Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Blurb

Stel, je wilt je eerste roman (non-fictie) voorzien van een sprekende achterkant. Informatie via Griseo (Blanco Regel) leert dat we ons dan kunnen bedienen van 'blurbs': Positieve quotes uit recensies, die vervolgens gebruikt kunnen worden voor de promotie van het boek. Maar je hebt alleen proeflezers. Meer niet. Ontelbare reacties dat je werk niet in fondsen past, maar wel goed wordt gevonden. Hoe organiseer je dan je blurbs? Of kan dat dan helemaal niet?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als recensies niet kunnen, zoek dan bv iemand met gezag uit op het gebied van het onderwerp van je boek. Misschien heb je er een in je omgeving? Dan kan die een aanbeveling voor je schrijven - of dat je die zelf schrijft en hij/zij het goed vindt dat zijn/haar naam eronder staat. (Of koop een auteur of recensent om. :) )

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een Engelse site werd ooit geschreven dat blurbs van bekende namen vaak goed betaalde quote's zijn. De schrijver van het artikel had de proef op de som genomen en kreeg een blurb in haar mailbox voor een boek die nooit gepubliseerd was, dus kon door de blurb aanbieder niet gelezen zijn. De samenvatting van het artikel kwam erop neer dat een blurb niets meer is dan een goedgekozen verkoopstool en het vat de inhoud van het boek ook niet samen. Tja. Never judge a book by it's cover?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een Engelse site werd ooit geschreven dat blurbs van bekende namen vaak goed betaalde quote's zijn.
Wauw. Eén blurbje kan alvast straks op mijn cover....iets over 'verloren onschuld' :wink:

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
to blurp of not to blurp. sorry, kom weer naief over denk ik, maar heb nog nooit eerder gehoord van een blurp.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pehamo, ik ook niet, maar als ik het goed lees in de eerste post van Jessi, is een blurb een positieve quote uit een recensie, die je kan gebruiken ter promotie van je boek. als ik het goed heb begrepen staat dat op de achterkant van je boek

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Of een aanbeveling om het boek te lezen van iemand die er verstand van heeft, en die de mensen daarom zonder meer zullen geloven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is de blurb de hele promotekst. Dus niet alleen een quote. Bijvoorbeeld de tekst die je uitgever in zijn folder zet. En ook dus de tekst op de achterkant van je boek. Dat kan een verzameling quotes zijn maar ook een verhaal over de inhoud. Of ik moet fout zijn, maar ik krijg weleens de opdracht een blurb te schrijven.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de blurb voor het eerst ontmoet in een boek dat nog komen moet. Cryptisch, hè, maar er zit een heel goed boek aan te komen voor jullie/ons!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke leuk Marriejeanne, wat voor boek word het? Dus die stukjes van de kranten op de achterkant van de Harry Potterboeken zijn ook blurps? (gezondheid.) Sorry, ik vind het zo'n maf woord.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jommeke, dank je voor de reactie. De blurb van Marriejeanne: 'Het is het boek van 2008 dat je gelezen moeten hebben!" Quotes van "gewichtige" mensen die het boek/de auteur aanbevelen en/of een prikkelende flaptekst waardoor de lezer gelijk naar de kassa stormt, zijn allemaal zaken die echt helpen. (Naast een mooie omslag, prettige lay-out van de pagina's, een verhaal/thema dat mensen aanspreekt) Lees voor de gein ook eens de lyrische reacties op een Bol.com of Amazon. (Ik lees zelf graag de vijf sterren en de één sterren bij boeken die ik zelf gelezen heb.) Als je twijfelt over de aankoop van een boek dan kunnen reacties van onbekende mensen op een site je volgens mij nog steeds verleiden tot het uiteindelijk kopen van dat boek.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet een boek van mijn hand, Pehamo, dus ik kan er niet zo veel over kwijt. Maar als de auteur een beetje slim is (en dat is de auteur!) dan komt er hier op de site wel een aankondiging van, want wij zijn de doelgroep.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha, ik begrijp dat je vriend Mulisch een boek aan het schrijven is over hoe je een boek moet schrijven. Aha! Was dat het wat jullie bespraken toen je samen met hem in die dure kar van Mario uit rijden was. Weinig romantisch, maar ik had niet anders verwacht van hem (van jou wel) Foei Zjors, helemaal off-topic. Terug naar de blurb. 'A blurb is a short summary or some words of praise accompanying a creative work, usually referring to the words on the back of the book but also commonly seen on DVD and video cases, web portals and news websites.' Volgens Wikipedia die ALTIJD gelijk heeft (volgens sommigen)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors:
Volgens mij is de blurb de hele promotekst. Dus niet alleen een quote. Bijvoorbeeld de tekst die je uitgever in zijn folder zet.
Citaat uit Blanco Regel (http://www.blancoregel.org/Editie2/Wereldje.html): Een blurb is een positieve quote uit een recensie, die vervolgens gebruikt kan worden voor de promotie van het boek. Daarom vroeg ik me af hoe je een achterkant aantrekkelijk maakt, als er nog geen recensies zijn. Wat leuk dat jij blurbs schrijft!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn eigen boeken uiteraard altijd. Vindt de uitgever makkelijk. Eerlijk gezegd vind ik het (in tegenstelling tot vele anderen) een van de leukste onderdelen van het boek om te schrijven.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik knap. Het is mij na jaren pas gelukt om een flaptekst te schrijven waarover ik redelijk tevreden kon zijn.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als bibliothecaresse leer je dat soort samenvattingen ook te maken. (Dat was ik in een ver en grijs verleden.) Wij leerden zelfs een boek in één zin te verwoorden. Dat heette 'annoteren.' Ik ben benieuwd of dat nog bestaat!