ik had geen idee. Leuk, dat hij de sprookjes op zijn vijfde al mocht lezen. Ik moest wachten tot ik acht was van mijn moeder. Maar waarom hij nu overleveringen heeft gecreeerd in plaats van gebruik te maken van de bestaande oude legenden ... of zou hij dat nu net wel gedaan hebben? Had ik maar een extra leven, dan zocht ik het allemaal uit! Een jaar geleden heb ik me gewaagd aan een SF verhaal, zonder kennis van het genre. Bleek dat ik een verhaal had gemaakt waarvan er in de jaren '70 bosjes werden gepubliceerd. Niet bijster origineel dus. Eens kijken of ik iets dergelijks in het griezelgenre kan bewerkstelligen! :P Hoewel ik 10000 woorden wel veel vind. Doe jij ook mee Wonderer?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik op tijd inspiratie krijg, misschien. Het lijkt me wel leuk om eens een sprookje te schrijven, met een moraal enzo.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemd dat op deze topic weinig reactie komt. Ik vroeg aan een van de uitgevers of het zin heeft een kortverhaal op te sturen als ik onderstaande opvattingen koester (deze tekst is bovenaan ook te vinden): Verhalen die belerend of moraliserend zijn, lees noch schrijf ik. Pure fantasieverhalen, buiten sprookjes voor kinderen, bezorgen me brandend maagzuur. Spoken, demonen, onnatuurlijke verschijnselen, afzichtelijke monsters en andere niet aardse creaturen, het kan allemaal, maar ze mogen de lezer niet als een realiteit voorgeschoteld worden. Ze leven of bestaan in de zieke of overspannen geest van het personage (uitzondering hierop is een collectieve hysterie zoals we die kennen ten tijde van de heksenverbrandingen en Mariaverschijningen). Verhalen, zoals die van Stephen King, die met de realiteit een loopje nemen, vind ik ronduit belachelijk. Kunnen me bekoren: Gruwelverhalen zonder al te veel ketchupachtige taferelen en verhalen met een verrassend einde. Het antwoord was: Ik zie helemaal geen probleem met je zelfbeschrijving. De afwezigheid van een moraliserende toon is natuurlijk een immer pre. Eenvoudig: als je verhalen goed zijn, dan willen wij ze graag publiceren. Ik doe dus mee. Ik kan zelden kortverhalen opsturen omdat ze bijna altijd meer dan 4000 woorden tellen. Afwachten wat het hier wordt voor me.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
go for it Koen. Succes. Het is niet zo mijn genre, vandaar weinig reacties mijnerzijds. Heb net even op de website gekeken, want ik begrijp nog niet precies hoe en wat, maar ik denk dat het komt omdat ik nooit zo warm ben gelopen voor griezel of science fiction etc. Moet toch eens onderzoeken hoe dat komt ;)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sabarinde, Bedankt. Het is inderdaad niet heel duidelijk wat men wil, maar hou het in je achterhoofd: als je verhalen goed zijn, dan willen wij ze graag publiceren. Ik loop ook niet warm voor de huidige generatie gruwelverhalen. Dikwijls zijn ze slecht geschreven en overgoten met liters ketchup. Een goed gruwelverhaal is voor mij een psychologisch verhaal waarin het onaannemelijke aannemelijk wordt gemaakt. Ik hou van alle genres, behalve van pure fantasie en erotische verhalen. Pure fantasie is volgens mij het enige genre dat zich niet tot het literaire niveau kan verheffen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vind je " in de ban van de ring", van Tolkien als fantasie literair, Koen? Dat is een puur fantasie genre toch?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sabarinde, Ik heb het verhaal niet gelezen. Ik heb wel gekeken op: http://nl.wikipedia.org/wiki/In_de_Ban_van_de_Ring Zoals in alle pure fantasieverhalen stuit ik hier op literaire ketterijen. In niet-literaire en slecht geschreven verhalen komt de oplossing of de helpende hand van buiten uit. In fantasieverhalen komt die hulp soms letterlijk uit de lucht gevallen. Ook lees ik over een ring die grote macht in zich draagt. Dit valt ook buiten het literaire omdat die ring in zijn macht onaantastbaar is. Hij kan vernietigd worden, maar de ring zelf kan geen strijd voeren, falen of overwinnen. Ook hierin zie ik een literaire ketterij. Ik meen er nog te zien, maar ik heb het boek niet gelezen en daarom ga ik er niet verder op in. Uiteraard kan niet-literair ook vermakelijk zijn. Ik heb met veel bewondering voor de filmmakers naar enkele fragmenten van In de Ban van de Ring gekeken. Het boek zal ik echter nooit lezen. (volgens mij)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, bent niet de enige hoor Koen, ik heb 'In de ban van de ring' en alle delen van 'Harry Potter' ook niet gelezen. Komt misschien nog wel, misschien ook niet. Hoewel ik het goede films vind. Kennen jullie 'De duistere diamant' van Jim Henderson, de maker van de muppets? Of 'The neverending story' van Michael Ende? Dat is ook fantasy. Maar niet literair.