Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitdaging: een x aantal woorden per dag schrijven

Ik lees hier en daar op het forum draadjes over uitdagingen waarbij schrijvers een x aantal woorden per dag schrijven en waar schrijvers daarna al dan niet het werkt van elkaar beoordelen. Nu het weer mooier weer begint te worden, merk ik aan mezelf dat schrijver er soms bij inschiet, terwijl ik wel heel graag mijn boek tot een goed einde wil brengen. Zo'n soort uitdaging zou mij denk ik goed liggen, mits het niet om een te lange periode gaat (bijvoorbeeld maximaal 1 maand). Hoe gaan die uitdagingen? Wordt dat vanuit het forum opgestart vanuit een oproep? Of wie initieert die uitdagingen? Heeft er iemand interesse in? Alvast bedankt!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een internationaal initiatief is NAnowrimo. Dat is in de maand november ieder jaar. Deelnemers overal ter wereld doen mee. De uitdaging is in een maand de 50.000 te halen. Dit jaar is daar achteraan een SOL initiatief ontstaan, waarin de uitdaging volgens mij de helft van het aantal woorden was. Ik las net ergens een topic met een soortgelijk iets voor filmscripts. Hoe het werkt: het motiveert enorm als je mee doet. Je houdt de vorderingen van de anderen bij en dat helpt om zelf ook door te gaan. Verder kun je ervaringen uitwisselen en ook dat helpt. (By the way: ik heb mijn nano uitdaging dit jaar niet gehaald, vele anderen wel!) Volgens mij kan iedereen het initiatief nemen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ook kan, is jezelf opleggen een aantal woorden per dag te schrijven en er dan hier verslag van doen, als een stok achter de deur. Ik ben zelf ook met iets soortgelijks bezig. Ik las ergens hier op het forum een tip om per dag 300 woorden te schrijven. Dat is zo weinig, dat ik mezelf dat nu als doel heb gesteld. Ik moet elke dag minstens 300 woorden schrijven. Meestal worden het er meer, maar met 300 mag ik stoppen als het verschrikkelijk moeizaam gaat. Op deze manier schrijf ik zelfs in het weekend en in vakanties. Wat zou je zelf graag willen? Hoeveel wil je schrijven per dag? En wil je elke dag schrijven, of bepaalde dagen wel/niet?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op Zinniger Zinnen (http://zinnigerzinnen.nl/forum/) is deze maand de marathon bezig. Elke dag rond de 750 woorden schrijven, zodat je aan het eind van de maand bijna 25.000 woorden hebt geschreven aan je manuscript. Werkt erg goed. Begin volgend jaar is er weer eentje, maar dat duurt dus nog even.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven schiet er bij mij vaak in. Werk - verplichtingen - moe. Elke dag 300 woorden is behapbaar. Toch eens proberen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Script Frenzy start in april Het gaat daarin wel om het schrijven van een script, maar je kunt natuurlijk ook meedoen met een boek, gewoon omdat het zeer goed werkt, zo´n stok achter de deur. Ik heb Nanowrimo afgelopen november gedaan en het was geweldig om iedere dag weer mijn doel te bereiken en aan het eind van de maand 50.000 woorden geschreven had, genoeg voor een boek! Vanuit jezelf heb je een dosis discipline nodig.....

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kraag 300 woorden heb ik al eens eerder geprobeerd, maar dat is dan weer zo weinig dat ik op dagen dat woorden er letterlijk uitrolden dacht dat ik een inhaalslagje had gemaakt. Ik heb komende 2 maanden waarschijnlijk nog zeeen van tijd en wil graag voor juli het tweede bedrijf klaar hebben van mijn boek. Ik schat in dat dat zo'n 80k zal zijn. Er zijn dagen dat ik niets schrijf, maar ook dagen dat ik duizenden woorden eruit knal. Het is niet constructief genoeg naar mijn zin. Ik wil mijn tijd nuttiger in gaan delen. @anoukplant: ik zal er eens naar kijken, misschien een idee om te doen...

