Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Belgische uitgaven op de Nederlandse markt

Ik vraag me ineens af wat een Belgische uitgever voor de Nederlandse markt kan betekenen. Centraal Boekhuis (en dus bol.com), Koninklijke bibliotheek, distributie in Nederland, hoe gaat dat allemaal? Misschien een beetje laat nu er al een gehapt heeft, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat het wel ongeveer hetzelfde was. Weet alleen niet of dat klopt... Iemand ervaring?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken een Belgische schrijfster die al haar boeken via CB leverbaar heeft. En dan dus ook via Bol, die volgt het CB. Het zal eraan liggen of de uitgever de boeken bij CB heeft liggen en dat denk ik wel. Anders laat hij het grootste deel van de markt liggen. Ik denk dat jouw uitgever (klein) in een verband met een aantal uitgevers zit die samen een account hebben bij CB. Zo doen verschillende van mijn uitgevers dat ook. Maar stel ze die vraag maar eens, zou ik zo zeggen. Als je boek bij CB ligt is het dus overal in de boekhandels te bestellen. Naar KB stuurt de uitgever zelf exemplaren op. Ik weet niet of KB alles heeft wat Nederlandstalig is of wat uitgegeven is in Nederland. Of geschreven door een Nederlander. Ik weet niet wat het criterium is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb KB maar even een mailtje gestuurd, de rest hoor ik wel als ze klaar zijn met inventariseren bij 't Verschil ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het CB verzorgt de Nederlandse en de Belgische markt. De KB wil graag alle oorspronkelijk Nederlandstalige titels in hun bestand opnemen. Als je ze niet gratis wilt geven, betalen ze gewoon. En rap nog ook. Sneller dan de NBD.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De werkwijze van het CB wordt trouwens uitvoerig behandeld op hun website. Daar worden alle vragen beantwoord en voor vragen die er niet beantwoord worden, hebben ze sympathieke dames die je thuis bellen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, Wonderer, het KB (Koninklijke Bibliotheek) in Den Haag waar we straks allemaal te vinden zijn :wink: ) is dus wat anders dan het NBD (het centrale adres van de bibliotheken waar je uitgever je boek heenstuurt in tweevoud, waar er een 'recensie' van wordt geschreven, waarna het in de bestellijst komt voor alle Nederlandse biebs). En o, wat jammer, als je in de Belgische biebs komt krijg je daarvoor geen leenvergoeding.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yeah, dat wist ik (onder mijn eigen naam ben ik al te vinden in de catalogus van de KB, da's wel stoer ;)). Als de uitgever het niet doet, doe ik het lekker zelf. Zou toch wel gaaf zijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het spijt me maar alleen boeken die uitgegeven zijn in Nederland komen in aanmerking voor opname in het depot.Het maakt niet uit in welke taal het geschreven is. Omdat bovenstaand boek uitgegeven is in Belgie, zou het boek wel opgenomen kunnen worden in het Vlaamse depot bij de Koninklijke Bibliotheek te Brussel." Weten we dat ook weer.