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat is oké Koen, ik dacht alleen dat het in het fantasy genre thuishoorde en literair was, maar eerder is al gebleken dat het begrip literair niet altijd even gemakkelijk algemeen te omschrijven valt. Maar succes met je verhaal en je laat het ons vast nog wel weten? ;)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een definitie van wat literair is bestaat niet volgens mij, maar wel van wat het niet is. Mijn vele boeken over dit onderwerp en de visie van Bureau Script Noordwijk, hebben me dat duidelijk gemaakt. Wat is de definitie van een mooi gezicht? Gekke vraag met een onmogelijk antwoord. Wat een gezicht lelijk maakt, is makkelijker te zeggen (een neus als een komkommer, lippen als frikadelworsten..). Maar zelfs al is aan dat gezicht niets fout, dat betekent nog niet dat jij het zult mooi vinden. Een verhaal kan literair zijn, maar toch teleurstellen. Een kwestie van smaak, en daar valt niets tegen in te brengen. De roman die ik nu aan het schrijven ben, zal beslist literair zijn, of hij te vreten zal zijn, is andere koek. (volgens mij)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yeah, volgens mij is DeM niet voorbehouden aan fantasy. Ik heb daar zelf trouwens ook een enorme hekel aan, in fantasy of een ander genre.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koen: "In niet-literaire en slecht geschreven verhalen komt de oplossing of de helpende hand van buiten uit. In fantasieverhalen komt die hulp soms letterlijk uit de lucht gevallen." Deejeebee antwoordt: Dat heet een Deus ex machina. Het verschijnsel werd vaak ingezet door toch als literair te boek staande (en bepaald niet slecht schrijvende) auteurs als Euripides, Sophokles en onze eigen Joost van den Vondel. Koen: Je maakt dezelfde fout als VictorGijsbers in: Veertig manuscripten gaan er elke dag door jouw handen. Wonderer maakt daar terecht de opmerking: Ik moet wel even opmerken dat de boeken die in je eerste vier regels noemt, Victor, al oud zijn en in een andere tijd, met andere standaarden zijn uitgegeven. Voor deus ex machina schrijfsels haalt een uitgever vandaag zijn neus op. Wat mooi of literair is, is tijdgebonden. Euripides en Sophokles stierven in 406 voor Christus, en Vondel in 1679.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In Ontdekking van de Hemel drijft Mulisch er (volgens mij) de spot mee, met die komeet/meteoriet ;) Moest ik ineens even aan denken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het verhaal niet gelezen. Ik heb wel gekeken op: http://nl.wikipedia.org/wiki/In_de_Ban_van_de_Ring Zoals in alle pure fantasieverhalen stuit ik hier op literaire ketterijen. In niet-literaire en slecht geschreven verhalen komt de oplossing of de helpende hand van buiten uit. In fantasieverhalen komt die hulp soms letterlijk uit de lucht gevallen. Ook lees ik over een ring die grote macht in zich draagt. Dit valt ook buiten het literaire omdat die ring in zijn macht onaantastbaar is. Hij kan vernietigd worden, maar de ring zelf kan geen strijd voeren, falen of overwinnen. Ook hierin zie ik een literaire ketterij. Ik meen er nog te zien, maar ik heb het boek niet gelezen en daarom ga ik er niet verder op in. Uiteraard kan niet-literair ook vermakelijk zijn. Ik heb met veel bewondering voor de filmmakers naar enkele fragmenten van In de Ban van de Ring gekeken. Het boek zal ik echter nooit lezen. (volgens mij)
Vermakelijk zeker, hoe sommige mensen zich een mening aanmeten aan de hand van een artikel op het niet altijd even betrouwbarte Wikipedia. Ok, iets is je genre of niet, maar om het dan zo breedsprakig af te kraken vind ik het andere uiterste. Call of the Ctulu ken ik overigens alleen van Metallica en hiervan: Artwork Lijkt me leuk om me eens uit te leven in een verhaal uit dat genre. Ik denk dat mij dat wel ligt. Ik ga dit zeker onthouden en me er eens wat meer in verdiepen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie, 1. Waar kraak ik 'In de ban van de ring' af? Ik zeg alleen dat het niet-literair is en evenmin mijn genre (mag het, ja?). Ik voeg eraan toe dat niet-literair ook vermakelijk kan zijn. 2. Ik heb heel wat meer gelezen dan Wikipedia: http://www.google.be/search?hl=nl&q=in+de+ban+van… Deejebee reageert inderdaad dikwijls op zaken die hij niet kan weten, zoveel is duidelijk. Ik geloof niet alles wat Script Noordwijk vertelt, daarom lees ik ook veel over schrijven, maar dat laatste is Djb blijkbaar vergeten (hier al duizend keren gezegd).

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Koen, is het misschien een act, je manier van reageren? Gebruik je onze reacties vervolgens in een roman?