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mooie aan jezelf een x aantal woorden per dag opleggen, is dat je dan wel moet schrijven, maar is er niet ook een heel erge keerzijde aan dit verhaal? Als je zwemt in inspiratie is het prima om veel te schrijven, maar naar mijn mening is het niet slim om te MOETEN schrijven als het echt niet lukt. Dan zijn zelfs 100 woorden al erg veel. Script Frenzy is helaas niets voor mij. Het schrijven van een script is nieuw voor me (wel het proberen waard, lijkt me erg leuk) en april is een erg vervelende en drukke maand, hoewel ik een kleine week vrij heb en dan wel zo veel ga schrijven als ik kan. Ik vind het een leuk idee om zoiets te doen als ik zeeën van tijd heb, bijvoorbeeld in de zomervakantie (tussen de tentamens en hers in..) en dan met iemand of een paar mensen gewoon via mail. Denk niet dat het werkt om het echt op dit forum te doen, omdat het beoordelen van andermans werk dan een rommetje wordt (denk ik). Als ik zelf veel wil schrijven, plan in voor mezelf uren die dan alleen bestemd zijn voor schrijven en dat gaat prima. Dan ga ik van tevoren naar de wc, zet een glas drinken klaar en dan ga ik aan de slag en laat me door niets en niemand storen. Dat werkt voor mij heel erg en als ik dan aan het eind van zo'n "sessie" de woorden tel die ik heb geschreven, is dat vaak weer een motivatie om de volgende dag weer een bepaalde tijd aan schrijven te besteden. @Irene: als je in de zomer iets dergelijks wil doen, stuur dan maar een pb'tje, dan kunnen we misschien iets afspreken als je wil. Dan graag via mail beoordelen en dergelijke zoals ik hierboven heb geschreven.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mies Ik zal het in mijn achterhoofd houden!! je hebt gelijk als het gaat om inspiratie, dat komt en gaat en vaak niet eens op de momenten dat je dat wilt.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe nu voor het eerst mee aan een marathon (Zinniger Zinnen) en het is heel inspirerend. Het is ook een hele andere manier voor schrijven voor mij, want normaal ram ik in één stuk door, terwijl je hier met 'dagelijkse porties' werkt (en dus ook tijd hebt om het even goed na te kijken voor je verder gaat). Het moeten schrijven is natuurlijk een hindernis. Hoe schrijf je min. 750 woorden als je geen inspiratie hebt? Als je met een marathon bezig bent, 'moet' je wel, en dan blijkt ook vaak dat het wel lukt (een marathon is een goede stok achter de deur!). Ook krijg je veel feedback op je verhaal van enkele vaste meelezers. Je MOET dus ook per dag minstens 2 andere verhalen meelezen, anders werkt dat niet ;). Het meelezen vergt dus ook veel tijd, maar het is heel leuk dat iedereen die schrijft in hetzelfde schuitje zit, en je kunt even een digitale arm om elkaar heen slaan als het wat minder lekker gaat. Dit is ook voor het eerst dat ik voor het schrijven research heb gedaan, ipv tijdens het schrijven (want ook als je inspiratie had, mocht je niet eerder dan 1 maart beginnen te schrijven). Ik kan zo'n marathon iedereen aanraden! Het kost wel heel veel tijd (31 dagen lang, iedere dag...), maar als het goed is, heb je na 1 maand wel de basis van je nieuwe verhaal (incl. hele waardevolle feedback).

