Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven voor een doelgroep

Hoi, Voor een artikel dat ik schrijf ben ik op zoek naar mensen die schrijven voor een bepaalde doelgroep. In eerste instantie gaat het me om mensen die specifiek schrijven voor een christelijke doelgroep, maar door enkele discussies hier op het forum ben ik ook wel benieuwd geworden naar mensen die schrijven voor (bijv) homo's, moslims, ... vul maar in. Ik ben dus benieuwd of hier mensen zijn die zich in hun schrijven enkel richten op 'hun' doelgroep. Zo ja, ben ik benieuwd naar de redenen daarvoor. Groeten Set

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb een keer een kerstspel geschreven voor een protestantse gemeente (circuleert nu wel geloof ik illegaal door de hele PKN heen), maar ik weet niet of dat wel helemaal telt...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha! Ha! Ik schrijf wel voor mijn vogelgroep en hondengroep. Als ik bij 'mijn' vogelgroepmagazine geplaatst word, ben ik best een beetje trots. Dat is een tweemaandelijks magazine van semiwetenschappelijke aard voor heel Nederland en België.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik richt me met Arthur wel voornamelijk op een homoseksueel publiek en ook andere verhalen zullen misschien leuker zijn voor homo's omdat de hoofdpersonen overwegend op hetzelfde geslacht vallen. Je kunt het topic "waarom is bijna iedereen hetero" doorspitten voor wat redenen, of me wat concrete vragen mailen ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De doelgroep voor mijn langste verhaal zijn de personages zelf. Het is tenslotte hún verhaal, zij maken het.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Aart, Ik heb inderdaad een boekje geschreven voor een bepaalde doelgroep. Het had een overweldigend effect moet ik tot mijn trots vermelden. het was een ervaringenverhaal over een zeldzame aandoening. Hierin stonden mijn belevenissen in op psychsociale gevolgen. De medische aspecten zijn er zover mogelijk buiten gelaten. Mijn volgende boek was een uitbreiding van het 1e maar daarbij veel uitleg en achtergronden over zaken die iedereen aangaan. Tja, alweer een enorme respons. De reden waarom ik begon met schrijven was in de eerste plaats voor mijn eigen verwerking. Daarna hoorde ik dat er een grote behoefte was binnen een patëntenvereniging voor een beschrijving van wat deze aandoening met je doet. het was tot dan toe een zwart gat dat ik dus gevuld heb met mijn boekje. De vulling was nou ook niet bepaald vrolijk ingekleurd met de kleuren van de regenboog, maar het gat is opgevuld. Belangrijker was de herkenning, steun en voorlichting die het aan velen heeft gegeven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf voor dove pubers, omdat die vaak bepaalde leesproblemen hebben. Ik weet niet of je zoiets ook zoekt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Set, ik heb mijn boek HET MONSTER VAN MAMA geschreven voor alle kinderen die met kanker of een andere bedreigende ziekte bij hun ouders, ooms, tantes, juffen, meesters, opa's, oma's, kortom iedereen te maken krijgen of hebben gehad. Meer doelgroeperig dan dit kun je denk ik niet treffen. Er was nog niet zo heel veel van en ik heb er mijn hele ziel en zaligheid ingelegd.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik kan nog niet heel concreet vragen stellen, ben nu eigenlijk nog wat aan het inventariseren, maar een ding komt toch in me op: Heeft het schrijven voor een doelgroep bepaalde gevolgen voor je schrijfstijl, je verhaal, je plot, de personages... Alvast bedankt alweer en naarmate ik wat verder kom met m'n artikel kom ik misschien nog eens met concretere vragen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde het dus luchtig brengen. Omdat het -in eerste instantie- voor kinderen bedoeld is. Het mag ook niet te moeilijk in elkaar zitten. De 'lassen' mogen niet te hard zijn. (De overgangen).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft het schrijven voor een doelgroep bepaalde gevolgen voor je schrijfstijl, je verhaal, je plot, de personages...
Schrijfstijl niet echt, personages, plot en verhaal natuurlijk wel. Het moet herkenbaar zijn maar wars van cliche's, de personages moeten geloofwaardig zijn zonder van die wappernichten te worden, dat soort dingen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft het schrijven voor een doelgroep bepaalde gevolgen voor je schrijfstijl, je verhaal, je plot, de personages...
Ik schrijf in ikvorm dus de schrijfstijl is hoe de ikpersoon denkt en praat enzo. Wel raar, als ie lang praat zijn zn zinnen anders dan wanneer hij gewoon denkt. En omdat ik voor de personages schrijf heeft het dus de invloed dat ik niks anders doe dan opschrijven wat ik voor me zie hoe zij doen en reageren op en voelen voor elkaar.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anders dan de vorige reacties vind ik dat de tijd waarin iets speelt, het onderwerp en de leeftijd van de doelgroep duidelijk wel te maken heeft met de schrijfstijl. Een voorleesboek voor 6-jarigen heeft een andere woordkeus dan een voorlichtingsboek voor pubers of een gewoon echt boek voor (bijna) volwassenen. Op een gegeven moment moet en kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelingsnivo van je doelgroep. Je woordkeus en begrippen keuze moet je daar op aansluiten. Dat is toch heel anders dan een boek voor kleuters? De stijl wordt dan vanzelf anders. Als je iets begint dat tien jaar geleden is gebeurd, kun je nog altijd in de tt spreken als je daar eerst naar terug springt. Vandaar kun je steeds de tt gebruiken terwijl je langzaam maar zeker toeschrijft naar de tijd van nu. Tijdens dit proces kun je alweer schrijfstijlen aanpassen aan de tijd waarin je zit.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank je wel Mara, ik heb het genoteerd, 2 OKTOBER en zal het beslist hier op de computer gaan bekijken.....je weet toch wel dat je in deze wereld niet meer gewoon nationaal of regionaal kunt zijn toch? Volgens mij kan ik het zelfs hier ontvangen. Ja toch? Volgens mij wel en ik ga het beslist proberen. Veel plezier trouwens met zo'n geweldige erkenning! :) Alle tips die je mij, vijftigjarige beginner, kunt geven, worden heel erg gewaardeerd. En mocht ik het onverhoopt niet kunnen krijgen zal ik mijn vrienden in Utrecht vragen (en die doen dat voor mij) om het op te nemen, zodat ik het toch nog krijg :D Veel plezier Mara