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zwemt in inspiratie is het prima om veel te schrijven, maar naar mijn mening is het niet slim om te MOETEN schrijven als het echt niet lukt. Dan zijn zelfs 100 woorden al erg veel.
Dat is nou precies waarom ik die 300 woorden zo geniaal vind. Minstens 300 woorden schrijven op een dag, is de lat heel erg laag leggen. Daar begin je gewoon aan, geen probleem. Daar ga je op dagen dat je in inspiratie zwemt makkelijk overheen. Op dagen dat het moeizaam gaat, kom je daar moeilijk aan (maar dat is toch niet erg?) en op normale dagen moet je misschien even door een barrière heen en komt er al schrijvende van alles naar boven. De meeste dagen kom ik op iets van 1200 woorden uit. Zo werkt het tenminste bij mij, weet ik sinds Nanowrimo. En als je vastzit? 'Dan laat je gewoon je personage een boterham eten,' was een tip daar. Het werkte! Ik stond er versteld van, maar het werkte echt. Onzin schrijven kan heel erg nuttig zijn. Later bij het herschrijven gaat die boterham natuurlijk de prullenbak in.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
whahaha "dan laat je je personage een boterham eten". Goeie tip!! Ik heb nu op Ywriter mijn daily word count (of zoiets) ingesteld dat ik op 1 april op 40.000 woorden zit. Dan kan ik zien wat ik dagelijks gemiddeld moet typen om er aan te komen en het programma berekent steeds opnieuw als je weer wat geschreven hebt. Heel handig. En als ik dadelijk aan de 40k zit, verzin ik wel weer een nieuwe uitdaging.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het geweldig om tijdens de marathon te ontdekken dat het dus niet om inspiratie gaat. Als je die niet hebt, schrijf je niet normaalgesproken. Mooi dat ik gewoon doorschreef, inspiratie of niet, er komt altijd wat. Sommige stukken misschien niet interessant, maar je kunt altijd weer verder. En daarna ga je wel weer schrappen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi, Persoonlijk schrijf ik schrijf ik nu niet echt een aantal woorden per dag. Ik zet gewoon als ik ga computeren Openoffice aan en zie wel of ik ga schrijven. Maar ik denk er over om eerst te beginnen met 100 woorden per dag en dat per maand op te bouwen. zou dat ook een mogelijkheid zijn gr youris ps: Op welke site´s kan je van dat soort marathons doen. Het liefs gratis.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@kraag: ja, dat is ook weer waar. Bij waar ik nu mee bezig ben, werkt dat gewoon niet, omdat ik samenwerk en eigenlijk een vaste lijn probeer te volgen. Het herschrijven doe ik de eerste keer wel alleen, maar tussendoor wordt het werk wel opgestuurd naar die andere persoon. Het is dan heel raar om mijn/ons personage zomaar een boterham te laten eten. Het is inderdaad wel waar dat zulke dingen erg meehelpen bij het halen van het aantal woorden en als opvulling die natuurlijk later wél een 'fatsoenlijke' invulling krijgt. Ik ga het wel meenemen in mijn schrijfproces! Bedankt voor de tip! :thumbsup: Herschrijven blijft altijd het toverwoord en daarom is zo'n aantal woorden per dag toch niet zo verkeerd. Ik herzie mijn mening :D

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een forum voor mensen die het hele jaar door aan NaNo willen doen. Ik heb er nog niet echt naar gekeken, kwam het ergens tegen. Google eens op TweNoWriMo als je geïnteresseerd bent. Het is wel engelstalig, maar dat maakt op zich niet uit voor de taal van je manuscript.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook geleerd, nu tijdens de Zinniger Zinnen-marathon, dat je ook op een andere manier kan schrijven. Voorheen schreef ik enkel wanneer ik inspiratie had om te schrijven. Als ik bijna op voorhand al wist wat ik wilde schrijven. Nu ga ik met de intentie om iets te schrijven voor de computer zitten en ook al denk je dat je geen idee hebt wat je wilt neerzetten, toch lukt het iedere dag weer om terug in het verhaal te komen en een stukje toe te voegen. Ook na de marathon ga ik op die manier dagelijks bezig blijven met mijn manuscript. Alleen zal het minmum aantal woorden niet iedere dag op 750 liggen, want dat is soms wel teveel.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ninah: Dat klinkt helemaal top :D :thumbsup: Het klinkt echt alsof je heel veel opgestoken hebt van de marathon. Heb je met Zinniger Zinnen wel echt elke dag 750 woorden op papier?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal meer, maar ik heb ook een tweetal dagen maar een 400-tal woorden geschreven owv zieke kindjes enz. Na 26 dagen heb ik nu 19.882 woorden geschreven. Da's bijna 765 woorden per dag. In de herschrijf zal ik het verhaal nog uitdiepen, maar het skelet is er al helemaal. Ik ben er echt blij mee. Toch moet je zo'n marathon niet onderschatten ivm alles wat er nog bij komt kijken. De ZZ-marathon verschilt ook van NaNoWriMo. Bij NaNo schrijf je meer woorden per dag (1500 dacht ik), maar bij ZZ leest iedereen ook nog minimaal 3 verhalen mee en voorziet ze ongeveer iedere dag van feedback. Heel interessant voor de schrijver, maar ook extra vermoeiend. Ik denk wel dat ik iedere dag minstens 2.5 uur met de marathon bezig ben (schrijven en lezen). Dat hou je dus ook maar een maand vol.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt erg intensief maar wel heel erg leerzaam en inderdaad erg vermoeiend. Ik vind het een topprestatie van je, zoveel woorden in 26 dagen plus feedback geven! :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn totaal aantal is nog bescheiden. Er zijn er met meer hoor, die echt tegen de 1000 woorden per dag schrijven. Of meer (maar eigenlijk is het maximum aantal 1000).

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit onderwerp is unfair! Ik haal met gemak de 3000 woorden, uiteraard is dat niet allemaal kwaliteit. Daar moet later dan veel in worden gedelete en veranderd, soms wordt zelfs een heel dag werk gewist. Maar ik heb de hele dag weinig anders omhanden. Geen baan, en door de reuma te kreupel om veel aan het huishouden te kunnen doen, de vingers zijn (doorgaans) de enige dingen nog wel functioneren... Dat kun je niet vergelijken met mensen die een baan hebben, of naar school moeten.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het werkt wel om jezelf zo'n doelstelling te halen, maar je moet wel kijken wat er voor jou realistisch is. Ik had mezelf eind november het doel gezet om elke vrijdag 5000 woorden af te hebben. Soms had ik ze al eerder af, dan mocht ik ook 'voorwerken'. Maar ik zorgde er wel voor dat m'n manuscript elke vrijdag met 5000 woorden groeide en zodoende was het na tien weken ook echt af. :) (Nu draal ik al weken met herschrijven, maar da's weer wat anders...)

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, precies, Janheij. Dat bedoelde ik eigenlijk ook een beetje te zeggen. Als je onregelmatig werkt, of sowieso veel drukke bezigheden hebt, is het niet realistisch om jezelf een dagelijks doel te stellen. En bovendien heb je er niets aan om jezelf met anderen te vergelijken. 'Oh, die schrijft wel 2000 woorden op een dag, dan schieten die 200 woorden van mij niets op... Nou, dan kan ik het net zo goed niet doen...' Niet echt goed voor het moraal.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, en dat kan echt frustrerend zijn! Want daaraan - aan herschrijven - moet je dus niet gaan doen wanneer je 'je dag niet hebt'. Dan bof ik nog, ik schrijf korte stukjes en dan is er altijd wel ander werk, al is het maar het herschikken in mappen, of zo. Als je aan één verhaal werkt lijkt het me veel moeilijker. Ik heb een heilig ontzag voor jullie, die dat kunnen. Ik mis daar gewoon de fantasie voor. (of de lef om het eens te proberen?)

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DRIE HIES!!! die twee van hierboven moeten worden omgewisseld! Waar is die medewerker ook als je 'm nodig hebt? In Egypte!

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DRIE HIES!!! die twee van hierboven moeten worden omgewisseld! Waar is die medewerker ook als je 'm nodig hebt? In Egypte!
Die vakantie verdient hij toch wel he.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DRIE HIES!!! die twee van hierboven moeten worden omgewisseld! Waar is die medewerker ook als je 'm nodig hebt? In Egypte!
Er komt ineens een geweldige titel bij me op. Dries en de zoektocht naar de fluitbekzeenaald Een verhaal waarbij het omwisselen van die twee van hierboven onmogelijk is

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Absoluut. Wat ik deze maand doe is compleet onmogelijk voor mj om vol te houden met twee kleine kindjes, een huishouden en een deeltijdse baan. Zo lijkt het me nog moeilijker als je nog op school/unief zit, want dan heb je bergen ander lees- en schrijfwerk erbij. Ik denk dat het gewoon een kwestie van een regelmaat zoeken is. Die bij jouw leven past.