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mara, Dat van 2 okt. heb ik gemist (vakantie) maar het was ook niet direct wat ik bedoel. Ging het goed? Even wat ik wel bedoel: Er is een hele markt met christelijke boeken die worden uitgegeven door christelijke uitgevers en (vaak) verkocht in christelijke boekwinkels. Ik ben erg benieuwd of er mensen op dit forum zijn die hun boeken speciaal bij die uitgevers (Kok, Barnabas, Jongbloed, Medema) aanbieden en die dus schrijven voor een christelijke doelgroep. Ik ben nog altijd op zoek, dus mensen...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Set: Het was vandaag, op 16 oktober! Het is verzet. Kijk maar op de andere twee topics ... Uitgeverij Kwintessens geeft ook christelijke boeken uit. Ken je die?

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ceridwen: naar mensen die hun boeken speciaal schrijven voor de christelijke markt. Die met hun werk dus (uitsluitend) naar chr. uitgevers stappen. Zie verder ook mijn vraag bovenaan. @Mara, Kwintessens ken ik niet. Ga zo even googlen. Thnx.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een artikel dat ik schrijf ben ik op zoek naar mensen die schrijven voor een bepaalde doelgroep. In eerste instantie gaat het me om mensen die specifiek schrijven voor een christelijke doelgroep, maar door enkele discussies hier op het forum ben ik ook wel benieuwd geworden naar mensen die schrijven voor (bijv) homo's, moslims, ... vul maar in. Ik ben dus benieuwd of hier mensen zijn die zich in hun schrijven enkel richten op 'hun' doelgroep. Zo ja, ben ik benieuwd naar de redenen daarvoor.
Mijn doelgroep zijn lezende mensen uit Nederland, Indonesië, misschien een Belg en een enkele Duitser. Het liefst rooms-katholieken en beslist ouder dan 50 jaar. Hun voorouders moeten uit Nederland, Indonesië, België en Duitsland komen. Ik verwacht van deze doelgroep een meer dan gemiddeld hoog lees-IQ met een gezonde dosis humor en historisch besef. De reden is simpel. Ik heb ernstige kennis over rooms-katholieken uit Nederland, Indonesië, België en Duitsland.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het belangrijkste voor mij is het algemeen gedeelde referentiekader. Als je voor een breed publiek schrijft, dan vind ik het leuk om actuele gebeurtenissen, opinies of cultuurverschijnselen een draai te geven. Daarmee bedoel ik dat je refereert aan een dergelijk onderwerp (populariteit van fifty shades of grey, syrië, homo's in rusland, de verdomming van de wereld draait door e.d.) waarbij je niet alles uit hoeft te leggen, maar waardoor de lezer zich heel slim voelt omdat hij de referentie kent. Bij een besloten doelgroep werkt dat ook heel goed. Dat je een soort inside joke gebruikt, jargon misschien of verwijst naar een onderdeel van de christelijke leer die voor hen heel specifiek is. Bij het christelijke publiek is het dan bijvoorbeeld mooi om liedjes te gebruiken die ze op school leren. Daar kun je dan weer kritiek op geven, een grapje van maken, doortrekken naar je verhaal, etc. Het versterkt in ieder geval het gevoel bij de lezer dat jij bij hem/haar hoort.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeven jaar oud topic? Dat ze nog bestaan. Toch, mooie uitleg -- .. -- . Nooit zo over nagedacht, dat gedeelde referentiekader, maar zeker leuke & nuttige gedachte om mee te spelen.